Hyppää sisältöön

Pelaisitko sinä Pirkka-pallolla?

Kaupan omien merkkien palloja Suomeen? Markkina taitaa olla liian pieni siihen.

Yhdysvaltalainen kauppaketju Costco on tuonut markkinoille oman Kirkland Signature -tuotemerkkinsä alla pesuaineiden ja vessapapereiden rinnalle nyt myös golfpallon.

Yhdysvalloissa on kovaa pöhinää uuden pallotulokkaan ympärillä. Kyseessä ei ole ihan mikä tahansa pallo, sillä sen ominaisuudet ja hinta ovat saaneet golfarit niin sekaisin, että tuotetta jonotetaan kuin ilmaisia ämpäreitä suomalaisen halpamyymälän avajaisissa. Suuri kysyntä on johtanut siihen, että myymäläketjun pallovarastot ammottavat tyhjyyttään.

Mistä oikein on kyse? Costcon oman ”Pirkka”-merkin eli Kirkland Signaturen brändillä myytävästä tour-pallosta, jota myydään todella edullisesti verrattuna merkkipalloihin. Kahta pallotusinaa myydään 28 eurolla, kun esimerkiksi Titleistin Pro V1 -palloa myydään edullisimmallaan 42 euroa tusina.

Kaiken kruunaa se, että neliosainen Kirkland Signature Tour Performance -pallo on saanut testeissä yhtä hyviä tai jopa parempia arvosteluja kuin kilpailijansa.

Kuten muutkin tuotteensa, myös pallot Costco ostaa alihankkijaltaan. Pallon valmistaa eteläkorealainen Nassau Golf Co. Massaostoilla ja oman myyntikanavan ansiosta tuotteen kustannukset saadaan painettua hyvin alas. Palloa ei myöskään markkinoida, joten kustannussäästöt ovat tälläkin puolella merkittäviä. 

Muitakin tulijoita pallomarkkinoille on

Costco ei ole yksin takomassa markkinarakoa palloissa umpeen. Iät ja ajat on markkinoille puskenut uusia pallomerkkejä, joista kuitenkaan ei ole tullut merkittäviä tekijöitä.

Yksi uusista yrittäjistä on Snell Golf. Merkin perustaja Dean Snell on aiemmin toiminut Titleistin palveluksessa ja johtanut tuotekehitystä TaylorMadella. Hiljattain hän perusti nimeään kantavan yrityksen, joka pyrkii ohittamaan väliportaat ja myymään laadukkaita ja edullisempia golftuotteita suoraan kuluttajille. Esimerkiksi kolmiosaista My Tour Ballia myydään 25 euron tusinahintaan. 

Tulijoita markkinoille on siis ollut ennenkin, mutta mikä olisi tällä kertaa toisin?

Tukkukauppias Costcon näkökulmasta tuskin mikään. Se käyttää jakelukanavaansa hyväksi samalla tavalla kuin mitä tahansa muuta tuotettaan, jossa on riittävän suuri kysyntä ja kate. Nämä kriteerit täyttyvät premium-pallomarkkinan kohdalla Yhdysvalloissa, jossa on kymmeniä miljoonia golfareita.

Toisaalta Snellin kaltaiset toimijat, jotka myyvät tuotteitaan verkossa suoraan kuluttajille, saattavat vihdoin olla oikeaan aikaan liikenteessä. Varsinkin Yhdysvaltain markkinoilla verkko-ostaminen on hyvän jakelun ansiosta mahdollistamassa uusien toimijoiden nousua.

Pelaisitko itse Pirkka-pallolla?

Mutta toimisiko K- tai S-kaupan golfpallot Suomessa? Iso kysymys on varmasti se, olisivatko golfarit valmiita pelaamaan ”Pirkka-pallolla”? Itsekin klubipelaajana tiedän, ettei Titleist Pro V1 –pallon kaltainen tuote ole varmasti omalla mailanpään nopeudelle optimaalinen valinta. Silti valinta osuu usein ostotilanteessa Pro V1:een. Matkaa kauppojen omien pallojen käyttöön varmasti olisi yllättävänkin pitkä. Myöskään logo-tuotemarkkinoille ei tukkuyrityksen pallosta välttämättä ole. 

Suomeen tuskin on siis hetkeen tulossa Rainbow- tai Pirkka -palloja. Siitä pitää huolen myös pieni markkinamme. Lisäksi myös merkkipalloja myydään täällä melko halvalla. Esimerkiksi  Srixonin Z-star-palloa on polkumyyty, sillä Golf Balancessa ja Golf Skyssä palloja on saanut jopa 24 eurolla tusina.

Tämänkaltaisien alennusten rinnalle voisi tulla suoraan valmistajalta myytävät tuotteet. Matkaa siihen kuitenkin vielä on. 

Etsi luettavaa