Hyppää sisältöön

Pelaa alle 80: Backspinnin lyöminen ei ole mitään mystiikkaa vaan fysiikkaa – näin saat pallon pysähtymään nopeasti vajaassa wedge-lyönnissä

TrackMan on korvaamaton apu, kun talvella harjoittelee erilaisten lyöntien tekniikkaa. KUVAT: TRACKMAN JA GETTY IMAGES

Wedge-pelin harjoitteleminen talvikaudella voi olla silmiä avaava kokemus, kun tietää mitä tekee ja käyttää TrackMan-lyöntitutkaa apunaan.

Matkaa 50 metriä ja viheriöllä on ihan hyvin tilaa. Kuulostaa helpommalta kuin se oikeasti onkaan, sillä ongelma tässä lyönnissä on se, että matka on liian pitkä hyödyntää chippitekniikkaa ja toisaalta liian lyhyt täyteen svingiin jopa bägin nostavimmalla mailalla.

Mitä siis tehdä?

Ensimmäisenä mieleen tulee tarttua lob wedgeen ja lyödä korkea lyönti. Toinen vaihtoehto on lyödä matala, spinnaava lyönti, joka pomppaa kerran ja pysähtyy nopeasti sijoilleen. Mailaksi sopii tähänkin lyöntiin 56–60-asteinen wedge.

Jälkimmäinen vaihtoehto on parempi siinä mielessä, että matalassa spinnerissä etäisyyden hallitseminen on paljon helpompaa kuin korkeassa lyönnissä muun muassa siksi, että pallo pysyy spinnin ansiosta paremmin kontrollissa.

Lisäksi aina kun pelataan korkeaa lyöntiä, energia suuntautuu ylöspäin, jolloin etäisyyttä on vaikeampi hallita. Vastaavasti matalassa lyönnissä energia suuntautuu eteenpäin ja lyönnin pituuteen on helpompi vaikuttaa.

Tuhannen taalan kysymys kuuluukin, miten se matala spinneri oikein lyödään.

Asiaa voi lähteä purkamaan TrackManin tarjoaman datan ja fysiikan lakien avulla. Tällöin lyöntitekniikan voi ottaa haltuun sisäkauden aikana ja tehdä sillä taikojaan ulkokaudella golfkentällä.

Lyönti ei ole helpoimmasta päästä, joten entuudestaan svingin perusasioiden pitää olla hallussa.

Seuraa näitä lukemia

Tärkeitä pallon lentokaareen vaikuttavia tekijöitä ovat lavan nopeus (club speed), pallon lähtökulma (launch angle), mailan tulokulma palloon (attack angle) ja smash factor, joka kertoo osuman tehokkuudesta.

Kun oppii toteuttamaan näistä lyönneistä TrackManissä optimilukemat, pallo lentää halutun matkan ja pysähtyy ensimmäisen pompun jälkeen.

Tavoiteltava smash factor -lukema on yksi. Se ei ole korkein mahdollinen, mutta spinnin tuottamisen näkökulmasta optimimäärä. Tällöin pallo lähtee lavasta samaa vauhtia kuin lavan nopeus on juuri ennen osumaa – osumassahan lavan vauhti hidastuu jonkin verran.

Kun pallo osuu sweetspotiin, tuloksena on parhaassa tapauksessa lentokaari, joka näyttää paljain silmin siltä, että pallo liihottelee hitaasti ilmoja pitkin kohteeseen ja pysähtyy nopeasti.

Jos smash factor ylittää vajaalla wedgellä yhden, on mailan varsi on saattanut nojata liikaa eteenpäin osumassa tai sitten lapa on suljettu. Kummassakaan tapauksessa spinniä ei synny riittävästi, eikä pallo käyttäydy viheriöllä halutulla tavalla, vaan rullaa pitkäksi.

Yleinen harhaluulo on, että backspinniä haettaessa mailan pitää tulla jyrkästi palloon, jolloin moni sijoittaa pallon alkuasennossa liian taakse. Oikeasti hyvä pallon paikka on keskellä stanssia.

Kitka tuottaa spinniä

Oleellista alakierteen tuottamisen kannalta on se, että lavan ja pallon välille syntyy kosolti kitkaa.

Yleinen harhaluulo on, että backspinniä haettaessa mailan pitää tulla jyrkästi palloon, jolloin moni sijoittaa pallon alkuasennossa liian taakse. Oikeasti hyvä pallon paikka on keskellä stanssia. Stanssi saa olla myös verrattain kapea, koska palloa lyödään rauhallisesti.

Kapea stanssi ohjaa myös liikuttamaan mailaa enemmän vartaloa kiertämällä. Ranteet voivat olla rennon passiiviset, sillä nyt halutaan liikuttaa mailaa lakaisevalla liikkeellä, eikä terävällä rannenäpäytyksellä. Ranteilla voi kuitenkin myötäillä hieman liikettä. Ei kuitenkaan liikaa, koska lavan pitää pysyä käsien takana osumahetkellä.

Optimaalinen lukema mailan tulokulmalle eli attack anglelle on -4 astetta. Kun pallo on keskellä stanssia, pallon pitäisi osua tällöin sopivasti hieman lavan keskikohdan alapuolelle. Tällainen osuma tuottaa riittävästi kitkaa sekä matalan pallon lähtökulman ja lentokaaren.

Pallon lähtökulma 50 metrin wedge-lyönnille saa olla korkeintaan 30 astetta. Nyrkkisääntö on, että jokainen 15 metriä lisää pituutta lyöntiin pudottaa pallon lähtökulmaa asteen verran.

Tarkkaile spin loftia

Viimeisenä TrackMan-lukuna käsitellään spin loftia, joka saadaan vähentämällä mailan tulokulma (attack angle) dynaamisesta nostokulmasta (dynamic loft) eli lavan todellisesta nostokulmasta osumahetkellä.

Dynaaminen nostokulma vaihtelee lavan staattisesta nostokulmasta sen mukaan, ovatko lyöjän kädet osumahetkellä lavan etu- vai takapuolella. Mikäli kädet ovat lavan etupuolella, dynaaminen loft on lavan staattista kulmaa pienempi ja päinvastoin.

Spin loft saadaan karkeasti vähentämällä attack angle dynamic loftista. KUVA: TRACKMAN

Kun halutaan lyödä wedgellä matalaa ja nopeasti pysähtyvää lyöntiä 50 metristä, optimaalinen spin loft on 45 astetta. Tämä saadaan laskettua karkeasti siten, että jos maila tulee osumaan 4 astetta alaspäin ja dynaaminen kulma on 49 astetta. (Oikeasti asia hieman monimutkaisempi, sillä spin loftiin vaikuttaa myös club path eli mailan kulkusuunta osuma-alueella suhteessa kohdelinjaan.)

Tällöin esimerkiksi 58-asteisella wedgellä mailan varren pitää nojata hieman enemmän eteenpäin osumahetkellä kuin 52- tai 54-asteisella wedgellä.

Nyt sinulla on selvillä, tärkeimmät luvut matalan ja spinnaavan wedge-lyönnin tuottamiseksi noin 50 metristä. Talven aikana on hyvä harjoitella vastaavia lyöntejä myös muilta matkoilta – ja tämähän toteutuu, kun toteutat samalla tekniikalla hivenen pidemmän backsvingin etkä jarruttele downsvingissä.

Alle olemmekin koonneet taulukon, jossa näet tavoitteellisia lukuja eri mittaisiin lyönteihin neljältä eri matkalta halutussa, matalassa kaaressa. Kun otat nämä mitat haltuun, petraat taatusti wedge-peliäsi huomattavasti ensi kaudella.

Taulukosta voit huomata, että matkan pidentyessä lähtökulma pienenee mutta esimerkiksi maksimikorkeus ja laskeutumiskulma kasvavat. Muista kuitenkin, että nämä ovat seurausta hyvästä liikkeestä.

Matka ilmassa
(Carry)
Lähtökulma
(Launch Angle)
Osuman teho
(Smash Factor)
Maksimikorkeus
(Max Height)
Laskeutumiskulma
(Landing Angle)
Alakierre
(Spin rate)
45 metriä28°1,029 metriä37°6 450
55 metriä27°1,0512 metriä42°7 000
65 metriä26°1,0916 metriä45°8 000
75 metriä24°1,1519 metriä47°9 000
Esimerkkimailana on käytetty 58-asteista wedgeä. Lähde: Timo Karvinen

Mainos

Golf kuuluu kaikille – Suomen edullisin pelioikeus?

Edullisella pelioikeudella pelaat rajoituksetta Hills by GoGolfin 18-reikäisellä Punaiset-kentällä sekä Kurk Golfin 9-reikäisellä Hill-kentällä. Voit kauden aikana laajentaa pelioikeuden koskemaan myös muita kenttiämme.

Golf kuuluu kaikille -pelioikeutta myymme nyt rajoitetun erän hintaan 399 €

Etsi luettavaa