Hyppää sisältöön

Nike vetäytyy: Välinekonkaria uutinen ei yllättänyt

Marko Paskin mukaan Nike ei ole myynyt yhtä hyvin kuin muut ns. isot merkit.

Niken päätös lopettaa golfmailojen ja -pallojen valmistaminen ei yllättänyt Golfcenterin toimitusjohtajaa Marko Paskia. Niken Suomen-myyntipäällikkö Kim Syrjänen ei voinut kommentoinut uutista.

Niken päätös lopettaa golfvälineiden ja -mailojen valmistaminen ei tullut yllätyksenä Golf Center Oy:n toimitusjohtajalle Marko Paskille. Paski sanoo kuulleensa huhuja siitä jo vajaa kuukausi takaperin.

”Minulla on lonkeroja syvällä siellä ja täällä, ja yleensä tällaisilla huhuilla on tapana pitää paikkansa”, Paski sanoo erittelemättä, mistä huhun oli kuullut.

Paski sanoo, että Golf Center reagoi tietoon jo aiemmin vähentämällä välinetilauksia Nikeltä. ”Emme ole ostaneet Nikeä ihan täyteen.”

Myynti pientä muihin merkkeihin verrattuna

Niken päätös vetäytyä välineiden valmistuksesta ei yllättänyt Paskia siitäkään syystä, että merkki ei ole myynyt viime vuosina kovinkaan hyvin. Menekki on ollut huomattavasti pienempää kuin muilla ns. isoilla merkeillä, kuten TaylorMadella, Cobralla, Titleistillä, Wilsonilla, Pingillä ja Callawayllä.

”Nike näyttelee meillä pientä osaa, se ei ole merkittävä merkki. Niken tekstiilit ja kengät menevät hyvin, mutta alun jälkeen ei ole ollut hirveää boostia mailojen kanssa”, Paski sanoo.

Jatkossa yritys aikookin keskittyä tiedotteensa golfissa juuri kenkiin ja vaatteisiin.

Isot nimet ja valtava markkinointikoneisto eivät auttaneet

Nike on satsannut markkinoinnissaan nimekkäisiin pelaajiin. Sen suuri rekrytointi oli Tiger Woods, joka alkoi pelata Niken välineillä 2000-luvun alussa. Muutama vuosi sitten maailman suurin urheilubrändi palkkasi lähettilääkseen Rory McIlroyn. Sopimukset ovat pitkiä ja niissä puhutaan sadoista miljoonista euroista.

”Se hämmästyttää, että vaikka Nikellä on tuollaiset mannekiinit ja maailman parhaita markkinointikoneistoja, niin ne eivät ole saanet välinemyyntiä siitä huolimatta toimimaan. Alasajo kertoo varmaan siitä, että kuinka vaikea on uuden merkin tulla maailmaan, jossa vanhat merkit ovat toimineet jo niin pitkään”, Paski sanoo.

Nyt jää sitten mielenkiintoiseksi seurata, kuka nappaa talliinsa Woodsin ja McIlroyn. Paski arvailee, että Titleist on vahvoilla, kun kaksikon managerit alkavat etsiä suojateilleen uutta välinesponsoria.

”Molemmat ovat sieltä (Titleist) lähtöisin.”

Tänään Niken fittauspäivä

Se, miten Niken golfvälinepuolen alasajo tulee tapahtumaan, on Paskille vielä arvoitus. Tänään Golf Centerissä on Niken mailafittauspäivä, eikä ainakaan vielä aamulla toimitusjohtajalla ollut tietoa siitä, voiko yritykseltä tilata enää uusia mailoja lainkaan.

GoGolf tavoitti puhelimitse myös Niken Suomen-myyntipäällikön Kim Syrjäsen. Hän ei kuitenkaan voinut kommentoida jättiyrityksen ohjeistuksen mukaisesti uutista millään tavalla.

Etsi luettavaa