Hyppää sisältöön

Ruotsalainen moniosaaja toi markkinoille oman golfpallon: ”Haluan mahdollistaa huippupallolla pelaamisen yhä useammalle”

Hitpin Golf on uusi golfpallomerkki, jonka tavoite on vallata Ruotsissa ja muualla Euroopassa osa huippupallojen markkinoista. Rima on asetettu korkealle, sillä ykköspallonsa nimeä myöten Hitpin Pro F1+ on nostanut itsensä Titleistin haastajaksi.

Golfmarkkinoille saapui perjantaina ruotsalainen versio huippuluokan golfpallosta. Tuoteperheen takana on pitkän ja monipuolisen uran yrityspuolella yrittäjänä, konsulttina ja luennoitsijana kannuksensa luonut Johan Ronnestam.

Ronnestamin oma brändi on kunnossa. CV:llä on pitkä lista kansainvälisiä yrityksiä, joiden kanssa hän on rakentanut onnistuneesti brändistrategioita.

”Perustamani yritys mahdollistaa nuorille golfareile sekä niille, joilla ei ole aiemmin ollut taloudellisesti varaa pelata huippupalloilla, kokea tämä huomattavasti huokeammilla Hitpi-tuotteilla”, Ronnestam yksinkertaistaa tuoreimman projektinsa.

Nuoruusvuosiltaan Ronnestamilla on taustaa paitsi golfista (HCP 3,5) myös surffaaamisesta ja lumilautailusta, jossa hän elätti itsensä ammattilaisena.

Hitpin Golfin kotisivuilla Ronnestam taustoittaa liikeideaansa liikuttavasti omakohtaisella tarinalla juniorivuosistaan, jolloin hän rakastui Titleistin balata-kuorisiin palloihin. Näillä pelaamiseen hänellä ei kuitenkaan ollut tuolloin varaa.

Ajatus oman golfpallomerkin tuottamisesta kyti ruotsalaisen mielessä pitkään.

Korona-aika toi siihen omat viivästyksensä. Toisaalta golfin suosion valtava kasvu Ruotsissa ja muissa Euroopan maissa rohkaisi ottamaan askeleita eteenpäin.

”Kaikissa muissa liiketoiminnoissani minulla on ollut yhteistyökumppaneita. Tämän toteutin käytännössä yksin.”

Ronnestam ei luonnollisestikaan lähtenyt tuotantolaitoksia rakentamaan, vaan kontaktoi tehtaita Kiinassa, Taiwanissa sekä Vietnamissa.

Saatuaan vastauksia kysymyksiinsä, hän tilasi näytteitä tuotteista ja materiaaleista.

”Keskityin huolella materiaaleihin, pallojen koostumukseen sekä eri raaka-aineiden sekoituksiin”, Ronnestam kertoo tuotekehittelyn ensimmäisistä vaiheista.

”Ykköstuotteemme, Hitpin Pro FI+, koostumuksen rakentuminen vaati noin 20 erilaista mallia, kunnes olin siihen tyytyväinen”, hän kuvailee.

Vaikka Ronnestam kertoo pitäneensä langat tiukasti omissa käsissään, tuotteiden kehittelyn aikana hänen apunaan on ollut myös huippupelaajia, jotka eivät kuitenkaan esiinny tuotemerkin sivustolla nimillä.

Ronnestamilla itsellään on kokemusta golfalasta Mizunoa maahantuoneessa yrityksessä työskentelystä 1990-luvulla.

Oma verkkokauppa myyntikanavana

Hitpin myy tuotteitaan ainakin toistaiseksi omien sivustojensa kautta. Päämarkkina-alue on luonnollisesti Ruotsi, mutta katseet on suunnattu myös muualle Eurooppaan.

Hitpin Pro F1 on kolmesta tuotteesta lippulaiva. Neliosainen pallo on nimeä myöten asemoitu taistelemaan samaan sarjaan Titleist Pro V1 ja Pro V1x -pallojen kanssa.

HitpinTour Titan Soft on kolmiosainen laatupallo, jossa spinniä tulee etenkin pitkillä mailoilla vähemmän. Pallo tarjoaa lähipelissä pehmeän tunteen ja hyvän käsiteltävyyden.

Hitpin Pro F1 ja HitpinTour Titan Soft ovat hinnaltaan samassa sarjassa, noin 35 euroa tusinaa kohden.

Titleistin ykköspallojen listahinta on yli 60 euroa, tarjousmyynneissäkin huomattavasti tulokasta korkeammalla.

Hitpin Supersonic on suunnattu pelaajille, joiden mailassa vauhtia on keskimääräistä vähemmän ja pituuden lisääminen tärkeä tavoite

Rohkea investointi kovasti kilpailluilla markkinoilla

Goflpallomarkkinoilla on laskentatavasta riippuen yhden tai kahden käden sormilla laskettava määrä isoja tuotemerkkejä, jotka hallitsevat etenkin keskihintaisten ja kalliiden pallojen markkinoita.

Kullakin näistä on lukuisia eri malleja, joilla pyritään täyttämään kaikki mahdolliset reiät, joihin markkinoiden valtaajat voisivat iskeä.

Suomen suurimman golfvälinekaupan Golf Skyn verkkomyymälässä on 121 eri golfpallotuotetta kaupan.

Valistunutkin golfin harrastaja on verkossa tai kaupan hyllyjä tuotteiden ominaisuuksia ja myyntiargumentteja arvioidessaan pyörällä päästään.

”Tavoite on hieman hämmentää golfmarkkinoita”, myöntää myös Ronnestam Twitterissä.

Nähtäväksi jää, miten ruotsalais-kiinalainen tuote markkinoilla menestyy.

”Mikäli kykenen kymmenkertaistamaan tilausmäärän, saan sisäänostohintani jo hyvälle tasolle. Silloin tavoitteeni olisi tehdä enemmän markkinointiin liittyviä tapahtumia ja kumppanuuksia nuorten pelaajien kanssa.”

”Olisi tietysti mukavaa, jos kykenisin tekemään pallokaupalla tuloakin viiden tai kymmenen vuoden kuluessa. Tärkein tavoite minulle on kuitenkin se, että nuorilla ihmisillä olisi entistä hauskempaa golfkentällä”, Johan Ronnestam tiivistää motiivejaan Golfbranchenin artikkelissa.

Lähde: Golfbranchen, Hitpin kotisivut

Etsi luettavaa