Hyppää sisältöön

Verkkokauppa.com laajentaa myös golfiin – tavoitteena hintajohtajuus palloilussa

Toimitusjohtaja Panu Porkka kertoi

Kilpailu golfvälineiden vähittäismyynnissä kiristyy entisestään Suomessa. Verkkokauppa.com julkisti tänään, että se aikoo laajentaa palloiluun. Yksi lajeista on golf.

Verkkokauppa.com laajentaa palloilulajeihin. Pörssilistattu yritys kertoi tänään, että sen valikoimasta löytyy nyt 1 300 uutta tuotetta yli kymmenestä eri palloilulajista.

”Mukana ovat kaikki harrastetuimmat urheilulajit Suomessa ja kansainvälisesti. Aiomme olla kolmen suurimman verkkotoimijan joukossa palloiluvälineissä 3–5 vuoden kuluessa”, Toimitusjohtaja Panu Porkka julisti.

Porkka sanoi, että edullisista hinnoistaan tunnetun Verkkokauppa.comin tavoitteena on myös urheiluvälineissä hintajohtajuus.

Golfissa hintajohtajuus tulee tarkoittamaan ohkaisia katteita, sillä välinemarkkina on Suomessa jo ennestään erittäin kilpailtu. GoGolf teki 1/19-numeroon hintavertailun, joka viittaisi siihen, että Suomessa myydään golfvälineitä edullisemmin kuin Euroopan suurissa golfmaissa eli Englannissa, Ruotsissa ja Saksassa.

Kilpailua kiristää nykyään ennestään myös se, että Verkkokauppa.comin lisäksi uutena tekijänä Suomen markkinoille on tullut myös ruotsalainen Dormy, joka avasi suomenkielisen verkkokaupan viime syksynä.

”Meidän pitää lunastaa lupaus, jonka me asiakkaillenme annamme. Seuraamme markkinaa aktiivisesti ja tavoitteena on hintajohtajuus jokaisessa lajissa”, Porkka sanoi.

Porkan mukaan Verkkokauppa.comin edulliset hinnat mahdollistuvat koska yrityksen kulurakenne on pienempi kuin kilpailijoilla.

Golfiin Verkkokauppa.com lähtee ainakin alkuun melko suppealla tuotevalikoimalla. Se myy ainoastaan kahden eri merkin (Cleveland ja Wilson) mailoja. Palloissa valikoima on laajempi, sillä verkkokaupasta löytyy jo myynnissä Titleistin, Wilsonin, Bridgestonen ja Srixonin eri hintakategorioiden palloja.

Golfuotteiden ostoista Verkkokauppa.comissa vastaava Kari Löfman kertoi, että alkuun yritys kerää kokemuksia ja tekee sen jälkeen tarvittaessa muutoksia valikoimaansa.

”Wilsonilla ja Clevelandilla lähdemme liikkeelle. Valikoima on alkuun peruspelaaja- ja aloittelijapainotteinen”, Löfman sanoo.

”Keräämme ensin dataa ja todennäköisesti valikoima kasvaa ja brändejä tulee lisää.”

Verkkokauppa.comilla on Suomessa neljä kivijalkakauppaa, joista Jätkäsaaren lippulaivamyymälässä on urheiluosasto. Siellä on esillä myös golftuotteita esillä. Ostopäällikkö Tatu Kalevan mukaan valikoima tulee olemaan kuitenkin suppeampi kuin verkossa.

”Selkärangaltamme olemme kuitenkin verkkokauppa”, Kaleva sanoo. ”Yksittäisten golfmailojen myynti ei ole meillä kärjessä, se tulee olemaan erikoisliikkeiden heiniä enemmänkin. Kasvatamme valikoimaa palautteen mukaan.”

Verkkokauppa.comin valikoimaan kuuluvat alkuun pallojen ja mailojen lisäksi myös muun muassa etäisyysmittarit, erilaiset golftarvikkeet ja golfbägit. Sen sijaan golfvaatteita ja -kenkiä se ei ota myyntiin.

”Tuotteet, joissa on korkea palautusprosentti, eivät ole meille mielenkiintoisia. Logistiikkamme on rakennettu niin, että palautuksia tulee mahdollisimman vähän”, Porkka sanoi.

Verkkokauppa.comin liikevaihto oli viime vuonna noin 480 miljoonaa euroa.

Etsi luettavaa