Rickie Fowler buustasi suomalaisten yritystä sosiaalisessa mediassa – Huuhtoi ”tappion” alas kurkustaan lonkerolla

Jussi Miettinen
Rickie Fowler puffasi nuorten suomalaisyrittäjien yritystä Instagramissa nauttimalla lonkeroa hyväntekeväisyysottelun jälkeen.
Suomalaisten ”kansallisjuoma” lonkero sai sunnuntaina vetoapua markkinointiinsa tähtigolfari Rickie Fowlerilta, joka päivitti eilen Instagramin Stories-osioon kuvan The Finnish Long Drink -tölkistä. Päivityksessä luki: pelin jälkeinen juoma.
Fowler pelasi hyväntekeväisyysottelussa Matthew Wolffin kanssa Rory McIlroytä ja Dustin Johnsonia vastaan. Jälkimmäinen kaksikko vei skineissä pidemmän korren, vaikka kumpainenkin taho sai tilitettyä sievoisen summan taaloja hyväntekeväisyyteen.
Fowler on yksi suosituimmista ammattilaisgolfaajista sosiaalisessa mediassa. Instagramissa hänellä on 1,8 miljoonaa seuraajaa. Hän toi siis lonkerolle hyvää näkyvyyttä golfin ystävien keskuudessa.
Yksi The Finnish Long Drink -yhtiön perustajista Ere Partanen kertoi GoGolfille, ettei yrityksellä ole virallista yhteistyötä Fowlerin kanssa.
”Tunnetaan hänet kyllä, mutta mitään virallista tai julkista yhteistyötä ei vielä ainakaan ole ja päivitys oli täysin oma-aloitteinen”, Partanen kertoi.
Suomalais-yhdysvaltalainen yritys
The Finnish Long Drink on kolmen suomalaisen perustama yritys, joka valmistaa 5,5-prosenttista lonkeroa Yhdysvalloissa. Juoma ei ole sama kuin Hartwallin valmistama Original Long Drink.
Vaikka juoma tehdään Yhdysvalloissa ja yritys on yhdysvaltalainen, sitä markkinoidaan voimakkaasti Suomi-kulmalla. Tölkissä lukee esimerkiksi Legend of 1952, millä viitataan Helsingin olympialaisiin, joita varten ginistä ja greippilimonadista sekoitettava juoma kehitettiin.
The Finnish Long Drink perustettiin vuonna 2018. Idea yrityksen perustamiseen syntyi, kun perustajaosakkaiden Suomessa vierailleet ystävät ihastuivat lonkeroon.
”Tajusimme, että vastaavaa juomaa ei ole tarjolla USA:ssa”, perustajat Partanen ja Sakari Manninen kertoivat pari vuotta sitten Kauppalehdelle.
Myöhemmin osakkaaksi lähti mukaan juomaan ihastunut Hollywood-näyttelijä Miles Teller, joka kertoo MTV3:n verkkosivuilla tarjonneensa tilanneensa sitä jatkuvasti kotiinsa ja tarjonneensa sitä ystävilleen muun muassa golfkentällä.
”Emme ole vielä ihan älyttömästi menty (markkinoille) golf-kulmalla. Se on ollut enemmänkin sellainen luonnollinen juttu, johon ei ole hirveästi ehditty laittaa paukkuja, mutta tuote on myynyt hyvin itseään näihin paikkoihin. Tänä kesänä tulee olemaan isompi fokus golfkenttien suhteen Miles Tellerin verkostojen kautta”, Partanen kertoi GoGolfille.
Näytä tämä julkaisu Instagramissa.
Henkilön The Finnish Long Drink (@thelongdrink) jakama julkaisu Touko 11, 2020 kello 10.53 PDT
Myös Tuukka Rask osakkaana
Kauppalehden mukaan yritys on sittemmin kasvanut kovaa vauhtia. Kun viime elokuussa Tellerin osakkuudesta uutisoitiin, yritys kasvoi keskimäärin 30 prosenttia kuukaudessa. Nykyään osakkaisiin lukeutuu myös Boston Bruinsin huippuveskari Tuukka Rask.
Partasen mukaan bisnes sujui myös talven yli vahvasti, mutta sitten iski koronavirus.
”Koronavirus oli tietenkin iso shokki ja hetken jo vähän pelättiin, että miten käy, mutta olemme olleet onnekkaita ja saaneet muutamia isoja voittoja sen aikana. Meidän kampanja pääsi muun muassa New York Timesiin, Forbesiin ja pariin muuhun lehteen, jotka on puolestaan kasvattaneet bisnestä entisestään”, Partanen kertoi.
Yritys sai julkisuutta lanseeraamalla kalsarikännit Yhdysvaltoihin.
Näytä tämä julkaisu Instagramissa.
Henkilön The Finnish Long Drink (@thelongdrink) jakama julkaisu Touko 13, 2020 kello 8.46 PDT
Juttua korjattu: Perustajat eivät olleet opiskelijoita perustaessaan yritystä.