Hyppää sisältöön

Hallitusneuvotteluista jobin postia EGS:lle – golfkentän halkaiseva ratahanke Turkuun on toteutumassa

KUVITUS: SAMULI SIIRALA

Hallitusneuvotteluissa ollaan lehtitietojen mukaan päästy sopuun Turun tunnin juna -hankkeesta. Rata kulkisi Espoon Golfseuran halki.

Turun tunnin juna -hanketta ollaan toteuttamassa. Asian vahvisti eilen perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra maanantaina.

”Ymmärtääkseni Turun tunnin juna on jo vahvistettu viime viikolla. On myös paljon muita rataosuuksien korjauksia ja erilaisia tieinfrahankkeita, joihin tämä hallitus tulee puuttumaan varsin massiivisellakin panostuksella”, Purra sanoi Talouselämä-lehdessä.

KUVITUS: SAMULI SIIRALA

Purran perussuomalaiset käy parhaillaan hallitusneuvotteluja RKP:n, kristillisdemokraattien ja kokoomuksen kanssa. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo johtaa neuvotteluja, ja Orposta tulee pääministeri, mikäli tiettävästi loppusuoralla olevissa neuvotteluissa saadaan hallitus muodostettua.

Viime viikolla Iltalehti kertoi, että Turun tunnin juna olisi ainoa suurista ratahankkeista, jotka tällä hallituskaudella toteutettaisiin. Orpo kiisti Purran tapaan tämän, mutta ei eilen kommentoinut yksityiskohtia.

”Jos ja kun me suomalaista liikenneinfraa korjaamme, niin koko Suomi on silloin agendalla. Siltä pohjalta valmisteluja on tehty, investoinnit ovat investointeja, ja ne ovat eri asia kuin käyttömenot. Silloin voidaan katsoa sitä, että näiden investointien rahoittamisessa käytettäisiin valtion omaisuus- ja myyntituloja. Se, että toteutettaisiin vain yksi suuri hanke, ei pidä paikkaansa”, Orpo sanoi Talouselämä-lehdessä.

Rata halkaisee Espoon Golfseuran

Golfin kannalta hanke on merkityksellinen, sillä junarata kulkee Espoon Golfseuran halki. Toukokuussa ilmestynyt GoGolf-lehti kertoi hankkeesta tarkemmin.

Espoon Golfseuran kohdalla rata kulkisi noin kahdeksan metriä korkealla sillalla, jonka alitus olisi mahdollista. Silta kulkisi väylien 2, 3 ja 14 poikki. Käytännössä rata puhkaisisi kentän ja puistomainen miljöö olisi mennyttä.

Espoon Golfseura sijaitsee kartalla Gumbölejoen varrella, ja rata kulkisi vihreällä kartalla näkyvän kentän poikki. KARTTA: SITOWISE / MAANMITTAUSLAITOS

Lisäksi radan rakentaminen aiheuttaisi merkittäviä muutostöitä golfkentällä, mikä tietäisi mittavia kustannuksia ja häiriöitä golfseuran toimintaan.

Espoon Golfseurassa oltiin vielä toukokuussa toiveikkaita, että ratahanketta ei toteutettaisi. Esimerkiksi valtionvarainministeriö oli aiemmin torpannut ratahankkeet liian kalliina. Arvion mukaan radan rakentaminen maksaisi jopa neljä miljardia euroa, eikä virkamiesten laskelman mukaan tunnin junaa saataisi kannattamaan edes pitkällä aikavälillä.

Toiminnanjohtaja Andrea Nyman uskoi, että 1980-luvun alussa avatulla EGS:llä pelataan golfia puistomaisissa puitteissa vielä tulevaisuudessakin. Kaiken varalta keskusteluyhteys kaupungin kanssa oli kuitenkin avattu.

EGS sijaitsee kaupungilta vuokratuilla mailla, ja Nymanin mukaan eri skenaarioita on otettu keskusteluissa esille. Yksi niistä on se, löytyykö kaupungilta vuokramaata tilalle, jos tunnin juna toteutuu.

”Espoon kaupunki on ollut myötämielinen keskusteluissa ja heillä on tahtotila säilyttää laajat harrastusmahdollisuudet kaupunkilaisille myös jatkossa”, Nyman sanoo.

Käytännössä tämä tarkoittaisi sitä, että golfkentälle tai osalle sitä saataisiin korvaava maa-alue tilalle.

Asema ja asuinalue radan varteen?

Pitkän ajan kuluessa radan tuleminen tarkoittaisi todennäköisesti uusien juna-asemien ja asuinalueiden rakentamista radan varteen.

Espoon kaupunkisuunnittelukeskuksen yleiskaavapäällikkö Essi Leino kertoi GoGolf-lehdessä, että Mynttilän osalta hyväksytyssä yleiskaavassa on mukana vain tunnin junan ratalinja.

Hänen mukaansa Mynttilän juna-asema on mukana koko kaupunkia koskevassa yleiskaavassa, joka tähtää vuoteen 2060 eli pitkälle tulevaisuuteen.

Tämän osalta kaavatyö on kuitenkin vasta alkuvaiheessa ja kaavaluonnos valmistunee vuoden 2024 aikana.

Etsi luettavaa