Hyppää pääsisältöön
Ympäristöystävällisempää kuntogolfia, sähköpyörällä golfkentälle.
Mikko Rantanen

Ympäristöystävällistä kuntogolfia, osa 3: sähköpyörällä golfkentälle

Edellisessä osassa rullahiihdin golfkentälle ja ensimmäisessä osassa pyöräilin. Tällä kertaa kyydin tarjosi vimosen päälle sähköavusteinen polkupyörä. Kenttäkohteina olivat Hirsala Golf ja Master Golf.

Golfissa ilmastoa kuormittaa pelaajien liikenne kentälle ja golfkierrokseen saa lisäpotkua kuntoilemalla paikan päälle. Tämän 50 Day Golf Challengen yhteydessä, jossa pelaan kaikki Uudenmaan alueen golfkentät erilaisilla tavoilla, kokeilen myös muutamia päästöttömiä tapoja mennä golfkentällä, jotka samalla täydentävät lajin terveysvaikutuksia. Tällä kertaa vuorossa oli sähköpyörä ja pyöräilyyn sopiva reppubägi.

Hirsala Golf ja Master Golf olivat minulle hyviä sähköpyöräilyn kohteita, koska molemmat ovat noin 20 kilometrin päässä kotoani eli matkaan menisi vajaa tunti.

Videolla on lisää golfpäivien ja sähköpyöräilyn tunnelmista:

Kuten olen aikaisemminkin todennut, golfkentille voi toki kävellä tai vaikka juosta, jos kenttä on suhteellisen lähellä ja bägi sekä muut varusteet ovat siellä valmiina odottamassa. Jos välineet pitää ottaa mukaan, niin silloin homma menee hankalammaksi. Lisäksi säällä on suuri vaikutus ja paljonko aikaa haluaa koko operaatioon käyttää.

Pari viikkoa sitten rullahiihdin Paloheinään (Ympäristöystävällistä kuntogolfia, osa 2) pelaamaan ja sitä ennen pyöräilin Sarfvikiin (Ympäristöystävällistä kuntogolfia, osa 1), jotka olivat varsin mielenkiintoisia kokemuksia. Nyt oli aika laajentaa golfkentällemenokokemuksia entisestään.

Sähköpyörällä Hirsalaan ja Masteriin

En omista sähköpyörää ja olen vain kerran aikaisemmin päässyt kunnolla sellaista testaamaan. Silloin kokemus oli positiivinen ja niin oli tälläkin kertaan. Sain erittäin laadukkaan Trekin sähköpyörän lainaksi sekä pyöräilyvinkit ystävältäni Jani Lundbergilta. Kiitos vaan Pyöräliike Lundberg!

Sähköpyörähän antaa polkiessa lisävoimaa 25 km/h asti eri avustustasojen mukaan. Muutamien pakollisten tienristeyspysähtymisten takia keskinopeus jäi hieman tuon alle, vaikka alamäissä kovaa mentiinkin.

Sähköpyörällä ajaminen golfkentälle oli mukavampi kokemus verrattuna tavalliseen polkupyörään. Sähköavusteisella pyörällä voi polkea niin paljon ja kovaa kuin sielu sietää ja sillä saa todella hyvän lämmittelyn alle, jos haluaa. Sähköpyörä antaa mukavan ”työntöavun” ylämäissä tuohon 25 km/h asti eli matka taittuu joutuisammin verrattuna tavalliseen.

Minun valitsemiin kenttäkohteisiin oli matkaa kohtuullisen paljon, n. 20 km. Jos matkaa olisi vähemmän, esimerkiksi 5 -10 km, niin silloin sähköpyörän ja tavallisen polkupyörän merkityksen ero ei olisi niin suuri.

Golfmailat ja -tarvikkeet olivat mukana samassa reppubägissä, jota olin käyttänyt aikaisemminkin. Siihen sopii seitsemän mailaa, perustarvikkeet ja eväät. Reppubägi on mukava selässä ja ergonominen kantaa. Miinuspuolena on muutamat käytännön asiat kuten sen jatkuva avaaminen ja kiinni laittaminen, mailojen asettelu bägiin ja vähäinen tila lisätarvikkeille. Käytössäni onkin ollut näytekappale. Grasshopper reppubägi on vielä kehittelyvaiheessa ja vasta tulossa markkinoille.

Sähköpyöräilyyn toimisi varmaan kohtuullisen hyvin myös normaali kantobägi tai nuolibägi, koska ei tarvitse polkea niin kovaa tai ajaa seisten. Toki kantobägin leveys pitää ottaa liikenteessä huomioon eikä se ole niin tasapainoinen pitää selässä kuin reppubägi.

Hirsala Golfiin kertyi matkaa 22 km ja aikaa kului 55 min. Master Golfiin meni vastaavasti 18 km ja 50 min. Vaikka pyöräillessä golfkentälle saa varsin hyvän peruslämmittelyn aikaiseksi, on kuitenkin tärkeä tehdä myös asiallinen golflämmittely eli lyödä muutama pallo rangella, putti- ja chippigriinillä. Minulle ei tähän ollut aikaa ja meni aika monta reikää ennen kuin pääsin pelirytmiin kunnolla kiinni. Tosin pelasin kaikki tähän blogiin liittyvät kierrokset vasurilta, jossa pelirytmin kanssa on muutenkin pieniä vaikeuksia. Lisäksi kaikki kierrokset menivät vähän reiluun kahteen tuntiin juuri ennen auringonlaskua eli aikataulu on myös suhteellisen tiukka.

Tätäkin ympäristöystävällistä kuntogolfmuotoa oli mielenkiintoista ja hauska kokeilla. Suosittelen lämpimästi sähköpyörän testaamista, vaikka golfkentälle ajaminen ei olisikaan päällimmäisenä mielessä. Itse voisin jatkossakin tilanteen mukaan ajaa sähköpyörällä golfkentille, jos ne ovat 20 km säteellä. Ja helpottaisihan se menemistä, jos mailat ja muutkin varusteet olisivat klubilla odottamassa.

Kuten edellisten kuntogolfmuotojen jälkeen totesin, myös sähköpyörägolfpäivä oli pieni askel ilmastonmuutoksen torjumisessa, mutta suuri harppaus allekirjoittaneen kalorinkulutuksessa;)

Sain sähköavusteisen polkupyörän blogin kautta lainaksi Pyöräliike Lundbergilta. Sain näyttekappaleen Grasshopper reppubägistä blogin kautta sekä henkilökohtaiseen koekäyttöön yritykseltä Hillcreek Golf Oy.

Hirsala Golf ja Master Golf

Missä kunnossa kentät olivat?

Molemmat kentät ovat viimevuosina olleet erinomaisessa kunnossa jo alkukaudesta. Nyt molempien kunto oli ajankohtaan nähden poikkeuksellisen hyvä, erityisesti griinit! Näillä klubeilla on muutenkin aina mukava vierailla, kentän lisäksi klubin ympäristö on todella siisti ja huoliteltu.

Viime vuonna Hirsalan viimeinen reikä muutettiin par-viitoseksi, joka oli ainakin vasuripelaamiseni näkökulmasta hyvä ratkaisu.

Blog11-hirsala.jpg

Hirsala Golf
Hirsala Golf

Masterissa on kaksi hyvin erityyppistä kenttää, 4-reikäinen par 3 kenttä ja loistavat harjoitusalueet. Kuten videollakin totesin, uusi hulppea lähipelialue valmistuu vielä tämän kauden aikana Master-kentän takaysin kupeeseen.

Blog11-master.jpg

Master Golf
Master Golf

Tarkemmat ajankohtaiset tiedot ja koronavirusrajoitukset kannattaa katsoa kenttien nettisivuilta.

Miten peli kulki?

Pelasin kaikki kentät juuri ennen auringonlaskua vasemmalta puolelta ja sain nauttia hienoista iltakävelyistä upeissa golfmaisemissa. Ensimmäinen ysi meni joka kerta kankeasti pyöräilyn jälkeen, koska en ehtinyt tekemään kunnon golflämppää.

Hirsalassa toinen ysi lähti rullamaan todella mukavasti ja tuloksena oli kauden paras 9-reikäinen 41 (+4). Ekan puoliskon ollessa 47 (+11) sain kuitenkin olla tyytyväinen ysikympin alitukseen tuloksella 88 (+15).

Masterissa alkoi väsymys hieman painamaan. Forest-kenttä meni 92 lyöntiin (+20) ja Master-kenttä kyvyesti kyntäen 95 (+22).

Seuraan jokaisen kierroksen ja kentän osalta myös keskeisiä fitness-tilastoja, joiden avulla selvitän paljonko tässä projektissa kaikkien Uudenmaan alueen kenttien pelaamiseen kuluu aikaa, kertyy matkaa, palaa kaloreita ja tulee lyöntejä.

Seuraava blogi taas muutaman päivän päästä!

Voit seurata pelejäni ja Uudenmaan alueen golfvalloitusta tulosten osalta Golf GameBook -sovelluksessa (Mikko Rantanen, HCP +0.8).

Mikko Rantanen on entinen golfammattilainen ja nykyinen speedgolfin maailmanmestari. Tässä juttusarjassa golfalan monitoimimies aikoo kiertää kaikki Uudenmaan alueen kentät 50 päivän aikana.