Hyppää sisältöön

Yhteistyössä : Cobra Golf

Ei kesää ilman uutta Cobran draiveria: ”Aina jotain uutta ja pikkaisen parempaa”

Cobra tuo nykyään myyntiin joka vuosi uuden draiverimalliston. Ja miksei toisi, koska se pystyy tarjoamaan aina jotain uutta ja pikkaisen parempaa.

Cobran uutuus on nimeltään Aerojet. Aiempien vuosien tapaan Aerojet-draiveriperhe koostuu kolmesta mallista: erittäin anteeksiantavasta Maxista, tavallista kovemmilla vauhdeilla toimivasta LS:sta (low spin) ja tietenkin ’’perus’’ Aerojetistä. 

Pureudutaan tarkemmin kolmeen eri malliin, mutta sitä ennen pohditaan Aerojet-mallistoa ylipäätään ja kuinka se eroaa edellisten vuosien LTDx:stä (2022) ja Radspeedista (2021). 

Cobran draivereiden teema on ollut vauhti, eikä Aerojet tee poikkeusta. Nimensä mukaisesti lapaa on muotoiltu virtaviivaiseksi. Ajatuksena on ollut, että pienillä ’’viilauksilla’’ mailanpäänvauhtia voi kasvattaa. 

En itse verrannut Aerojetin mailanpäännopeutta viime vuoden malleihin, mutta kävin läpi muutaman maailmalla tehdyn vertailun. Esimerkiksi tässä Golf Monthlyn testissä Aerojetin mailanpäännopeus on lähes kaksi mailia suurempi kuin LTDx-lavan, mikä mielestäni on yllättävän merkittävä ero. Toki testissä on mukana ’’inhimillinen’’ tekijä eli palloja lyövä ihminen, mutta itse mailassa ainoa ero on lapamalli.  

Jos testiin on uskomista, niin lavan muotoilulla on merkitystä vauhdin kannalta. Itse olen taipuvainen tämän uskomaan, vaikka vaikutus normaaleilla vauhdeilla jää pieneksi. Golf Monthlyn testaaja lyö palloa keskivertopelaajaa kovempaa. 

Aerodynaaminen muotoilu

Cobran uusi Aerojet-mallisto on suunniteltu mahdollisimman virtaviivaiseksi. KUVA: COBRA GOLF

Lapaa on muokattu monella tapaa aiempaa nopeammaksi. Kulmia on pyöristetty virtaviivaisemmiksi, mailan yläosa on aiempaa matalampi ja takaosaa on nostettu. Nämä piirteet näkyvät eniten LS:ssä, mutta myös muissa malleissa, sillä erot muotoilussa ovat pieniä. 

Cobra sijoittaa lavan sisään osumapinnan taakse painon tuomaan massaa osumaan. Aerojetissa tätä painoa on uusittu. PWR-BRIDGE -nimeä kantava paino ei ole enää kiinni lyöntipinnassa tai pohjassa, kuten edeltävissä mailoissa. Sen sijaan kiinnityskohdat ovat vain lavan kärki- ja kantapuolella PWR-BRIDGE ikään kuin leijuu ilmassa. Näin se ei vähennä lyöntipinnan joustavuutta, mikä Cobran mukaan tekee mailasta anteeksiantavamamman ja parantaa pallon lähtönopeutta.  

Taottu PWRSHELL H.O.T FACE -lyöntipinta kietoutuu jännästi lavan alle. Sen selkäpuoli on suunniteltu tekoälyn avulla, ja Cobran mukaan lopputuloksena pallon lähtönopeuden ja kierteen määrä on toistuvampi 15:stä eri mittauspisteestä. Tuo lavan alle menevän lyöntipinnan voisi ajatella nimenomaan avustavan ’’ohuissa’’ osumissa, kuten myös PWR-BRIDGEN, kun se ei ole kiinni pohjassa. 

Lisäksi hiilikuidun käyttö lavassa on mahdollistanut painon lisäohjaamisen sinne, mistä siitä on eniten hyötyä. Kaikessa tavoite on tietenkin lisätä pituutta ja anteeksiantavuutta. 

Aerojetin musta, sininen ja valkoinen värimaailma jättää edeltäjiä rauhallisemman vaikutelman. Kirkas keltainen on jäänyt pois. 

Sitten testaamaan…

Löin tämän jutun videolla pari vetoa jokaisella. Se ei tietenkään ole paljoa, mutta silti uskon vetojen kertovan malleista oleellisen eron. 

Kaikissa testaamissani draivereissa lavat olivat 10,5-asteisia ja varsi sama.

Cobra Aerojet Max

Aerojet Max on lavoista anteeksiantavin. Se on ehdottomasti tehty suoristamaan slaisseja. Kaikesta huolimatta maila kuitenkin näyttää lähtöasennossa miellyttävän normaalilta. Slaissinesto on pitkälti onnistuttu piilottamaan lavan sisälle, hieno juttu. 

Kahdesta MAXilla lyödystä pallosta ensimmäinen on reipas hook, toiseen lyöntiin onnistun jotenkin korjaamaan lennon suoremmaksi. Mailoihin ja lyönteihin reagoi aina, se on pitkälti tiedostamatonta. Päättelen kuitenkin heti, että maila on minulle liiaksi hook-maila, sillä taistelisin jatkuvasti vasemmalle menevää palloa vastaan. 

Cobra Aerojet

Ero seuraavaksi lyötyyn Aerojetin ’’perusversioon’’ on selkeä. Maila on yhä anteeksiantava, helposti nostava mutta suunnan puolesta Maxia neutraalimpi. Itselle tulee fiilis, että voin lyödä vapaammin ilman pelkoa kovasta hookista. 

Cobra Aerojet LS

Aerojet LS näyttää silmään erittäin hyvältä, mutta lyönnit tuntuvat heti siltä, että ne jäävät linjasta oikealle. Verrattuna toisiin malleihin LS on mielestäni enemmän fade-maila.  

LS eli low spin -mallista ajatellaan yleisesti, että se sopii parhaiten kovimmille mailanpäännopeuksille. Juuri se on oma vaikutelmani, itsellä vauhtia ei ole riittävästi saamaan kunnolla hyötyä vähän spinnaavasta lavasta. 

Cobran tapa tehdä yhdestä mailasta kolme eri malliversiota toimii. Jokaisessa Aerojetin mallissa on samaa huipputeknologiaa, mutta siten, että jokainen malli sopii erityyppisille pelaajille. Uskon, että joka golfarille löytyy kolmesta vaihtoehdosta sopiva, joten testatkaa Aerojet ihmeessä, jos etsitte draiveria.

Omassa bägissäni kulkee nyt Aerojetin perusversio. 

Etsi luettavaa