Hyppää sisältöön

Honda Hybrid – Vaivattomasti ilman latausta

Honda CR-V on tyylikäs citymaasturi

Hybriditeknologian edelläkävijänä Honda on yli 20 vuoden tuotekehityksen saavutuksena tuonut markkinoille uuden innovatiivisen itselataavan täyshybridijärjestelmän.

Hondan kehittämä ainutlaatuinen, itselataava täyshybridijärjestelmä i-MMD (Intelligent Multi Mode Drive) on nimensä mukaisesti älykäs, sillä se vaihtaa kolmea ajotilaa täysin automaattisesti tilanteen mukaan – pyrkien kaiken aikaa mahdollisimman alhaiseen kulutukseen.

Käytössä ovat sähköajo- (EV Drive), hybridiajo- (Hybrid Drive) ja polttomoottoriajomoodit (Engine Drive). I-MMD:lla varustetulla itselataavalla Honda-täyshybridillä saavutetaan 35 prosenttia pienempi kulutus kuin vastaavalla bensiinimoottorisella autolla ilman ulkopuolista latausta.

Tilaa usealle golfarille – taloudellisesti

Hondan saa hybridimoottorilla seuraaviin malleihin: (oikealta vasemmalle) CR-V,  Crosstar ja Jazz. Hondan e (vas.) on japanilaismerkin sähköauto.

Hondan saa hybridimoottorilla seuraaviin malleihin: (oikealta vasemmalle) CR-V, Crosstar ja Jazz. Hondan e (vas.) on japanilaismerkin sähköauto.

Honda

Golfarin ei tarvitse Honda-hybridillä ajaessaan miettiä löytyykö latauspaikkoja kotoa tai kentältä, eikä latauskaapeli vie tilaa tavaratilasta. Kompaktin kokoluokan Jazz Hybrid -testivoittajan (TM 10/2021 Vertailu, pikkuautot) nerokas Magic Seats -tilaratkaisu mahdollistaa helposti kolmen pelaajan golfbagien ja kärryjen kuljettamisen kentälle. Kaupunkimaasturi CR-V–hybridiin mahtuu sitten jo helposti koko peliryhmän varusteet.

EV Drive -ajotilassa sähkömoottori saa virtansa pelkästään litiumioniakusta, jonka voimalla auto liikkuu. Hybrid Drive -ajotilassa bensiinimoottorin voima menee generaattorina toimivalle sähkömoottorille, jonka kautta energia välitetään pyörille voimaa välittävälle sähkömoottorille. Engine Drive -ajotilassa kytkin lukitsee bensiinimoottorin antamaan voimaa suoraan pyörille.

 Taajamassa ajettaessa Honda Hybridin tekniikka käyttää pääosin Hybrid Drive ja EV Drive -ajotiloja. Hybrid Drivella liikuttaessa bensiinimoottoria voidaan käyttää myös generaattorin kautta akkujen lataamiseen.

Teknisiä tietoja Jazz Hybrid Crosstar Hybrid CR-V Hybrid
Teho KW (hv) 80 (109) 80 (109) 135 (184)
Voimansiirto etuveto etuveto etu-/neliveto
0–100 km/h 9,4 s 9,9 s 8,6–9,2 s
Huippunopeus 175 km/h 173 km/h 180 km/h
Kulutus (WLTP) 4,5–4,6 l/100 km 4,8 l/100 km 6,6–7,2 l/100 km
CO2-päästöt (WLTP) 102–104 110 151–163
Tavaratila (VDA) 304 l 298 l 499 l
Tavaratila max (VDA) 1 205 l 1 199 l 1 694 l
Hinta alkaen 24 248 € 29 717 € 38 466 €

Lisäpotkua ohituksiin

Maantiellä ja suurissa nopeuksissa Engine Drive on taloudellisin ajotila. Se voi saada tarvittaessa, esimerkiksi kiihdytettäessä tai jyrkässä ylämäessä lisävoimaa sähkömoottorilta.

Tasaisella nopeudella ajettaessa Honda Hybrid toimii yleensä yli puolet ajasta EV Drive -sähköajotilassa. Maantiellä EV Drive -ajotila on käytössä noin kolmasosan ajasta. Saavuttaakseen huippunopeutensa Honda Hybrid käyttää Hybrid Drive -ajotilaa.

Honda Hybridin aivot on i-MMD-järjestelmä, joka päättää ajotilan käytöstä olosuhteiden mukaan. Järjestelmä vaihtaa automaattisesti ja vaivattomasti eri ajotilojen välillä parhaan mahdollisen hyötysuhteen saavuttamiseksi niin, ettei sitä huomaa matkustamossa.

Perinteisen mekaanisen vaihteiston sijaan Honda Hybridissä on yksi kiinteä välityssuhde sähkömoottorille ja yksi polttomoottorille, jotka yhdistävät pyörivät komponentit keskenään. Tällä uudella tekniikalla voima saadaan siirrettyä ilman perinteisiä voimansiirron häviöitä.


Kysymyksiä ja vastauksia

Hondan myyntipäällikkö Kaj Tikka vastaa kysymyksiin Hondan vahvuuksista golfarin näkökulmasta.

Millaisia etuja Hondan i-MMD-hybridijärjestelmä tuo autoiluun?

Vastaava kulutus kuin ladattavalla hybridillä ilman ulkopuolista latausta ja latauksen ajosuunnittelua. Helppoa.

Mikä erottaa Hondan hybridimalliston kilpailijoistaan?

Hondassa on tilaa ja monipuolisesti muunneltavat tilaratkaisut. Vakiovarustelu on todella runsas ja etenkin aktiiviseen ja passiiviseen turvavarusteluun on panostettu paljon. Myös ainutlaatuista I-MMD -hybridijärjestelmää ei muilla ole.

Miksi itselataava hybridi on helppo autoilijan tai golfariautoilijan kannalta?

Tavaratilan muoto sopii golfbägien kuljetukseen loistavasti. Ei tarvitse miettiä mistä saa sähköä ja todellinen kulutus on verrattavissa vastaavaan dieselin kulutukseen. Esimerkiksi CR-V Hybrid -mallillamme voi ajaa yhdellä tankillisella yli tuhat kilometriä.


Faktat

  • Itselataava
  • Yli 50 prosenttia ajosta sähköllä
  • Kaksi sähkömoottoria, yksi bensiinimoottori
  • Turvallisuus vakiona, Honda Sensing -turvallisuusjärjestelmä vakiona jo hinnat alkaen malleissa:
  • Aktiivinen törmäyksen varoitusjärjestelmä
  • Kaistavahti
  • Tieltä suistumisen ennakointi
  • Kaistallapitoavustin
  • Älykäs mukautuva vakionopeudensäädin alhaisen nopeuden seurannalla
  • Liikennemerkin tunnistusjärjestelmä
  • Automaattiset kaukovalot
  • Polviturvatyyny kuljettajalla (Jazz Hybrid)
  • Keskiturvatyyny etumatkustajien välissä (Jazz Hybrid)
  • Takaistuimen sivuturvatyynyt (Jazz Hybrid)
  • Vaivaton ja mukava: Apple Car Play, Android-auto, avaimeton järjestelmä, LED-ajovalot, sadetunnistin, automaattinen ilmastointi ja paljon muuta!

Etsi luettavaa