Hyppää sisältöön

GoGolf testaa: Cobra King F6 -hybridi toimii kuten pitääkin

Cobra King F6 hybrid ja pallo

Lähes jokaisen pelaajan bägistä löytyy nykyään vähintään yksi hybridi. Peli-ilo on kasvanut, kun vaikeat pitkät raudat on voinut korvata helpommilla ”reskareilla” tai ”hyrrillä”. Sain testattavaksi Cobran uutuushybridin King F6:n, joka pääsi yllättämään – positiivisesti. Maila sopii moneen tilanteeseen ja monelle pelaajalle.

Käytän normaalisti yhtä tai kahta hybridiä. Toinen korvaa rautanelosen, toinen puuvitosen tai rautakolmosen. Hybridin etu on korkeampi lentorata ja jyrkempi laskeutumiskulma kuin vastaavilla rautamailoilla. Kaivan hybridin bägistä yleensä par-5-väylien kakkoslyönneissä griiniä tavoitellessani tai lyhyiden par-4-väylien sekä pitkien par-3-väylien avauksissa. Omat hybridini ovat jo viiden vuoden takaa, joten innokkaana halusin nähdä, miten mailateknologia on kehittynyt.

Täytyy myöntää, että King F6 -hybridi pääsi yllättämään (samoin kävi myös King F6 -draiverin kohdalla). En osannut odottaa mailalta kummoista, vaikka tiesin sen edeltäjän Fly-Z:n olleen suosittu maila. Muutaman tutustumislyönnin jälkeen löysin itseni ihmettelemästä mailan helppoutta ja toistettavuutta.

Osumassa kuuluu: tshäck

King F6 lähettää pallon sopivan voimallisen ”tshäck”-äänen saattelemana suoraan ja korkealle. Mailalla on erittäin helppo saada pallo ilmaan – tämä johtunee lavan painopisteestä, joka on sijoitettu takaosaan ja lähelle maata. Pallon lentokaari ei kuitenkaan ole liian altis tuulelle, vaan on menevä.

Tässä näkyy nykyisen mailateknologian ero edellissukupolveen: pallo nostetaan nopeasti lentokorkeuteensa, jossa se puskee eteenpäin matalamman spinnin ansiosta. Samantyyppistä ajattelua siis kuin monissa nykydraivereissa. King F6:lla pystyi lyömään myös matalan lyönnin, mutta se oli vähän vaikeampaa kuin vanhoilla hybrideilläni.

Lavan väritys ja muotoilu noudattavat King F6 -linjaa: valkoinen raita ulkoreunalla ja pistemäinen hento koristelu lavan takaosassa. Pohjan painoruuvi on ”Cobran oranssi”. Lyöntipinnan valkoiset viivat erottuvat selvästi, mikä saattaa jakaa mielipiteitä. Myös Speed Channel näkyy alkuasennossa, mutta itselleni se ainakin tuo lisää uskonvahvistusta. Jopa rautakolme-asetuksessa 19-asteisena maila näyttää siltä, että pallo tulee nousemaan maasta nopeasti ja nousemaan helposti lentoon.

Mailasta on valittavana kolme eri versiota: 2–3-hybridi (nostokulma välillä 16–19°), 3–4-hybridi (19–22°) ja 4–5-hybridi (22–25°). Jokaisessa mailassa on kahdeksan nostokulmavaihtoehtoa, joista kolme on draw-painotteisia.

King F6 hybridi asettuu pallolle nätisti. Huomaamaton väritys on mielestäni hyvä.

King F6 hybridi asettuu pallolle nätisti. Huomaamaton väritys on mielestäni hyvä.

Aki Reinimäki

Kierteitä ei helppo työstää

Takana ja alhaalla sijaitseva painopiste tekee mailasta anteeksiantavan. Vaikkei maila ollut tuttu, uskalsin lyödä King F6:lla tiukoissakin paikoissa, koska tiesin pallon lentävän aikalailla suoraan. Se on todettava, että draw’n ja faden lyöminen ei ollut yhtä helppoa kuin vanhoilla TaylorMadeillani, mutta nekin kyllä onnistuivat. Hyvä kysymys toisaalta on, miten usein tavallisen harrastajan tarvitsee muokata lyöntikaartaan rajusti.

Hybridin vakiovarsi on Matrix Red Tie HQ4, jonka väritys noudattaa Cobran King F6 -sarjaa. Painoltaan varsi on keskitasoa, ja tuntuma on sopivan jämäkkä. Kokonaisuus tuntui tasapainoiselta. Nuppia on saatavilla vain mustana, mikä poikkeaa aiempien vuosien mallistoista, mutta itse pidän sitä hyvänä.

Hybridi on minulle ennen kaikkea rautamailan korvaaja, joten vähän huomiota herättävä väritys miellyttää silmääni. Tumman harmaa varsi sopii lavan väritykseen hyvin. Lamkinin REL 360 -grippi pitää ja noudattelee King F6 -sarjan linjaa: kuusikulmainen kuviointi on mielestäni hauska yksityiskohta. Myös sukkamainen suojahuppu on sekä toimiva että kivan näköinen.

King F6 -hybridin varsi toimii hyvin. Maila on tasapainoinen.

King F6 -hybridin varsi toimii hyvin. Maila on tasapainoinen.

Aki Reinimäki

Lapa istuu silmään

Lavan muotoilussa Cobra on onnistunut mielestäni erityisen hyvin. Joidenkin tietojen mukaan suunnittelijat ovat käyttäneet mallina kultaista leikkauksen spiraalia, jota muoto kieltämättä noudattelee. No, oli syy mikä tahansa, on sekä lavan pituus että leveys mielestäni juuri sopivat. Lapa ei ole aivan symmetrinen vaan hieman pulleampi kärjestä, mikä on mielestäni juuri oikea muoto.

Liian leveät ja symmetriset hybridit tuntuvat minusta kolkoiilta, lyhytvartisilta väyläpuilta. En myöskään pidä mailoista, joissa on offsettiä – King F6:ssa offsettiä ei ole. Lyön hybrideillä yleensä 200 metristä griinille  ja muita ”pelottavia” lyöntejä, joten on tärkeää, että maila tuntuu luotettavalta alkuasennossa. Siltä King F6 todella tuntuu.

Olen aiemminkin pitänyt Cobran MyFly-adapterista ja SmartPad-pohjasta, jotka mahdollistavat nostokulman säätämisen helposti. Cobran mukaan hybridin adapteri on pienempää mallia, jotta lavan painojakaumaa on voitu säätää aiempaa tarkemmin. Nostokulman siitä näkee onneksi vanhaan tapaan. SmartPad toimii hienosti pitäen lavan kohtisuorassa alkuasennossa. Tämä on itselleni yksi tärkeimmistä ominaisuuksista: en pidä yhtään siitä, jos maila näyttää pallolla ollessaan osoittavan kohteesta vasemmalle tai oikealle.

Alkuasennossa maila tuntuu "turvalliselta".

Alkuasennossa maila tuntuu ”turvalliselta”.

Aki Reinimäki

Olen nyt pelannut kolme kierrosta mailan kanssa ja lisäksi käynyt rangella muutaman kerran. Olen päässyt kokeilemaan King F6:a monessa eri pelitilanteessa ja täytyy myöntää, että koskaan en ole epäröinyt pallolla. Voin luottaa siihen, että pallo nousee ilmaan hyvin eikä ajaudu kovin paljon kohdelinjasta sivuun. Puttigriinillä olen jopa testannut hybridi-chippejä, joihin 19-asteinen maila sopii mainiosti.

Cobran King F6 -sarja vakuuttaa jälleen

King F6 -hybridin suhteen tuntuu olevan sama tilanne kuin malliston draiverinkin suhteen: suunnittelu on edennyt askel askeleelta parempaan suuntaan. Cobra on onnistunut tuottamaan mailan, joka on samalla aikaa anteeksiantava, säädettävä ja lennättää pallon luotettavasti kohteeseen. Malliston kolmesta vaihtoehdosta löytyy varmasti jokaisen bägiin sopiva yhdistelmä, ja nostokulmia säätämällä saa välimatkat kohdalleen.

King F6 -hybridi on omassa kategoriassaan aivan huippuluokkaa. Tästä on vaikea pistää paremmaksi.

Tekniset tiedot

Cobra King F6 Hybrid
Loft-vaihtoehdot ja säätövara:
2–3 H: 17,5° (16–19°)
3–4 H: 20,5° (19–22°)
4–5 H: 23,5° (22–25°)
Vakiovarsi: Matrix Red Tie HQ4
Varren pituus ja svingipaino: 40,5″, svingipaino D2
Värivaihtoehdot: vain musta (oransseja korostevärejä pohjassa ja valkoista kruunussa)
Grippi: Lamkin REL 360

Valmistajan nettisivulta lisätietoa.


Cobra King F6 -hybridiä myy GolfSky muun muassa verkkokaupassaan.


 

Etsi luettavaa