Hyppää sisältöön

Yhteistyössä : Hako

Kun koronan aiheuttamat kysyntäpiikki ja komponenttipula johtivat toimitusvaikeuksiin, keksivät Toroa maahantuovan Hakon miehet luovia ratkaisuja asiakkaiden pitämiseksi tyytyväisinä

Jesse Kaan ja Petri Aaltonen ovat Suomen Mister Torot. KUVA: JUSSI MIETTINEN

Kentänhoitokoneiden kysyntäpiikki ja koronaepidemian aiheuttama komponenttipula johtivat toimitusvaikeuksiin myös Torolla. Niitä maahantuovan Hakon Petri Aaltonen ja Jesse Kaan eivät lannistuneet haasteiden edessä, vaan pitivät asiakkaat tyytyväisinä kekseliäillä ratkaisuilla.

Jos olet kiertänyt GoGolfin kenttiä aamulla tai aamupäivällä, olet todennäköisesti törmännyt punaiseen viheriö-, väylä- tai karheikkoleikkuriin. Punainen väri kertoo, että kyseessä on ollut yhdysvaltalaisen Toron valmistama kone.

Toron koneita myydään selvästi eniten Suomessa. Markkinajohtajan maahantuojana toimii GoGolfin yhteistyökumppani Hako Ground & Garden Oy, jonka liiketoimintajohtaja Petri Aaltosella ja myyntipäällikkö Jesse Kaanilla on takanaan kaksi työntäyteistä vuotta.

Kiirettä on pitänyt, koska yhtäältä koneita on mennyt kaupaksi normaalia kovempaa tahtia ja toisaalta toimitusten kanssa on ollut haasteita komponenttipulan vuoksi.

”Komponenttipula johtuu useasta asiasta, mutta korona oli laukaiseva tekijä siihen”, Aaltonen sanoo.

”Torolla on ollut siinä mielessä positiivinen haaste, että ilman komponenttipulaakin kysyntä on kasvanut enemmän kuin tuotantoa on pystytty lisäämään”, hän jatkaa.

Komponentilla tarkoitetaan jotain tiettyä koneen valmistuksessa käytettävää osaa. Toron koneissa käytettäviä osia valmistetaan eri puolella maailmaa sijaitsevissa tuotantolaitoksissa, joista ne lähetään Toron Yhdysvalloissa sijaitsevalle tehtaalle kokoon pantavaksi.

Jos yksikin osa puuttuu, se aiheuttaa pullonkaulan koneen kokoamiselle. Koronan vuoksi erityisesti Aasiasta tulevien komponenttien saatavuudessa on ollut ongelmia.

”Toro on totta kai hakenut korvaavia toimittajia, mutta yksi iso ongelma on ollut moottoriin tarvittavien osien saatavuudessa, eikä moottorien toimittajia ole montaa maailmassa. Moottorin saaminen on saattanut jäädä yhden tai kahden valmistajan tuottamasta komponentista kiinni”, Aaltonen valaisee tilannetta.

”Me täällä Suomessa elämme koronavapaassa yhteiskunnassa, mutta välillä tulee uutisia Kiinasta, että koko kaupunki menee kiinni muutaman koronatapauksen takia. Jos Kiinassa on sulun vuoksi kiinni yksi tai kaksi tärkeää tehdasta, se heijastuu väistämättä koko tuotantoketjuun”, Kaan muistuttaa.

Onneksi tilanne on menossa parempaan suuntaan. Toro on ilmoittanut, että ensi vuonna se pystyy  kasvattamaan tuotantokapasiteettia ja erilaisia ratkaisuja komponenttipulaan on löydetty.

”Tässä mittakaavassa mitään ei kuitenkaan tapahdu sormia napsauttamalla”, Aaltonen muistuttaa.

Demokoneiden kanssa apuun kumppanikentille

Hakon asiakkaat ovat ymmärtäneet hyvin viivästyneet toimitukset, sillä ilmiö on tuttu muistakin tuotteista. Esimerkiksi tiettyjä sähköautoja saattaa joutua odottamaan vuoden tai jopa kaksi, jos sellaisen tilaa nyt.

Kenttämestarien ja golfkenttien toimitusjohtajien tuskaa on vähentänyt se, että Hako on tiedottanut viivästyksistä rehellisesti ja pystynyt lainaamaan kumppanikentilleen korvaavia laitteita tiukoissa tilanteissa.

”Heti vuoden alussa lähdimme asiakas kerrallaan käymään läpi heidän konetilauksensa tilanne ja varmistamaan, miten kenttä selviää tulevasta kaudesta, vaikka konetoimitus viivästyy”, Aaltonen kertoo.

”Meillä on onneksi demokoneita, joiden kanssa olemme päässeet kentille apuun. Emme ole voineet antaa esittelykoneita yhdelle kentälle koko kesäksi, vaan olemme liikutelleet niitä sen mukaan, missä on isoin tarve tai suurin kilpailu”, Kaan antaa käytännön esimerkin.

”Leikkuuyksikkö uusimalla päästiin siirtymäkauden yli. Näin turvasimme asiakkaan toiminnan, eivätkä he jääneet tyhjän päälle”

– Jesse Kaan

Lisäksi Hako auttoi asiakkaitaan tarjoamalla varaosia puoleen hintaan, mikäli he halusivat elvyttää vanhemman koneen ”ykköskäyttöön” tilanteessa, jossa uuden koneen toimitusta jouduttiin odottamaan.

Hakon tekninen tuki kiersi myös ahkerasti kentillä ja varmisti osaltaan asiakkaiden olemassa olevien koneiden toimivuuden. Käytettyjen koneidenkin kauppa kävi, ja Hakon vaihtokonevarasto hupeni kauden aikana.

”Avoin yhteistyö ja ratkaisujen hakeminen yhdessä toimivat näissäkin tilanteissa”, toteavat Aaltonen ja Kaan.

”Esimerkiksi leikkuuyksikkö uusimalla päästiin siirtymäkauden yli. Näin turvasimme asiakkaan toiminnan, eivätkä ne jääneet tyhjän päälle”, Kaan valottaa.

Kausi 2023 tulee nopeasti

Vaikka pahimman komponenttipulan ja kysyntäpiikin uskotaan olevan ohi, niin vuosi 2023 tulee vielä olemaan varmasti haastava. Hakolla ollaan tyytyväisiä ensi vuoden tilauskantaan, joka alkoi kertymään jo hyvissä ajoin viime kesän aikana. Kentät heräsivät siihen, että tilaukset pitää tehdä entistä aikaisemmin ja sitä kautta varmistaa oma paikka ”toimitusjonossa”.

Mikäli golfkentillä on vielä tarvetta uusia kalustoa ensi vuodeksi, Aaltonen ja Kaan suosittelevat toimimaan nopeasti, sillä kausi 2023 tulee nopeasti vastaan.

”Enää tilanne ei ole täynnä kysymysmerkkejä”, Aaltonen sanoo toiveikkaana.

”Olemme yksi isoimmista asiakkaista Toron suuntaan Euroopassa. Jos toimisimme yksin Suomesta käsin, niin tilanne voisi olla huonompi.”

– Petri Aaltonen

Hakolla on siinä mielessä hyvä tilanne, että se tekee ostot kootusti Ruotsiin, Norjaan ja Suomeen, joten volyymit ovat suuret.

”Olemme yksi isoimmista asiakkaista Toron suuntaan Euroopassa. Jos toimisimme yksin Suomesta käsin, niin tilanne voisi olla huonompi”, Aaltonen näkee.

Inflaatio aiheuttaa korotuspainetta hintoihin

Toinen syy olla vitkuttelematta tarvittavien investointien kanssa on se, että inflaatio nostaa hintoja koko ajan. Hintoihin on vaikuttanut myös se, että dollari on vahvistunut euroon nähden.

”Meillä on ollut isot korotuspaineet hintoihin johtuen materiaalien kallistumisesta, logistiikkakulujen noususta ja valuuttakursseista. Painetta olisi jopa yli 20 prosentin korotuksiin, mutta vielä emme ole voineet viedä niitä lopullisiin hintoihin”, Aaltonen sanoo.

Jo aiemmin kentänhoitokoneiden hintoja on nostanut Aaltosen mukaan moottorien päästönormien tiukentuminen. EU:n regulaation vuoksi moottorien valmistajat ovat joutuneet tekemään kehitystyötä ja tuomaan moottoreihin uutta teknologiaa. 

”Moottorimallien muuttuminen esimerkiksi isoissa karheikkoleikkureissa vaikutti hintaan 15 000 euroa. Vihreät arvot ovat toki tärkeitä, mutta ne maksavat”, Aaltonen huomauttaa.

Koneiden hinnan lisäksi myös lainakorot ovat nousukäyrällä. Hinnan ja koronnousun kompensoimiseksi yhtenä vaihtoehtona Hakolla nähdään maksuajan pidentäminen. Aaltonen sanoo, että golfalalla on vakiintunut valita kalustoa uusiessa 60 kuukauden eli viiden vuoden rahoitusleasing. 

”Yhtä lailla rahoitusaika voisi olla kuudesta seitsemään vuoteen. Kokonaishinta ei siitä halpene, mutta kuukausikustannus pysyy samana”, Aaltonen näkee.

Laitteiden käyttöikä on kuitenkin kymmenen vuoden luokkaa.

”Muutama kenttä onkin jo halunnut pidempiä aikoja leasing-sopimukseen”, Kaan tietää.

Golfkentät saavat tasapainoilla hinnankorotusten kanssa

Vielä mahdollinen taantuma ei ole näkynyt pahemmin koneiden tilauksissa, vaikka koronavuosien aiheuttama kysyntäpiikki on hieman tasaantunut. Aaltonen kuitenkin ennustaa, että kustannusten noustessa golfkenttien talous on ensi vuonna aiempaa tiukemmalla, mikä voi vaikuttaa investointipäätöksiin tulevina vuosina.

”Pelaamisen hintaa pitää nostaa, mutta jos nostaa hintoja liikaa, vähentyykö pelaaminen? Aikamoista tasapainoilua se on”, Aaltonen pohdiskelee.

Kaanin mukaan golfkenttien olisi tärkeä laatia investointisuunnitelma, jonka mukaan koneita pitää uusia. Nyrkkisäännöksi hän sanoo, että jos kentällä on esimerkiksi kymmenen päivittäin käytössä olevaa konetta, järkevä tahti voisi olla investoida uuteen laitteiseen aina kymmenen vuoden välein eli uusia yksi laite vuodessa.

Näin vuosittaiset investoinnit pysyvät sopivan kokoisina.

Kaikilla Toro-merkkisillä tuotteilla on tukenaan yli sadan vuoden edestä historiaa, innovaatiota ja luotettavuutta. Toro sijoittaa jatkuvasti tutkimukseen ja kehitykseen, jotta sen asiakkaat pääsevät nauttimaan uusimmista ominaisuuksista. Siksi Toro on yksi alan tunnetuimmista ja luotettavimmista tuotemerkeistä. Lue lisää >>

Etsi luettavaa