Hyppää pääsisältöön
Aseta tähtäystikuista tai mailoista käytävä kohti reikää. Putatessa pelinomainen harjoittelu auttaa painetilanteissa kentällä.
Jarno Juuti

Jouluviikolla levätään: Välikatsaus 60 minuutin treenihaasteeseen

GoGolfin head pro Antti Vaalas on vetänyt marraskuusta lähtien viikoittaista 60 minuutin treenihaastetta. Jouluviikolla pidetään lomaa, treenit jatkuvat ensi viikon perjantaina. Nyt on välitilinpäätöksen aika.

Viisi viikkoa treenihaastetta takana, kymmenkunta edessä. Jouluviikon takia en halliin lähtenyt, ajattelin hetken sopivammaksi välikatsaukseen.

Oma pro

Parempi aloittaa asialla, jota piti painottaa mutta on unohtunut kokonaan. Nimittäin oman valmentajan käytöllä. Olen joka viikko ensin treenannut tekniikkaa tarttuen vain yhteen asiaan kerrallaan. Se on ollut joko ote, lähtöasento, läpimeno, svingin aloitus tai backsvingi.

Itse asiaa tärkeämpi on ollut treenin rakenne. Esimerkilläni olen halunnut viestittää, että tekniikan parantaminen on tärkeätä, mutta ei ainoa asia. Liian moni keskittyy pelkästään tekniikkaan. Olen toivottavasti näyttänyt kuinka treenata monipuolisemmin.

Olen joka viikko sanonut, että treenin voi kopioida omakseen tai siitä voi ottaa ideaa omiin harjoituksiin. Idean ottamisella olen toivonut nimenomaan sitä, että näkee harjoittelun pelkästään svingin hinkkaamista pitemmälle.

Parhaassa tapauksessa näitä treenejä seuraava peluri pystyisi ensin keskittymään johonkin omaan, itseään haastavan tekniikka-asiaan ja sen jälkeen ottaa inspiraatiota muuhun tekemiseen. Tätä varten pitää itse osata päättää mikä se oma svingin kehittämisen paikka on. Tai mieluummin käydä oman suosikki-pron luona hakemassa konsultaatiota asiaan.

Jos vähänkin on epävarma, suosittelen tunnilla käyntiä. Jos oma pro sanoo, että ote vaatii kehittämistä, sitten aloita joka treeni keskittymällä siihen. Tai lähtöasento, tai liikkeellelähtö tai mikä tahansa, keskity ensin siihen.

Rohkeus

Olen ajatellut, että päätös harjoitella säännöllisesti, vaikkapa läpi talven, vaatii tietynlaista rohkeutta. On aina mahdollista, että lopputulos ei ole sitä mitä halusi. Jos peli ei parane syystäkin harmittaa käytetty aika ja energia.

Mutta näin asia on, mitään sataprosenttista takuuta ei ole. Toki uuden golfarin peli mitä todennäköisemmin paranee koska pallojen lyöminen kehittää tarvittavaa koordinaatiota. Mutta kokemuksen karttuessa, pelin parantaminen käy haastavammaksi.

Mutta vaikka takuuta ei ole, silti kannustan kaikki harjoittelemaan. Tehkää suunnitelmia, vaikka oman pron avulla ja treenatkaa hyvällä itseluottamuksella.

Älkää sortuko selittelemään, ettei kannata harjoitella, kun ei tiedä miten pitäisi svingiä korjata. Jos siltä tuntuu voi jo pelkkä pallojen lyöminen ajan myötä selkeyttää käsitystä omasta toimivasta svingistä. Ja koordinaatio paranee vain tekemällä, kotisohvalle jääminen ei taatusti auta.

Vielä lisään, että jos seuraat näiden treenien rakennetta, olen varma että pelisi paranee.

Putti

Jokainen treeni rakentuu seuraavasti: 30 minuuttia lyöntiä, 15 minuuttia lähipeliä ja 15 puttia. Toistaiseksi tuo puttiosuus on omasti mielestäni ollut treenien parasta antia.

Tekniikkaan en ole paneutunut oikeastaan yhtään, vain siihen miten harjoitella. Vaikka ylempänä sanoin, ettei takuuta ole, uskon että kenen tahansa puttaaminen paranee tekemällä tasan kuten olen treeneissä tehnyt.

Lämmittely

Joku kysyi enkö venyttele harjoittelun aluksi? Kyllä venyttelen ja ensimmäisellä viikolla myös videoimme siitä pätkän. Lopulta leikkasimme sen pois sillä 1. viikon video oli jo liian pitkä ja klippi ei myöskään istunut saumattomasti muuhun tekemiseen.

Venyttely on tietysti tärkeää. Et halua aloittaa lyömään kylmiltäsi sillä silloin voi oikeasti käydä huonosti.

Viimeisen kolmen vuoden aikana olen kehittänyt itselleni tavan venytellä kunnolla joka aamu jo kotona ennen lähtöä päivän rientoihin. Sisälsi päivä golfia tai ei. Näin kroppa on hivenen paremmassa kunnossa päivästä toiseen. Ja kun alan lyömään palloja olen valmis svingaamaan liki saman tien. Yleensä teen vain muutaman perusliikkeen, ne tulevat alla olevassa videossa pikakelauksella.

Kenelle nämä treenit vedän?

Olen pohtinut vedänkö näitä treenejä enemmän itselleni vai yleisemmin kaikille? Kumpi parempi? Olen päätynyt pitämään ne enemmän itselleni. Mutta jos treenaisin ilman tätä juttusarjaa, en poukkoilisi yhtä paljon asiasta toiseen. Sen sijaan tekeminen näyttäisi saman laisemmalta viikosta toiseen. Ja varmasti näin tuleekin käymään jatkossa, pyrin toki keksimään aina jotakin uutta juttujen mielenkiinnon takia.

Tavoite

Mietin mikä on tärkein tehtäväni GoGolfin prona? Päädyin vastaukseen innostaa gogolfareita treenaamaan enemmän. Tietysti samalla myös paremmin. Toivottavasti olen innostanut porukoita harjoituksiin ja myös käyttämään treeniaikaa aiempaa paremmin.

Jos et ole vielä käynyt treenaamassa hyppää mukaan ensi perjantaina. Tai klikkaa tämän jutun alta avainsanaa 60 minuutin treenihaaste niin löydät helposti aiempien viikkojen treenit. Voit siis tietysti nyt aloittaa viikosta 1.

Antti Vaalas on GoGolfin headpro, joka opettaa kesäisin Kytäjällä, Kurk Golfissa ja Leppävaaran GoGolf Rangella. Talvella hänen opetuspaikkanansa ovat Golf Skyn uusi myymälä Espoon Suomenojalla ja Planmeca Areena Vuosaaressa, Helsingissä. Antin valmennuksesta ja matkoista löydät lisää täältä.