Hyppää pääsisältöön
Antti Vaalas ideoi joka viikko tämän talven ajan tunnin treenin, jonka voit toteuttaa omatoimisesti.
Juha Törmälä

GoGolfin 60 minuutin treenihaaste alkaa – tässä ensimmäinen harjoitus, olkaa hyvä!

GoGolf haastaa sinut 60 minuutin haasteeseen. Kun harjoittelet koko talven ajan järkevästi, pelaat parempaa golfia ensi kesänä. 

Talvi on parasta aikaa harjoitteluun. Kenttien ollessa kiinni huominen peli ei stressaa, jolloin voi kaikessa rauhassa keskittyä tekniikan parantamiseen ja taitojen kartuttamiseen.

GoGolfin head prona tärkeä tehtäväni on innostaa gogolfareita harjoittelemaan enemmän ja fiksummin. Tästä jutusta alkaa koko talven kattava 60 minuutin treenihaaste.

Lupaan, että osallistumalla haasteeseen pelisi paranee. Voi myös olla, että rakkautesi koko lajiin syvenee entisestään – tai harjoittelun myötä se roihahtaa ensimmäistä kertaa kunnon liekkeihin.

Julkaisemme tänä talvena joka viikko aina uuden treenihaasteen. Ilmestymispäivä on perjantai. Tämä artikkeli sisältää ensimmäisen haasteen.

Treeni on jaettu aina siten, että puolet ajasta käytetään täyteen svingiin ja puolet lähipeliin. Molemmissa osa-alueissa keskitytään ensin tekniikkaan, sitten taitoon ja lopuksi pelinomaiseen suorittamiseen pienen paineen alla.

Voit kopioida treenisessiot suoraan tai voit ottaa niistä ideoita omiin harjoituksiisi. Tärkeintä on se, että aktivoidut harjoittelemaan. Seuraa kuitenkin harjoituksien rakennetta, ettet unohda puttaamista ja chippaamista kokonaan – tai ettet keskity pelkästään lyöntitekniikkaan taidon ja pelaamisen kustannuksella.

Tässä video ensimmäisestä haasteesta. Alla löydät myös kirjalliset ohjeet:

”Hyvä golf alkaa hyvästä otteesta”

1. Käytä svingin harjoitteluun puoli tuntia

Olen varannut puoli tuntia täyden svingin harjoittelua varten. Koska tämä on ensimmäinen treenisessio, harjoittelu kannattaa aloittaa otteesta. Golflegenda Sam Sneadiä mukaillen: ”Hyvä golf alkaa hyvästä otteesta.”

Käytä otteen tekniseen harjoitteluun kolmasosa svingiharjoitteluun varatusta ajasta eli 10 minuuttia.

Hyvä ote on rennon luja ja tarkoittaa seuraavia asioita:

  • Lujuutta vasemman käden pikkurillissä ja nimettömässä sekä oikean käden nimettömässä ja keskisormessa
  • Pehmeyttä ranteissa, käsivarsissa ja olkapäissä
  • Otteen säilymistä ehjänä ranteiden taipuessa
  • Lavan pysymistä helposti suorana

vaalas_pilkki_ja_sivupilkki.jpg

Sivupilkissä maila heilahtaa tietysti sivulle ja pilkissä mailaa taivutetaan kohtisuoraan ylös ranteilla.
Sivupilkissä maila heilahtaa tietysti sivulle ja pilkissä mailaa taivutetaan kohtisuoraan ylös ranteilla.
Jarno Juuti

Tartu mailasta ennen jokaista lyöntiä edellisiä vinkkejä noudattaen. Minulle vaikein niistä on neljäs vinkki, sillä jos en ole huolellinen, lapa kääntyy lähtöasennossa kiinni.

Ennen jokaista lyöntiä teen muutaman ”waggle-liikkeen”. Ne ovat minulle grippiharjoittelua, sillä samalla opettelen pitämään ranteitani vapaina ja rentoina koko tulevan svingin ajan. 

Kutsun wagglejä pilkiksi ja sivupilkiksi (sivupilkki nimestä kiitos kuuluu oppilailleni). Pilkki tarkoittaa sitä, että taivutat mailaa kohtisuoraan ylös ja alas ilman, että ote aukeaa tai muuttuu. Sivupilkissä maila heilahtaa sivulle ja takaisin ilman käsivarsien siirtymistä. Ja tietenkin ilman otteen aukeamista.

Ensimmäisen 10 minuutin aikana tehtäväni on keskittyä pelkästään otteeseen ja käsiin. Samalla kun lyön palloja, yritän säilyttää hyvän gripin elementit koko liikkeen ajan. Tavoite on siis tuntea rento lujuus läpi svingin. Se, minne pallo menee, ei ole pääasia.

Vapaa ja rento ote on toimivan svingin perusasioita. Kun ranteet ovat rennot, svingin aikana ei tarvitse tietoisesti taivuttaa ranteita. Kun ranteet toimivat kuin itsestään, liike pysyy myös sporttisempana.

Kymmenessä minuutissa ehdin saada tarkan tuntuman hyvästä otteesta. Sen jälkeen minulla on 15 minuuttia aikaa jättää keskittyminen otteeseen taka-alalle ja lyödä palloja mailaa usein vaihtaen.

Nyt keskityn siihen mihin suuntaan pallo menee ja oliko osuma keskeltä lapaa. Jokaisen lyönnin jälkeen kysyn itseltäni, oliko ote mailasta hyvä. En siis mieti otetta svingatessa, vaan vasta lyönnin jälkeen. Näin varmistan, että harjoittelemani ote säilyy hyvänä, vaikka en kiinnitä huomiota siihen.

Lopuksi otan pienen kisan itseni kanssa keskiraudalla, aikaa siihebn käytän 5 minuuttia. Kisa toimii siten, että valitsen hallin seinästä sektorin, johon osumisen kuvittelen vastaavan griiniosumaa. Osuman palloon pitää olla sellainen, joka veisi griinille asti.

Neljän pallon kisan läpäisen osumalla kolme kertaa griiniin eli sektoriin. Jos en ensimmäisellä yrittämällä onnistu, kokeilen toisen neljän pallon satsin.

vaalas_treenihaaste_2.jpg

Antti Vaalas ideoi joka viikko tämän talven ajan tunnin treenin, jonka voit toteuttaa omatoimisesti.
Antti Vaalas ideoi joka viikko tämän talven ajan tunnin treenin, jonka voit toteuttaa omatoimisesti.
Jarno Juuti

Muista myös, että hyvä rento ote ei ole löysä, vaan lähtöasennossa on lujuutta!

Käytä lähipelin harjoitteluun 30 minuuttia

Nyt on aika siirtyä lähipeliin. Tällä kertaa teemana on tähtäys ja linjaus. Aloitetaan chipeistä ja siirrytään sitten puttiin. 30 minuuttia riittää hyvin molempien osa-alueiden läpikäymiseen.

Lyön ensin 5 minuuttia chippejä käytävä apunani. Laitan kaksi tähtäyskeppiä maahan osoittamaan kohteeseen siten, että lapa mahtuu väliin.

Joka kerta pallolle asettuessani tarkistan, että hartiat ovat samassa linjassa käytävän kanssa. Jos en ole tarkkana, minulla hartialinja kääntyy osoittamaan oikealle. Jalkojen ei tarvitse olla samassa linjassa. Samalla totuttelen siihen, miltä tähtääminen oikeasti näyttää. Vaikka nämä ovat vain pieniä lyöntejä, harjoittelen samalla tähtäämistä kaikkiin lyönteihin.

Viiden minuutin kuluttua poistan tähtäystikut ja lyön chippejä eri kohteisiin noin 10 minuuttia. Lopuksi nappaan kolme palloa pientä kisaa varten: katson saanko chipattua ne kahden metrin säteelle reiästä. Kisan lyön joko kolmelle eri reiälle tai kolmesta eri paikasta. 

vaalas_chippi_ja_putti.jpg

Aseta tähtäystikuista tai mailoista käytävä kohti reikää. Putatessa pelinomainen harjoittelu auttaa painetilanteissa kentällä.
Aseta tähtäystikuista tai mailoista käytävä kohti reikää. Putatessa pelinomainen harjoittelu auttaa painetilanteissa kentällä.
Jarno Juuti

Lopuksi vielä 15 minuuttia puttaamista. Laitan maahan saman käytävän kuin chipatessa. Tähtäyskeppien ja reiän väliin jätän matkaa muutaman metrin. Puttiasentoa harjoitellessa en välitä siitä, ovatko jalat samassa linjassa. Sen sijaan putteja lyödessä haluan totutella siihen että lähtöasennossa tähtäys näyttää suoralta samalla, kun stanssi tuntuu mukavalta ja tasapainoiselta.

Tarvittaessa muutan hivenen joko pään asentoa tai etäisyyttä, jolla seison pallosta. Viiden minuutin jälkeen tähtäys tuntuu jo helpommalta, joten on aika siirtää tikut pois ja putata muutama minuutti erimittaisia putteja yhdellä pallolla keskittyen siihen, että tuntuma vauhtiin on kohdallaan.

Lopuksi haastan itseni puttikisaan, jossa annan itselleni kolme yritystä. Tehtäväni on upottaa yhdeksän puttia peräkkäin noin 90 senttimetrin matkalta. Hyvä matka on sellainen, josta valtaosa puteista uppoaa. Jännitys nousee mukavasti, kun lähestyt viimeisiä palloja.

Antti Vaalas on GoGolfin headpro, joka opettaa kesäisin Kytäjällä, Kurk Golfissa ja Leppävaaran GoGolf Rangella. Talvella hänen opetuspaikkana on mm. Golf Skyn uusi myymälä Espoon Suomenojalla.