Hyppää sisältöön

LIV Golfin katsojaluvut pohjamudissa – PGA Tourin peruskisalla oli samaan aikaan moninkertaisesti enemmän katsojia

LIV Golfin katsojaluvut olivat kauden ensimmäisessä kilpailussa sangen pienet. KUVAT: GETTY IMAGES

LIV Golfin avauskilpailun tv-katsojaluvut tuskin aiheuttivat tyytyväistä hyrinää kiertueen johtohenkilöissä.

LIV Golfin kauden 2023 avauskilpailu pelattiin viime viikolla Meksikossa. Uutta kisassa oli se, että turnaus televisioitiin ensimmäistä kertaa Yhdysvalloissa suorana. Lisäksi kiertue oli kilpailun alla julkaissut uuden mobiiliapplikaation, jolla kilpailuja voi seurata suorana omalla älypuhelimella eri puolilla maailmaa.

Viime kaudella LIV-kisat striimattiin ilmaiseksi kiertueen verkkosivuilla ja YouTubessa.

Kiertueen katsojaluvut Mayakoban kentältä pelatussa kisassa eivät huimanneet päätä. Ainoastaan keskimäärin 289 000 katsojaa seurasi kilpailua televisiosta lauantaina ja sunnuntaina. Toisen tilaston mukaan viikonloppuna vain hieman alle 0,2 prosenttia yhdysvaltalaisista kotitalouksista katsoi jossain vaiheessa LIV-kauden avausta.

LIV Golfin televisioi tänä vuonna CW-kanava, joka tunnetaan siitä, että sen ohjelmisto koostuu pitkälti vanhojen suosikkisarjojen uusinnoista. Kanava ei ole tunnetuimmasta päästä, mikä varmasti vaikuttaa lukuihin.

Sen sijaan se, että ihmiset olisivat seuranneet kilpailua television sijaan kiertueen uudesta LIV Golf+ -sovelluksesta, ei selitä matalia katsojalukuja.

Googlen Play -kaupassa sovellusta on ladattu suuruusluokaltaan 10 000 kertaa. Apple ei kerro sovellusten latauslukuja edes ylimalkaisesti, mutta jotain sovelluksen suosiosta voi päätellä siitä, että sitä ladattiin viime viikolla urheiluaiheisista sovelluksista vasta 92:nneksi eniten.

Samaan aikaan järjestetty PGA Tourin Honda Classic keräsi parhaimmillaan viikonvaihteessa noin seitsemän kertaa suuremmat katsojaluvat, sillä lauantaina ja sunnuntaina sitä seurasi NBC-kanavalla keskimäärin noin 2 miljoonaa katsojaa. Torstaina ja perjantaina turnaus, johon osallistui kiertueen tasoon nähden sangen keskinkertainen osanottajajoukko, kiinnosti Golf Channelilla hieman alle 600 000:aa golfin ystävää.

Sen sijaan YouTube-koosteissa LIV Golfin Meksikon-kisa päihitti PGA Tourin Honda Classicin. LIV Golfin päätöspäivän kohokohdat on katsottu videopalvelusta noin 122 000 kertaa, kun taas PGA Tourin koostevideo on avattu 119 000 kertaa.

Suomessa LIV Golfin lähetykset eivät olisi yltäneet sadan katsotuimman tv-lähetyksen listalle. Suomessa viikon katsotuin ohjelma oli Ylen UMK:n finaali, jonka keskikatsojamäärä oli 1,3 miljoonaa katsojaa. Käärijän taltiointia kyseisestä lähetyksestä on puolestaan katsottu YouTubesta lähes 800 000 kertaa.

Mainos

Hyvä Suomi – hopeahumussa huippualennus GoGolf Play -pelioikeuksiin

Alennuskoodilla HIIHTONIILO saat 50 € alennuksen kaikista GoGolf Play -pelioikeuksista. Tarjous ei koske Golf kuuluu kaikille -pelioikeutta. Tarjous on voimassa 6.3. saakka.

Etsi luettavaa