Hyppää sisältöön

Inspiraatiota ilmailun maailmasta – Cobran Aerojet-mallistoon kuuluu kolme vauhdikasta draiveria

Cobra Aerojet -draiverin suunnittelussa on haettu inspiraatiota lentokoneiden siivestä. KUVA: COBRA GOLF

Cobra lanseerasi eilen uuden malliston, jonka se on nimennyt Aerojetiksi. Mallisto pitää sisällään muun muassa kolme uutta draiveria.

Yhdysvaltalainen Cobra tunnetaan nuorekkaana brändinä, jolla on suuri suosio Pohjoismaissa. Erityisesti se tunnetaan harrastajapelaajille suunnatuista draivereistaan, mutta se pyrkii vankistamaan asemaansa myös tour-pelaajien keskuudessa.

LIV Golfille siirtynyt Bryson DeChambeau ja Rickie Fowler ovat Cobran tunnetuimpia brändilähettiläitä. DP World Tourilla yhdysvaltalaismerkin lippua pitää korkealla Ewen Ferguson, joka viime syksynä solmi kahden vuoden jatkosopimuksen Cobran kanssa.

Ferguson sijoittui viime vuonna kiertueen rankingissa 17:nneksi voitettuaan kaksi kilpailua. Hän taisteli Vuoden tulokkaan tittelistä. Nuori skotti on varmasti tulevaisuuden nimiä kilpagolfissa, vaikka titteli menikin sivu suun.

Inspiraatiota haettu ilmailusta

Myös ylhäältä päin voi erottaa, kuin lavan etureuna lyöntipinnan yläosassa on pyöristetty ilmanvastuksen vähentämiseksi. KUVA: COBRA GOLf

Tällä viikolla Cobra julkisti tämän kauden merkittävimmät uutuustuotteensa. Kyseessä on kokonainen Aerojet-mallisto, joka pitää sisällään puumailat, hybridit ja raudat. Tässä jutussa keskitytään malliston draivereihin.

Kuten nimikin kertoo, Cobra on satsannut uutuudessaan aerodynamiikkaan. Lokakuussa uutuuksien esittelytilaisuudessa Espanjassa esitetyssä vauhdikkaassa mainosvideossa lensivät hävittäjät kuin Top Gun -elokuvassa konsanaan, ja kalvoissa uutuusdraiverin lapaa verrattiin lentokoneen siipeen.

Ja totta tosiaan lavan ylä- ja alareunaa on pyöristetty kuin siipeä, mikä tekee mailasta myös virtaviivaisen näköisen.

Robottitestin perusteella maila ei myöskään ainoastaan näytä aerodynaamiselta, vaan uusi muotoilu todella vähentää ilmanvastusta. Se tuo joitakin lisämetrejä lyöntiin edellisvuoden malliin verrattuna, mutta ero esimerkiksi viisi vuotta vanhaan malliin lienee jo paljon suurempi.

Aiempaa ohuempaa hiilikuitua

Muotoilun lisäksi myös mailan materiaalit ovat kehittyneet. Esimerkiksi lavan pohjassa ja yläosassa käytetty hiilikuitu on merkittävästi ohuempaa kuin edeltäjässä. Sen ansiosta painotuksia on pystytty optimoimaan paremmin.

Cobra on myös tuonut Aerojet-puihin rautamailoista ja hybrideistä tutun PWRShell-insertin, jonka ideana on maksimoida lyöntipinnan joustavuus sääntöjen sallimaan maksimiin. Se tuottaa korkean pallon lähtönopeuden ja lentokaaren.

Tekoälyn avulla lyöntipinnan paksuus vaihtelee jonkin verran, mikä muun muassa parantaa lavan spinniominaisuuksia erilaisissa osumussa

Läpileikkauskuvassa näkyy Cobran kehittämä PWRBridge-rakenne, joka tuo painopistettä alas ja mahdollistaa myös osumapinnan paremman joustavuuden. KUVA: COBRA GOLF

Osumapinnan takana oleva PWRBridge-rakenteella haetaan puolestaan osumapinnan ja pohjan rakenteen joustavuutta siten, että lavan painopiste saataisiin osuman tehostamiseksi mahdollisimman alas ja eteen.

Kolme mailaa, kolmelle erilaiselle pelaajalle

Uusia draiverimalleja on kolme: Aerojet Max, Aerojet ja Aerojet LS. Ohessa mailojen tarkempi esittely.

Cobra Aerojet Max

Malliston anteeksiantavin maila, joka tarjoaa korkean lentokaaren. Maila on mahdollista säätä draw-painotteiseksi, joten tämä maila on kroonisen slaissarin valinta.

Maila on saatavilla kolmella eri nostokulmalla: 9°, 10,5° ja 12°. Nostokulmaa on myös mahdollista säätää puolitoista astetta molempiin suuntiin kussakin vaihtoehdossa.

Maila tuottaa jonkin verran enemmän spinniä kuin kaksi muuta Aerojet-uutuutta. Tästä mailasta on omat versiot paitsi naisille myös junioreille.

Suositushinta: 580 €


Cobra Aerojet

Monikäyttöinen Aerojet-malli tullee olemaan suosituin kolmesta vaihtoehdosta. Se tarjoaa keskikorkean lentokaaren ja vähän spinniä. Mailassa ei ole säätömahdollisuutta mitä tulee sivukierteeseen, vaan siinä on vain yksi kiinteä painolaatta lavan takaosassa.

Nostokulman suhteen vaihtoehtoja on yhtä paljon kuin Aerojet Max -mallissa: 9°, 10,5° ja 12°. Näitäkin voi hoselista eli varren ja lavan kiinnityskohdasta säätämällä muuttaa puolitoista astetta pienemmäksi ja suuremmaksi.

Suositushinta: 580 €


Cobra Aerojet LS

Aktiivi- ja kilpapelaajille tarkoitetussa Aerojet LS -mallissa on kaksi painolaattaa lavan etuosassa. Niiden paikkaa muuttamalla lavan saa fade-painotteiseksi.

Lavassa ei ole takana painolaattaa, mikä ansiosta mailan painopiste on lähempänä lyöntipintaa. Siksi se tarjoaa purevan lentoradan sekä mahdollisuuden työstää helpommin sivukierteitä.

Lapa tuottaa myös vähän spinniä, mikä tarkoittaa pidempiä lyöntipituuksia.

Suositushinta: 580 €

Oheisesta taulukosta voit vielä vertailla kolmen eri draiverin ominaisuuksia keskenään. Mailat tulevat myyntiin kauppoihin 10. helmikuuta.

Aerojet MaxAerojetAerojet LS
LentorataKorkeaKeskitasoMatala
SpinniKeskitaso–vähänVähänVähän
LentokaariNeutraali–draw-painotusNeutraaliNeutraali–fade-painotus

Etsi luettavaa