Hyppää sisältöön

Yhteistyössä : Cobra Golf

Väyläpuiden renessanssi – Antti Vaalas testasi Cobra Aerojet -uutuudet

Antti Vaalas testasi Cobra Aerojetin väyläpuut. Kaikkiaan mailoja on kolme: Cobra Aerojet, Cobra Aerojet Max ja Cobra Aerojet LS.

Cobran Aerojet -väyläpuumallisto on niin kattava, että sieltä löytyy varmasti sopiva maila jokaiselle.

Olen aiemmin puhunut väyläpuiden puolesta. Nyt jatkan puhetta, sillä tarvetta on. Nimittäin liian monelta golfarilta puuttuvat väyläpuut kokonaan. Jokaisen harrastelijan bägiin kuuluisi ainakin yksi väyläpuu.

Korostan sanaa väyläpuu, sillä moni yhä mieltää väyläpuut ja hybridit samoiksi mailoiksi. Ja tämähän ei pidä alkuunkaan paikkaansa.

Antti Vaalas testasi Cobra Aerojetin väyläpuut.

Aluksi muutama fakta:

  • Väyläpuut ovat helppoja ja miellyttäviä lyödä.
  • Väyläpuulla lyödään pidemmälle kuin hybridillä.
  • Hybridit korvaavat rautamailoja, ei väyläpuita.
  • Väyläpuun lapamalli tekee lyömisen helpoksi, sillä pohja on leveä ja painopiste alhaalla. 
  • Leveän pohjan ansiosta väyläpuu sopii mainiosti myös hitaammille mailanpäännopeuksille. 

Miksi väyläpuut ovat sitten jääneet paitsioon? Ehkäpä mailavalmistajat itse ovat osittain siihen syyllisiä.

Kun hybridit tulivat vuosia sitten markkinoille, niitä mainostettiin aktiivisesti. Tietysti, pitihän pelaajia informoida uudesta tuotteesta.  

Ja mikä tuote hybridi olikaan, sillä harvassa olivat ne golfarit, jotka olivat nauttineet pitkällä raudalla lyömisestä.

Hybridien ansiosta rautakolmoset ja -neloset saivat väistyä, puhumattakaan vielä pitemmistä raudoista. Tilalle tulivat helpommin svingattavat ja korkeaan kaareen pallon lähettävät ”hyrret”, ”hysset” tai ”hyrbät”. 

Jotenkin noista päivistä lähtien väyläpuut ovat jatkuvasti jääneet sivuosaan. Toivon, että tilanne muuttuu, ja ehkä se lähtee tästä sillä Cobran uusien Aerojet-väyläpuiden lanseeraus tuntuu merkittävältä.  

Uusi väyläpuita on yhteensä kolme: Cobra Aerojet, Cobra Aerojet Max ja Cobra Aerojet LS.

Aerojet-väyläpuumallistosta löytyy peräti kolme eri vaihtoehtoa – Aerojet, Aerojet LS ja Aerojet MAX. Kaikki versiot sisältävät saman teknologian, mutta jokainen niistä on selkeästi suunniteltu erityyppiselle pelurille. Siitä pitävät huolen lapojen erilaiset muotoilut ja painotukset.

Kaiken lisäksi jokaisen mallin jokaisessa mailassa on vielä Cobran MyFly-adapteri, jolla yksittäistä lapaa voi säätää kahdeksaan eri asentoon, mm. nostokulmaa voi lisätä tai vähentää 1,5 astetta. 

Lyhyesti teknologiasta (suosikkikauppiaasi kertoo varmasti mielellään lisää). Uutta mailoissa on PWR-Bridge-paino. Verrattuna aiempaan PWR-COR-painoon, PRW-Bridge lisää kehäpainoa lavan kärkeen ja kantaan, mutta se on kokonaan irti lyöntipinnasta. Sen takia lyöntipinta on aiempaa joustavampi nostaen pallon lähtönopeutta hivenen.

Lisäksi lyöntipinnan paksuus vaihtelee, kiitos tekoälyavusteisen suunnittelun, mikä parantaa anteeksiantavuutta. Hiilikuitu lavan yläosassa mahdollistaa muutaman lisägramman siirtämisen sinne, missä niistä on hyötyä. 

Cobra Aerojet Max

Aerojet MAX on malleista se helpoin. Se nostaa pallon korkeimmalle kaarelle, lisäksi mailassa on eniten draw-painotusta, eli maila pyrkii kääntämään jokaista lyöntiä hukin puolelle, tai ainakin vähentämään slaissia. Pohjasta löytyy kaksi ruuvia (takaosasta ja kannasta), joiden paikkaa vaihtamalla mailaa voi tuunata lisää.

Oli ruuvit kummin päin tahansa, MAX on anteeksiantava. Mutta siirtämällä painavamman ruuvin kantaan lavassa on mahdollisimman paljon slaissinestoa. 

Aerojet MAXista on tarjolla 15,5-asteinen puukolmonen, 18,5-asteinen puufemma ja 21,5-asteinen puuseiska. Nostokulmaa on enemmän kuin muissa versioissa.

Nyt ihan sivuhuomautuksena sinulle, joka olet kokenut väyläpuut vaikeiksi mailoiksi. Todennäköisesti mailassasi on ollut liian vähän nostokulmaa. Käypä testaamassa MAXia. Aloita puuviitosesta tai -seiskasta ja tarvittaessa säädä mailaan vielä se extra 1,5 astetta loftia. Kyllä pitäisi lähteä. 

Cobra Aerojet

Aerojet on väyläpuiden perusversio, se malli jolla löin videolla ja joka löytyy tästä eteenpäin omasta bägistäni. Maila on silmään hyvin neutraalin näköinen, eikä siinä olekaan mitään erityisempää draw- tai fade-painotusta.

Lavassa ei ole mitään silmää häiritsevää grafiikkaa, lavan takaosassa kulkeva valkoinen puoliympyrä istuu kokonaisuuteen niin saumattomasti, etten sitä ensin edes tajunnut. Huomattuani asian tuo kaari tuo uniikin vaikutelman mailaan, se kehystää lavan mukavasti. MAXista löytyy sama grafiikka. 

Aerojetistä löytyvät 15-, 18- ja 21-asteiset lavat. Varsi on hivenen painavampi kuin MAXissa.

Cobra Aerojet LS

Aerojet LS sopii selkeästi ns. paremmalle ja pitemmälle lyövälle pelaajalle. Painopiste on lähempänä lavan etureunaa, mikä vähentää takakierteen määrää. Siitä tulee mallin nimi LS eli low spin.  

Aerojet LS -mallissa lyöntipinta on muita korkeampi, mikä miellyttänee kokeneempaa pelaajaa, mutta klubipelaajan silmään maila näyttänee maasta lyödessä vaikeammalta. Esimerkiksi MAXin selvästi litteämpi muotoilu tekee mailasta nostavamman näköisen. 

LS-malli ei ole enää minun mailani, olisipa näitä ollut aikanaan. Vauhtini ei enää riitä saamaan low spin -mallista sen potentiaalista hyötyä. Mutta kovaa ja hyvin lyövällä kaverille Aerojet LS:n 14,5-asteinen puukolmonen on todellinen tykki. 

Ja mikä lienee paras juttu monelle: Aerojet LS-mallista löytyy kaksi liikuteltavaa ruuvia lavan etuosasta. Niiden ansiosta mailan pystyy painottamaan fade-asentoon, eli vähemmän hukkia lyöväksi. 

Kaiken kaikkiaan LS-mallin painopisteen ollessa edempänä, mailalla on helpompi tarkoituksella työstää lyöntejä. Draw’t, fadet ja matalat kaaret onnistuvat varmemmin kuin takapainoisemmalla lavalla. 

Malli on saatavana 14,5-asteisena ja 17,5-asteisena.  

Sitten vaan testaamaan

Joten hyvät golfarit, katsokaa bägienne mailat läpi. Jos siellä ei ole väyläpuita ollenkaan, vain draiveri ja hybridi, niin käykää ihmeessä testaamassa Cobran Aerojetejä siihen väliin. Tai jos bägissä oleskeleva väyläpuu ei ole suosikkimailojanne, käykää silloinkin kokeilemassa Cobran uusi tarjonta.  

Yksi hyvä paikka testata on tämän viikonvaihteen Golfmessut, joilla Cobra on vahvasti mukana. Välineitä voi käydä kokeilemassa Cobran osastolla suurella rangeosastolla.

Golfmessut järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 31.3.–2.4. Ovet ovat auki perjantaina ja lauantaina klo 10–18 sekä sunnuntaina klo 10–17.

Etsi luettavaa