Hyppää pääsisältöön
Tiger Woods PGA Championshipissä vuonna 2000
GettyImages

Lihakset peliin - Svingin voimantuotto yksinkertaistettuna

Oikea-aikainen voimantuotto saa aikaan tarkan ja tehokkaan lyönnin.

Golfsvingissä tulee käyttää voimaa mutta vasta oikeassa kohdassa liikettä. Jos voimantuotto alkaa liian aikaisin vapautuu energia ennen osuma ja kontrolli mailan vapautuksesta vaikeutuu. 

Hyvä tapa toteuttaa liikkeen ajoitus on aloittaa voimantuotto vasta kun vasen käsivarsi saavuttaa vaakatason downsvingissä. Silloin kädet ja maila pysyvät vartalon mukana myös kovassa kiihdytyksessä.

Katso kuvia Tiger Woodsista. Vartalo pysyy ladattuna ennen osuma-aluetta. Polvitaipeen kulma säilyy pitkään ja mahdollistaa jalkojen voimakkaan ponnistuksen. Svingin nopeus liikkuu osuman läpi ja mailan vapautus on oikea-aikainen. 

Tiger Woods 2001.jpg

Nuoren Tigerin jalat ja lantio liikkuivat räjähdysmäisen nopeasti. Kädet ja maila pysyvät silti mukana voimantuoton oikean ajoituksen ansiosta.
Nuoren Tigerin jalat ja lantio liikkuivat räjähdysmäisen nopeasti. Kädet ja maila pysyvät silti mukana voimantuoton oikean ajoituksen ansiosta.
GettyImages

Hienointa on se, että tämä voimakas liike on mahdollista tuottaa luonnollisesti oikealla harjoittelulla. Rangella aloita lämmittely lyhyillä svingeillä. Älä anna vasemman käsivarren nousta vaakatasoa korkeammalle. Kun kroppa alkaa olla hereillä lisää liikkeeseen nopeutta mutta pidä taaksevienti edelleen lyhyenä. Tavoitteena on lyödä palloja täydellä teholla tästä lyhyestä asennosta. 

Saat hyvän tunteen siitä miten voimaa voidaan käyttää golfsvingissä. Huomaa kuinka voima suuntautuu enemmän ylöspäin ja läpi pallosta. Vaikka taaksevienti on lyhyt jatkuu saatto pitkälle osuman läpi. 

Vartalon tulee olla tiukka ja lihasjännitys on kuin vahva vieteri. Yritä kuitenkin säilyttää pehmeys ranteissa, jotta maila pääsee vapautumaan täydellä nopeudella.

Kun voimantuotto alkaa onnistua vajaasta taakseviennistä voit lisätä svingin pituutta hieman. Yritä silti säilyttää sama voiman ajoitus ja tunne osuman läpi. Treeni iloa!