Hyppää pääsisältöön
Lavan etuosa on jyrsitty koneellisesti ja keskiosa muistuttaa etäisesti täysin pyöreää sormenjälkeä.
Cobra Golf

Välinetesti: Cobra King F8 ja F8+

Testasimme Cobran uutuusdraiverit kaudelle 2018 ja pidimme näkemästämme.

Ensimmäiseksi huomio kiinnittyy ääneen, jonka King F8 päästää ilmoille, kun pallo osuu lapaan. Kuuluu miellyttävän matala läsähdys. Sitten katse kiinnittyy tutkan ilmoittamiin lukuihin. Pallo lentää ilahduttavan pitkälle ilmassa.

Vakuuttavan ensikosketuksen jälkeen tarkastelemme mailaa hieman tarkemmin. Alkuasennossa maila näyttää kivan kompaktilta ja symmetriseltä, ja sen osumapinta on jännällä tavalla erilainen. Lavan etuosa on jyrsitty koneellisesti ja keskiosa muistuttaa etäisesti täysin pyöreää sormenjälkeä. Onkohan vastaavaa aiemmin nähty?

Lavan koneellinen käsittely varmistaa paitsi erilaisen ulkonäön myös sen, että pelaaja voi luottaa mailan nostokulman pitävän kutinsa ja että lavan etuosan paksuus on tasalaatuinen. Muut valmistajat hiovat lavan etuosan vielä käsin, joten heidän ilmoittamiin nostokulmiin ei voi täysin luottaa.

cobra-f8-x-2.jpg

Cobra King F8 -mallissa mailaa saa säädettettyä irrotettavien painojen avulla draw-painotteiseksi. Cobra King F8+ -mallissa lentoradan korkeutta voi säädellä myös painoruuvien avulla.
Cobra King F8 -mallissa mailaa saa säädettettyä irrotettavien painojen avulla draw-painotteiseksi. Cobra King F8+ -mallissa lentoradan korkeutta voi säädellä myös painoruuvien avulla.
Cobra Golf

Cobran uutuuksissa on monien muiden nykymailojen tapaan myös säätövaraa. Mailan nostokulmia voi muuttaa muutamalla asteella.

King F8+ -mallissa pallon lentoradan korkeuteen voi vaikuttaa myös lavan pohjassa olevilla kahdella eri painoisella ruuvilla. Mikäli haluaa korkeaa kaarta, kannattaa painava ruuvi sijoittaa lavan takaosaan ja kevyt etuosaan. Purevaa kaarta kaipaava toimii päinvastoin.

F8:ssa ruuvit sijaitsevat lavan etu- ja kantaosassa. Slaissarin kannattaa siirtää painava ruuvi kannan kohdalle, sillä se ehkäisee oikealle kääntyvää kierrettä. Mikäli se ei ole ongelma, painavan ruuvin voi kiinnittää lavan etuosaan ja kevyen lähemmäksi kantaa.

Molemmilla mailoilla palloon sai vaivattomasti hyvän lähtönopeuden. “Tämänhän voisi ottaa mukaan omaan bägiin”, kommentoi yksi testaajista spontaanisti.

Värivaihtoehtoina mailassa ovat musta ja harmaa, jota testiryhmämme piti vaihtoehdoista pirteämmän värisenä.

Suositushinta: 429 €


Kolme teknistä faktaa

1. Lavan etuosa jyrsitään koneella. Se tuottaa tasalaatuista jälkeen niin nostokulman kuin osumapinnan paksuudenkin suhteen.

2. Ellipsin muotoinen sweet zone. Muoto perustuu laajaan testiin siitä, mihin kohtaan lapaa golfarit yleisimmin osuvat draveirilla.

3. Lavan ultrakevyessä komposiittikruunussa ja titaanista valmistetussa pohjassa on aerodynaamisia ohjaimia, jotka vähentävä ilmanvastusta.


Juttu on julkaistu alunperin GoGolf-lehden 1/18 -numerossa.

GoGolf suosittelee