Hyppää pääsisältöön
Golfissa taitojen kehittyminen on helposti mitattavissa.
Getty Images

Tulos tai ulos!

Kehittyminen golfissa vaatii työtä, järkeä ja tunnetta sekä tietenkin kärsivällisyyttä malttaa viedä muutokset läpi alun vaikeuksista huolimatta.

Tulostason kehittäminen golfissa on monisäikeinen prosessi, joka vaatii kärsivällisyyttä. Useat prosessia ymmärtämättömät ja malttamattomat pelaajat toteavat liian helposti, etteivät harjoitellut tekniikan muutokset auta ja palaavat takaisin vanhoihin toimintamalleihin.

Jos tämä kuulostaako tutulta, sinun on syytä lukea tämä juttu. Uskon, että sen jälkeen maltat antaa enemmän aikaa viedä rangella kovalla työllä harjoitellut muutokset golfkentälle. 

Ensimmäiseksi tavoitteellisen golfarin on syytä ymmärtää eri tyyppisen harjoittelun tarkoitus.

Vasen aivopuolisko on analyyttinen. Se aktivoituu tekniikkaa harjoiteltaessa. Oikea aivopuolisko on puolestaan tunteellinen. Sitä käytetään enemmän intuitiiviseen ja tunteelliseen toimintaan. Siksi harjoiteltaessa on syytä erottaa liikkeen opettelu ja lopputulosta kehittävä harjoittelu keskenään.

tulos_tai_ulos_III.jpg

Svingimuutokseen on varattava aikaa. Kun prosessin on kerran aloittanut, se kannattaa viedä loppuun saakka.
Svingimuutokseen on varattava aikaa. Kun prosessin on kerran aloittanut, se kannattaa viedä loppuun saakka.
Getty Images

Tekniikkaharjoittelu

Usein kehityksen esteenä on taidon puute, joka johtuu huonosta tekniikasta. Kun tekniikkaan sitten lähdetään tekemään muutoksia, harjoittelu etenee jaksoissa. Yhden jakson aikana uuden liikkeen tai taidon oppiminen viedään prosessinomaisesti kohti tuloskunnon kehittämistä.

Uusi liikemalli hahmottuu 2–4 viikossa, mutta toistojen myötä liikkeestä tulee oma vasta 2,5–3 kuukauden harjoittelun jälkeen. 

Tekniikkamuutoksen alkuvaiheessa on oleellista oppia erottelemaan uusi ja vanha liikemalli. Käytän valmennuksessani apuna learning trial -tekniikkaa, jossa uusi liike ajetaan alitajuntaan erottelukyvyn avulla. Kun uusi liike osataan tunnistaa, alkaa vaihe, jossa siitä tehdään lopullisesti oma.

Harjoittelun alkuvaiheessa käytetään oppimismetodeina osittaisia lyöntejä, hidastettuja suorituksia ja pelaajan itse tekemää analyysiä suorituksesta esimerkiksi videon avulla.

Usein suurin este pelaajan tekniikan kehittymiselle on pelko lyönnin sekoamisesta. Älä turhaan pelkää sitä. Se on osa prosessia. Ei haittaa, jos lyönti sekoaa hetkellisesti, sillä tavoitteena on uusi liike. Tulokset tulevat myöhemmin.

Tekniikkaharjoittelu tulee tehdä ilman kohteeseen keskittymistä ja pelaajan on oltava valmis astumaan ulos mukavuusalueelta oppiakseen uutta.

Tulosharjoittelu

tulos_tai_ulos_2.jpg

Tekniikkamuutoksen tekeminen vaatii paljon toistoja, jotka kannattaa viedä läpi vaiheissa.
Tekniikkamuutoksen tekeminen vaatii paljon toistoja, jotka kannattaa viedä läpi vaiheissa.
Getty Images

Tulosharjoittelun tarkoituksena on siirtää uusi opittu liikemalli pelitilanteeseen. Harjoittelun tulisi tapahtua sekä harjoitusalueilla että kentällä. Jos tavoitteena on esimerkiksi lisätä birdieiden määrää, harjoittelun painopiste tulisi olla lyhyissä raudoissa ja putissa.

Ensin tehdään tavoitteelliset harjoitteet rangella ja puttigriinillä, jonka jälkeen päivä päättyy peliharjoitukseen, jossa oikeanlaisella kentän asetuksella päästään käyttämään lyhyitä rautoja mahdollisimman usein.

Kaikille harjoittelun osioille asetetaan ennalta numeerinen tavoite, jotta suorituskyky on mitattavissa. Tavoitteen tulee olla riittävän kova suhteutettuna pelaajan taitotasoon.

Valmentajan rooli on harjoituttaa pelaajaa ja löytää pelaajalle oikeanlaiset ärsykkeet kehittymiselle.

Tulosharjoittelussa haastetaan pelaajan taitotasoa ja luodaan itseluottamus tuloksenteolle kilpailutilanteessa.

Mentaaliharjoittelu

Henkistä lujuutta ja mielenhallintaa voidaan harjoitella tulosharjoittelun ohessa tai erilaisilla peli- tai kilpailuharjoituksilla. Pelikauden alussa kierroksia tulisikin olla riittävästi, jotta rutiinit kehittyvät vahvoiksi. Rutiinit ovat tärkeä osa tasaista suorittamista paineen alla, koska silloin niiden taakse voidaan astua, kun ajatus ei ole kirkkaimmillaan.

Suosittelen, että alkukaudesta ennen ensimmäistä kilpailua pelataan 15–20 harjoituskierrosta, jotta suurin osa kentällä tehtävistä asioista tapahtuisi alitajuntaisesti. Tiedämme, että mieli ohjaa kaikkea toimintaa ja niinpä uskon vahvasti siihen, että vahva itseluottamus harjoiteltuihin asioihin rakentuu monipuolisen päivittäisen harjoittelun myötä.

Hyvät suoritukset vahvistavat itsetuntoa ja vähitellen menestys luo lisää menestystä. Mentaaliharjoittelu kulkee siis pelaajan mukana koko ajan.

Golfissa taitojen kehittyminen on helposti mitattavissa. Apuna voidaan käyttää tekniikkaa mittaavia apuvälineitä, kuten videota, lyöntianalysaattoria tai erilaisia testausmenetelmiä. Tuloskehitystä voidaan seurata tilastojen ja tuntemusten avulla.

Aidossa valmennusprosessissa tavoitteet pitää olla sekä pelaajan että valmentajan tiedossa ja kirjattuna ylös. Tarvitaan molemminpuolinen sitoutuminen yhteiseen päämäärään. 

Uskallatko heittäytyä kehitysprosessiin ja itsesi tutkiskeluun?

Tekniikkamuutoksen tekeminen vaatii paljon toistoja, jotka kannattaa viedä läpi vaiheissa.

TIMO KARVINEN

GoGolf suosittelee