Hyppää pääsisältöön
Hideki Matsuyama selvisi kyseenalaisesta liikkeestä ilman rangaistusta
Getty Images

Sääntöpähkinä: Rikkoiko Hideki Matsuyama sääntöjä paikatessaan lyöntijäljen?

Hideki Matsuyama oli perjantaina Hero World Challengessa otsikoissa paitsi hienon kierroksensa, mutta myös mahdollisen sääntörikkomuksen suhteen.

Hideki Matsuyaman chippi toisen kierroksen viimeisellä reiällä Hero World Challengessa sai sosiaalisessa mediassa sääntönikkarit varpailleen. Itse chipissä ei luonnollisestikaan ollut muuta vikaa, kuin että se oli slangikielellä todettuna "söpsö". 

Ongelmalliseksi tilanteen teki se, että pallo alkoi valua takaisin kohti Matsuyaman alkuperäistä lyöntipaikkaa. Hidekin huomatessa tämän hän äkkiä astui jalallaan tasoittamaan duffin tuoman jäljen. 

Säännön 13-2 mukaan pelaaja ei saa parantaa pallonsa makuuta tai paikkaa, eikä aluetta, josta lyönti tullaan suorittamaan. 

Tulkinnasta ongelmallisen teki se, että Matsuyama tiesi tarkalleen pallon palaavan lähes tai täysin samaan paikkaan. Sen huomattuaan hän kiireellisesti astui lyöntijäljen päälle sen tasoittaakseen. 

Tilanteesta ei annettu Matsuyamalle rangaistusta ja hän selvisi lopulta bogilla.