Hyppää sisältöön

Tässä on mies, joka piti uusia golfmailoja niin kalliina, että perusti oman mailamerkin

Sebastian Haapahovi perusti oman välinemerkin todettuaan uuden mailat mielestään liian kalliiksi. KUVA: JUSSI MIETTINEN

Kun Sebastian Haapahovi palasi golfin pariin pitkän tauon jälkeen, hän yllättyi, kuinka kalliita golfmailat ovat. Nyt hän pyörittää omaa välinebrändiä, joka myy mailoja suoraan kuluttajille.

Kun Sebastian Haapahovi aloitti golfin harrastamisen uudelleen vuonna 2019, hän ei kuvitellut, että pari vuotta myöhemmin hän omistaisi golfmailoja valmistavan yrityksen. Idea omasta välinemerkistä syntyi kuitenkin nopeasti, kun golfmailojen hinta yllätti hänet.

”En olettanut, että sellaiset mailat, jotka halusin ostaa, maksavat niin paljon”, Haapahovi sanoo.

Yrittäjänä Haapahovi ryhtyi miettimään, mistä golfmailojen korkea hinta koostuu. Kun se selvisi, päässä syttyi lamppu.

Nyt – pari vuotta myöhemmin – Haapahovi on myynyt Takomo-nimisiä rautamailoja omien laskujensa mukaan noin 1 500 settiä, joista leijonanosa on mennyt ulkomaille.

Suoritus ei ole huono, kun ottaa huomioon, että Takomo Manufacturing Company Ltd on toiminut vasta vajaan vuoden.

Myyntiä suoraan kuluttajille

Takomo valmistaa tällä haavaa kaksia erilaisia rautamailoja. KUVA: JUSSI MIETTINEN

Vaikka yrityksen brändinimi on suomea, se toimii hyvin myös kansainvälisesti.

Takomon voi mieltää japanin kielen sanaksi, mikä ei ole tässä asiayhteydessä lainkaan huono asia, sillä japanilaiset ovat mestarillisia hiiliteräksen takojia. Välinemerkeistä esimerkiksi Mizuno, Srixon, Miura ja Honma tulevat nousevan auringon maasta.

”Japanilaisella taotulla golfmailalla on ollut hyvä maine”, Haapahovi myöntää.

Mutta siinä missä suuren brändin valmistama taottu rautasetti maksaa helposti yli tuhat euroa, Takomon rautasetit voi ostaa alle puoleen hintaan

Miten on mahdollista, että pieni suomalainen välinemerkki voi myydä mailoja niin paljon edullisemmin kuin suuret brändit, joiden volyymit esimerkiksi eri komponttien ostamisessa ovat valtavia?

Tämä kysymys vie meidät Haapahovin liikeidean ytimeen. Edullinen hinta selittyy sillä, että Takomo on rakentanut logistiikka- ja myyntiketjun täysin eri tavalla kuin perinteiset merkit.

MAINOS

Nyt kannattaa päivittää golfvälineet ja ostaa uusia vaatteita, sillä messukampajan aikaan teet hankintoja edullisesti. Kampanja päättyy 14.3.2022.

Klikkaa ostoksille >>

Koska Takomo myy tuotteensa omasta verkkokaupastaan suoraan kuluttajille, jälleenmyyjien ja mahdollisten maahantuojien katteet jäävät pois hinnasta. Toinen kustannussäästöjä tuova tekijä on se, että Takomo Golfin mailojen logistinen ketju on virtaviivainen.

”Meidän käyttämät komponentit tehdään Aasiassa ja kokoonpano on Kiinassa. Päävarasto on Hongkongissa, josta mailat lähtevät suoraan kuluttajille. Komponentteja tai valmiita mailoja ei rahdata valtamerien yli moneen kertaan, kun kokoonpano tehdään mahdollisimman lähellä loppuvarastoa”, Haapahovi sanoo.

Myöskään markkinointiin Takomo ei ole toistaiseksi käyttänyt juurikaan rahaa. Tunnettuutta ja näkyvyyttä brändi on saanut esimerkiksi sosiaalisen median vaikuttajien kautta. Haapahovi kertoo olleensa yhteyksissä golfvaikuttajiin, jotka ovat ottaneet mielellään rautoja testattavaksi.

Kun influensserit ovat arvioineet mailat toimiviksi, kauppa on käynyt.

Varsien saatavuus pullonkaulana

Sebastian Haapahovin mukaan Takomon mailoja on myyty vajaassa vuodossa peräti 1 500 settiä. KUVA: JUSSI MIETTINEN

Pienen yrityksen suurin ongelma on ollut se, että golfbuumin vallitessa tuotantokapasiteettia on ollut vaikea saada ja myös tietyistä komponenteista on kuumana käyvillä markkinoilla pulaa. Juuri nyt isoin ongelma on varsien saatavuus. Haapahovin mukaan enemmänkin mailoja myytäisiin, jos tätä pullonkaulaa ei olisi.

”Mailamme tehdään samoissa paikoissa kuin isojen valmistajien mailat”, Haapahovi sanoo.

Takomon muotoilutyö tehdään Suomessa. Lisäksi yritys ostaa teknisiä mailansuunnittelupalveluita itsenäisiltä mailansuunnitteljoita ja hyödyntää tuotekehityksessä myös mailatehtaiden asiantuntemusta.

”Raudoissa tekninen suunnittelu on tehtailla, jotka tekevät varsinaisen tuotannon. Käytämme myös kokeneita freelancereita”, Haapahovi sanoo.

”Olemme myös pohtineet Design from Finland -sertifikaatin hakemista jossain kohtaa meidän tuotteille, eli haluamme pitää kiinni siitä, että tuotekehityksen muotoilupuoli tehdään jatkossakin Suomessa.”

Takomo Iron 101

  • Mailoissa on 431-hiiliteräksestä valmistettu blade-lapa, joka on ontto sisältä. Onttous lisää anteeksiantavuutta ja tarjoaa lisää pituutta lyönteihin.
  • Osumapinta on tarkkuusjyrsitty ja ohut, mikä parantaa joustoa osumassa tuoden pituutta.
  • Standardivartena on KBS Lite.

Hinta: 459 €

Takomo Iron 201

  • Raudat on tarkkuustaottu pehmeästä S20C-teräksestä, joten mailoissa on hyvä tuntuma.
  • Kehäpainoisuus ja matala painopiste parantavat hyville pelaajille suunnatun mailan anteeksiantavuutta.
  • Varsivaihtoehtoja on kolme: KBS Tour 105, KBS C-Taper ja KBS C-Taper Lite

    Hinta: 589 €

Haapahovi sanoo, että varsinkin rautamailoissa mailoissa tuotekehitystä on ylipäätään haastavaa tehdä, koska golfin säännöt rajoittavat vahvasti välinevalmistajien vapauksia. Hänen mukaansa edellinen merkittävä kehitysaskel rautamailoissa otettiin vuonna kymmenisen vuotta sitten, jolloin tulivat myyntiin ensimmäiset sisältä ontot lavat.

”Sen jälkeen ei ole oikeaa tuotekehitystä tapahtunut. Tuotekehitystä on tehty enemmän markkinointipuolella”, Haapahovi toteaa.

Myös Takomon kahdesta rautavaihtoehdosta toisessa on ontto rakenne. Kyseessä on Takomo 101 -rauta, jonka hinta on 459 euroa (4–PW). Pelureille suunnattu 201-rauta on hieman kalliimpi: 589 euroa.

Kahden rautamailasetin lisäksi Takomo valmistaa wedgejä, jotka maksavat alle satasen. 

Puumailojen kehitys käynnissä

Toistaiseksi Takomon tuotevalikoima on melko suppea, mutta Haapahovin mukaan yritys tutkii mahdollisuutta ruveta valmistamaan myös metallipuita. Tuotekehitys on jo melko pitkällä ja tavoitteena on, että puumailat tulisivat myyntiin vielä tämän vuoden aikana. Lisäksi ajatuksena on laajentaa myös rautamailojen repertoaaria.

”Meillä on tuotekehitysvaihe menossa”, Haapahovi paljastaa.

Alkuun Takomo on päässyt sillä, että yrityksen omistajat ovat laittaneet siihen omia rahoja kiinni, mutta uusiin tuotekategorioihin laajentaminen saattaisi tarkoittaa tarvetta rahoitukselle. Haapahovin yhtiökumppani ja toinen perustaja on Maltalla asuva Toni Westerholm

”Aika pitkälti tulorahoituksella pyöritään ja pankista on saatu vipua. Emme ole tehneet vielä rahoituskierrosta. Jossain vaiheessa sellainen tulee varmasti eteen”, Haapahovi sanoo.

Takomo Manufacturing Company Oy

  1. Yrityksen kotikaupunki on Turku.
  2. Tiimiin kuuluu seitsemän henkilöä, joista kolme työskentelee Suomessa.
  3. Ensimmäiset mailat tulivat myyntiin keväällä 2021. Yhteensä rautasettejä on myyty 1 500 kappaletta.
  4. Mailoista suurin osa myydään ulkomaille. Isoin markkina-alue on Pohjois-Amerikka eli Yhdysvallat ja Kanada, jonne myydään yli 65 prosenttia Takomon valmistamista mailoista.
  5. Suomeen Takomon rautoja on myyty hieman alle sata settiä.

Etsi luettavaa