Hyppää sisältöön

Golfopettajien digiloikka

Mikko Back on Birdietimen hallituksen puheenjohtaja ja myyntitykki. Etualalla oleva Jimi Veijonen työskentelee toimitusjohtajana.

Birdietime on suomalainen startup-yritys, joka auttaa golfopettajia digitalisoitumaan. Britteinsaarilla se kilpailee kynää ja paperia vastaan.

BIRDIETIMEN PERUSTAJA Mikko Back on vastassa yrityksen toimitilojen aulassa ja vaikuttaa olevan vähän eksyksissä. Startup-yritys muutti hiljattain Helsingin Golfklubin piharakennuksesta Helsingin Sörnäisissä sijaitsevaan Taiteen taloon, ja Back on itsekin vasta toista kertaa paikalla.

Toimistossa istumisen sijaan Back on viilettänyt ulkomailla kauppaamassa digitalisaatiota paikallisille PGA-opettajille. Birdietimen kehittämä ajanvarausjärjestelmä on saanut irlantilaisilta ja isobritannialaisilta golfopettajilta hyvän vastaanoton, vaikka Britteinsaaret on monella tavalla vanhakantainen alue.

Siellä Birdietimen suurin kilpailija on edelleen kynä ja paperi eli perinteiset varauskirjat. Niitä vastaan on ollut hyvä kamppailla helppokäyttöisellä sähköisellä palvelulla, joka on räätälöity golfopettajien tarpeita silmällä pitäen.

”Sanotaan, että onnistumisprosentti on ollut ihailtavan suuri, mutta en halua hirveästi keulia”, Back kertoo yrittäen peitellä tyytyväisyyttään.


Mikko Back pelasi juniorina menestyksekkäästi tennistä. Golfissa on hän pyrkii “hyväksi klubituuppariksi”.

Mikko Back pelasi juniorina menestyksekkäästi tennistä. Golfissa on hän pyrkii “hyväksi klubituuppariksi”.

Aleksi Tuomola

Mikko Back…

…pelaa tasoituksella 5,7 ja asuu perheineen Pornaisissa golfkentän naapurissa. Työmatkoilleen hän ottaa golfmailat mukaan.

…teki aiemmin uran myymällä ja kehittämällä digitaalisia asiantuntijapalveluita ja oppimisratkaisuja. Sen jälkeen hän on ollut perustamassa muutamaa uutta yritystä.

…tähtäsi nuorena tennisammattilaiseksi ja voitti kaksi juniorien Pohjoismaiden mestaruutta. Aktiiviuran jälkeen lopetti tenniksen pelaamisen kokonaan.


NOUSEMME HISSILLÄ kuudennessa kerroksessa sijaitseviin toimitiloihin. Uudet toimitilat käsittävät noin 60 neliön suuruisen avoimen tilan. Sen toisessa päässä on vastakkain työpöytiä ja niiden luona istuvia tietokoneen ääreen kumartuneita tietotyöläistä. Toiselta puolelta löytyy neuvottelupöytä, ja leveällä ikkunalaudalla on mikroaaltouuni, espressokone, kolatölkkejä sekä kuuluisien golfkenttien lippuja. Muuton jäljiltä lattialla lojuu pahvilaatikoita, Ikea-kasseja ja muuta rompetta.

On selvää, että sisustusta ei ole suunnitellut Vertti Kivi. Ihanteellisen fengshuin etsimisen sijaan täällä keskitytään töiden tekemiseen. Sen voi myös kuulla äänistä, joita syntyy siitä, kun viisi ihmistä naputtelee vikkelin sormin tietokoneiden näppäimistöjä ja kuudes auttaa englanniksi uutta asiakasta palvelun käyttöönotossa.

”Meillä on tiimissä kokeneita kettuja ja olemme tehneet aiemmin jos jonkinnäköistä yritystoimintaa. Perustajat ovat sijoittaneet yritykseen merkittävän summan rahaa. Meillä on tietyt tavoitteet ja niitä kohti mennään”, Back kertoo.

Tavoitteita kohti meneminen tarkoittaa sitä, että nuori yritys on nyt erittäin vahvassa “myyntimoodissa”. Samalla palvelua kehitetään asiakkailta saadun palautteen perusteella. Tärkeintä on tehdä palvelusta mahdollisimman helppokäyttöinen sekä golfopettajille että heidän asiakkailleen. Ainakin ajanvaraajan näkökulmasta tässä on onnistuttu hyvin.

Mikko Back pyrkii bongaamaan työmatkoillaan klassikkokenttiä.

Mikko Back pyrkii bongaamaan työmatkoillaan klassikkokenttiä.

Aleksi Tuomola

BACK SAI IDEAN Birdietimesta toimittuaan usean vuoden ajan eri alojen startup-yritysten neuvonantajana. Hän pohti uusia golfiin liittyviä liikeideoita ja selvitti esimerkiksi sitä, miten suomalaiset golfopettajat olivat hoitaneet ajanvarauksensa.

Back kävi läpi käytännössä kaikki kotimaiset PGA-ammattilaiset ja huomasi, että vain harvalla opetustunnin varaaminen onnistuu sähköisesti. Kun sama päti myös Euroopassa, hän tajusi, että idean voisi jalostaa liiketoiminnaksi.

”Havainnot avasivat silmäni. En oikein tiennyt, itkeäkö vai nauraa”, Back sanoo. ”Tajusin, että tässä olisi sauma kehittää palvelu todella tiukalla fokuksella.”

Back kertoo, kuinka Britteinsaarilla prolle voi usein varata yksityistunnin ainoastaan puhelimitse tai sähköpostitse. Ongelma on kuitenkin se, että prot eivät opetustöiltään ehdi aina vastata puhelimeen ja sähköpostit jäävät usein roikkumaan pitkäksi aikaa.

“Joissain paikoissa on edelleen käytössä faksi”, Back päivittelee.

Ajanvarauksen ja verkkomaksamisen tarjoaminen on vain yksi osa Birdietimen palvelua. Yritys haluaa olla opettajien bisneskumppani, joka tuo heille uusia asiakkaita digitaalisia kanavia pitkin ja joka auttaa myös opetuspalvelujen tuotteistuksessa. Lisäksi Birdietime haluaa tarjota golfopettajille myös CRM-järjestelmän eli sähköisen asiakastietokannan.

Golfopettajien liiketoiminnan kasvattaminen on myös Birdietimen etu, sillä yrityksen ansaintamalli perustuu provisioon: golfopettajat maksavat sille palvelun välityksellä tapahtuneista ajanvarauksista.

”Erotumme kilpailijoista siinä, että meillä ei ole avaus- tai kuukausimaksua”, Back sanoo.


”Luotamme statistiikkaan ja realismiin. Olemme huomanneet, että juoksemalla golfopettajien luona, saamme uusia asiakkaita, joten jatkamme sen tekemistä.”

– Mikko Back, Birdietimen perustaja


BIRDIETIME ON vielä startup-vaiheessa. Yritys perustettiin vuonna 2016, ja jo viime kesänä se pääsi testaamaan palveluaan Suomessa. Osoittautui, että järjestelmä oli riittävän pitkällä, ja sitä voitiin alkaa myydä ulkomailla.

Kansainvälistyminen on Birdietimelle elinehto, sillä Suomi on aivan liian pieni markkina, kun kyse on pienelle ammattikunnalle tarkoitetusta palvelusta.

”Jos Suomessa on sata opettavaa PGA-ammattilaista, niin Ruotsissa heitä on jo tuhat, Britteinsaarilla 7 800 ja Yhdysvalloissa 26 000”, Back luettelee.

Ei siis ihme, että Back matkustaa ahkerasti ulkomailla. ”Viimeisen kuuden kuukauden ajan olen ollut yhteensä kolme kuukautta reissussa. Tänä vuonna matkapäiviä kertyy vielä enemmän”, kahden pienen lapsen isä pyörittelee päätään.

Birdietime on valinnut strategiakseen kansainvälistyä alueittain. Se aloitti Irlannista, jossa yrityksellä on jo yksi paikallinen työntekijä. Sieltä matka jatkui Skotlannin kautta Englantiin, jossa on hiljattain aloittanut maavastaava. Back sanoo, että seuraava laajennuskohde voisi olla esimerkiksi Etelä-Florida tai Espanjan Aurinkorannikko.

Maaliskuun alussa Birdietime muuttaa kahdeksi viikoksi lähelle Lontoota, jossa toimii Backin mukaan parituhatta PGA-opettajaa. Ajatuksena on vuokrata suurehko AirBnB-asunto ja liuta autoja ja myydä palvelua golfammattilaisille.

”Lähdemme koko tiimi sinne ohjelmoijat mukaan lukien. Meillä on sadan prosentin fokus tavata ja saada uusia asiakkaita”, hän sanoo.

Ideana on, että ensin yksi myyjä menee kentälle myymään palvelua ja jos kauppa syntyy, kouluttaja menee samana tai seuraavana päivänä auttamaan uutta asiakasta palvelun käyttöönotossa. Illan ja yön aikana asioita koodataan ja viimeistellään käyttöönottoa varten.

”Matkan tavoite on myös kohottaa tiimimme yhteishenkeä.”

Birdietimella oli Backin mukaan helmikuun alussa asiakkainaan yli 200 golfopettajaa, joista suuri osa on Britteinsaarilta eli Irlannista ja Isosta-Britanniasta. Lehden ilmestymisen aikaan heitä saattaa olla jo paljon enemmän, sillä uusia asiakkaita tulee Backin mukaan jopa 20–40 viikossa. Maaliskuun loppuun mennessä Birdietimellä pitäisi olla 600 prota, ja vuoden loppuun mennessä määrän pitäisi nousta reippaasti yli tuhannen.


Birdietime aloitti kansainvälistymisen Britteinsaarilla, mistä yritys on saanut jo hyvin jalansijaa.

Birdietime aloitti kansainvälistymisen Britteinsaarilla, mistä yritys on saanut jo hyvin jalansijaa.

Aleksi Tuomola

Birdietime

Yritys perustettiin vuonna 2016. Perustajia ovat Mikko Backin lisäksi Jimi Veijonen, Eetu Bergman, Janne Aaltonen, Mikko Hyytiäinen ja Tomi Mikola.

Hallituksessa istuvat Backin lisäksi Hasan & Partners -konsernin toimitusjohtaja ja vastaava luova johtaja Eka Ruola sekä sarjayrittäjä, vision+ -rahaston toimitusjohtaja Jari Tuovinen ja tapahtumien hallintaan erikoistuneen Lyytin perustaja ja toimitusjohtaja Petri Holmén.

Missiona on vähentää golflyöntejä maailmassa kannustamalla ihmisiä hakeutumaan useammin golfopetukseen.


BACK JA KUMPPANIT asuvat myyntimatkoillaan AirBnB-asunnoissa ja liikkuminen hoidetaan tarvittaessa polkupyörällä, kuten Back teki kiertäessään edinburghilaisia golfkenttiä. Vaikka kulut pyritään pitämään kurissa, kansainvälistyminen on syönyt perustajien ja sijoittajien yritykseen laittamia pääomia kovempaa tahtia kuin rahaa on tullut sisään provisioista. Birdietimella onkin nyt käynnissä uusi rahoituskierros, jossa se pyrkii keräämään noin puoli miljoonaa euroa.

”Rahat käytämme kansainvälistymiseen ja palvelun kehittämiseen”, Back sanoo.

”Luotamme statistiikkaan ja realismiin. Olemme huomanneet, että juoksemalla golfopettajien luona, saamme uusia asiakkaita, joten jatkamme sen tekemistä.”

Ovia golfopettajien pakeille Britteinsaarilla on avannut se, että Birdietime hankkiutui jo alkuvaiheessa Suomen PGA:n viralliseksi yhteistyökumppaniksi. Hiljattain se teki laajan yhteistyösopimuksen myös Britteinsaarilla toimivien PGA-golfopettajien kattojärjestö The PGA:n kanssa. Birdietime sponsoroi kesällä pelattavaa assistant proiden kiertuetta, jonka avulla se tavoittaa 600–700 uutta opettajaa.

”Heistä suurin osa on 20–30-vuotiaita, mikä on meille ideaali kohderyhmä”, Back sanoo.

Nuorille opettajille digitaaliset palvelut ja sosiaalinen media ovat arkipäivää, kun taas vanhan liiton golfopettajat voivat tarvita apua jopa sähköpostitilin perustamista varten.

Heille kynästä ja paperista luopuminen on vaikeampaa kuin tietokoneiden ja älypuhelimien kanssa lähes koko ikänsä eläneelle nuorelle sukupolvelle. Mikko Backin silmistä kuitenkin näkee, että yrityksen puutteesta se ei ainakaan jää kiinni.

Artikkeli on ilmestynyt alunperin helmikuussa ilmestyneessä GoGolf-lehdessä. Lehti on GoGolfin jäsenetu, mutta sen voi ostaa myös Lehtipisteistä.

Etsi luettavaa