Pingin G425 -mailat tulevat myyntiin myös Suomessa helmikuun alussa. Tältä mailat näyttävät ja tämän verran ne maksavat.
Syksyllä uutisoimme Pingin uuden G425-draiverin ilmestyneen jo monen ammattilaisen bägiin. Tour-pelaajat ottivat uutuuden innostuneesti vastaan, ja jo ensimmäisestä viikosta lähtien sen avulla on voitettu pokaaleja.
Ensimmäisen ykköstilan draiverilla nappasi TyrrellHatton, joka voitti syksyllä European Tourin BMW PGA Championshipin. Joulukuun alussa Viktor Hovland lunasti voiton Mayakoba Golf Classicissa G425 LST -mallilla, ja viikkoa myöhemmin myös Yhdysvaltain naisten US Openin voittanut Korean A Lim Kim luotti Pingin uuteen draiveriin.
Kaiken kaikkiaan G425-draiverilla on otettu jo kuusi voittoa!
Nyt Ping on julkaissut koko G425-tuoteperheen mailat myös Euroopassa. Välineet sopivat laajalle joukolle golfareita. Uuteen tuoteperheeseen kuuluvat draiverit, väyläpuut, hybridit, raudat ja crossover-mailat eli driving ironit.
"Suunnittelutiimimme ovat tehneet merkittäviä parannuksia suorituskykyyn G425-tuoteperheessä. Uskomme niiden vetoavan pitkäaikaisiin ja uskollisiin Ping-pelaajiin ja houkuttelevan muita golfareita, jotka haluavat pelata paremmin ja nauttia pelistä enemmän mukaan lukien uudet pelaajat", Pingin pääjohtaja John K. Solheim sanoi yhtiön tiedotteessa.
"Suunnittelufilosofiamme on, että emme tuo markkinoille uutta tuotetta, ellei se ole mitattavasti parempi kuin edeltäjänsä. G425-tuoteperhe ylittää kyseisen standardin sekä suorituskyvyltään että ulkonäöltään."
Pingin 425 Max -draiverissa on liikuteltava paino, jonka avulla voi muuttaa mailan asetuksia.
Ping Golf
G425-draiveista markkinoiden kärkenä toimii Max-malli, joka nostaa mailan MOI-arvon merkin historian korkeimmalle tasolle. Lisäksi tarjolla on mallit LST (Low Spin Technology) ja SFT (Straight Flight Technology).
Saavuttaakseen G425 Maxin uudet suorituskykytasot Pingin insinöörit yhdistivät aikaisempien mallien G400 Maxin ja G410 Plussan tärkeimmät teknologiat. MOI-arvon kasvu johtuu pääasiassa maksimikokoisen lavan (460 cc) liikuteltavasta 26 gramman volframipainosta.
Liikuteltava CG-paino voidaan asettaa yhteen kolmesta asetuksesta – neutraali, draw tai fade. MOI on kasvanut keskimäärin peräti 14 prosenttia kaikissa kolmessa painoasennossa verrattuna G410 Plus -draiveriin.
LST-mallissa on päärynänmuotoinen lapa, ja se on hieman pienempi (445 cc) kuin Max.
LST sopii erityisesti lujaa svingaaville, kuten suurelle osalle tour-pelaajista. Pienemmästä lavasta johtuen LST:n käytettävä liikuteltava paino on pienempi kuin Maxissa. Se painaa 17 grammaa ja mahdollistaa kolme eri asetusta: draw, neutraali, fade.
Pingin G425 SFT -draiveri auttaa tappamaan slaissia.
Ping Golf
Klubigolfareille, jotka yleensä missaavat lyöntinsä oikealle, tarjolla on maksimikokoinen SFT-versio, jossa draw-asetukset ovat valmiina. Kiinteä 23 gramman volframipaino on sijoitettu lähemmäksi mailan kantaa. Se auttaa tappamaan slaissia.
Lavan draw-asetuksien luvataan korjaavan lyöntiä jopa 25 jaardia oikealta vasemmalle verrattuna G425 Max -malliin.
Suositushinta: 499 €
Väyläpuiden ja hybridien uudistukset tarkoittavat suurta etäisyyttä
Pingin G425-väyläpuita valmistetaan kolmella eri lapamallilla draiverien tapaan.
Ping Golf
G425-väyläpuut ja hybridit sisältävät kaksi Pingin innovaatiota, jotka valmistaja on nimennyt. Facewrap-teknologiaksi ja Spinsistencyksi. Nämä tuottavat enemmän lyöntipituutta ja kierteen ennustettavuutta.
Facewrap-muotoilun ansiosta ohut ja luja maraging-teräksinen lyöntipinta ulottuu sekä lavan yläosaan että pohjaan. Tavoite on tuottaa pidempiä lyöntejä ja korkeita lentokaaria.
Yhdenmukaisen kierteen suorituskyvyn saavuttamiseksi väyläpuiden ja hybridien lyöntipinnat on suunniteltu monimutkaisella lyöntipinnan kaarevuudella, mikä muuttaa rullausprofiilia.
Keskeinen innovaatio on lyöntipinnan alaosassa, jossa nostokulma pienenee noin 2,5 astetta, mikä vähentää kierrettä ja lisää pallonlähtönopeutta pidemmille lyönneille.
Sekä pelaaja- että robottitestaus paljasti Pingin huomattavasti parempia Spinsistency-etäisyystuloksia, erityisesti lyöntipinnan alaosasta, johon pelaajien eponnistunut lyöntiu väyläpuilla ja hybrideillä useimmin osuu.
Pingin uusissa hybrideissä lyöntipinta on kaareva ja tähtäyspisteitä on kolme.
Ping Golf
Pieni, mutta ei välttämättä merkityksetön uudistus on kruunun kolmepisteinen tähtäin, joka tarjoaa golfaajille visuaalisen merkin pallon kohdistamiseksi.
Väyläpuut myös saatavilla MAX-, LST- ja SFT-versioina. Hybridin voi ostaa kuudella eri nostokulmalla.
Pingin uuden G425-raudan lapa on edellistä mallia aavistuksen pienempi.
Ping Golf
G425-rautamailassa anteeksiantava lapa, joka kuitenkin istuu myös aktiivipelaajan silmään.
Pingin insinöörit suunnittelivat raudat lyöntipinnan uudestaan käyttämällä väyläpuista tuttua vaihtelevaa lyöntipinnanpaksuutta (VFT). Tämä lisää valmistajan mukaan huomattavasti lyöntipinnan taipumista laukaisten lyönnit korkeammalle ja kauemmas unohtamatta kierrettä, joka pitää lyönnit griinillä.
Hieman yllättäen lapa on aiempaa G410-mallia pienempi mutta kuitenkin sitä anteeksiantavampi. Kolme prosenttia korkeampi MOI-arvo johtuu uuden lyöntipinnan painon säästöistä.
Merkittävä uudistus on myös elementtianalyysiä hyväksikäyttäen kehitetty monimateriaalinen taustalevy, joka vaimentaa ei-toivottuja taajuuksia ja varmistaa erinomaisen tuntuman ja miellyttävän äänen. G425-raudoissa on suorituskykyä parantava, vettähylkivä hydropearl-kromipinta.
G425-raudat ovat saatavana rautanelosesta ylöspäin. Wedgejä on yhteensä neljä: PW, UW, SW ja LW.
Suositushinta (per maila): 154 € (teräsvarsi) ja 166 € (grafiittivarsi)
G425-crossover on suunniteltu lyötäväksi tiiltä tai ruoholta sekä tuomaan pitkää rautaa edustavan suorituskyvyn pidemmälle etäisyydelle ja anteeksiantavalle tarkkuudelle.
Crossover on vaihtoehto golfaajille rautojen ja väyläpuiden väliin. Ohuempi lyöntipinta ja sisäinen geometria mahdollistavat pallon nopeuden, joka tarvitaan lyömään korkealle, laskeutumaan pehmeästi ja lähemmäksi reikää.
Lavan stealth hydropearl-viimeistely auttaa torjumaan kosteutta ja parantamaan suorituskykyä kaikissa olosuhteissa. Saatavana 18-, 20- ja 22,5-asteisina.
Ben Hogania on kutsuttu maailman kaikkien aikojen parhaaksi pallonlyöjäksi, mutta hän häviää merkittävästi keskivertoammattilaisille lyöntien pituudessa. Lyöntien pituuseroa selittää enemmän välineiden kehittyminen kuin mikään muu, sillä vauhtia Hoganin svingissä oli jo tuolloin enemmän kuin nykyajan keskivertoammattilaisella.
BenHogania on kuvattu kaikkien aikojen parhaaksi pallonlyöjäksi. Uransa aikana hän voitti yhdeksän majoria.
GolfTV julkaisi viikonloppuna mielenkiintoisen tiedon sosiaalisen median tileillään. Se oli kaivanut esiin tiedon Hoganin lyöntien pituudesta eri mailoilla sotien jälkeen vuonna 1948. Ero nykypelaajiin on suuri.
Esimerkiksi draiverilla Hogan löi keskimäärin 265 jaardin päähän, kun PGA Tourilla keskiverto pelaaja lyö nykyään 30 jaardia pidemmälle. BrysonDeChambeau lyö puolestaan keskimäärin 65 jaardia pidempiä draiveja kuin Hogan aikoinaan.
Ero selittyy kuitenkin pitkälti välineiden ja etenkin golfpallon kehittymisellä. Golf Digestin mukaan Hoganin mailanpäännopeus oli joa noin 132 mailia tunnissa, kun Golf.comin mukaan PGA Tourin keskivertopelaajalla se oli pari vuotta sitten 113 mailia tunnissa ja kiertueen tuolloin pitkälyöntisimmällä pelaajalla CameronChampilla 129 mailia tunnissa kisatilanteessa.
Mielenkiintoinen yksityiskohta on se, että ero kasvaa, kun vertaillaan rautojen pituuksia keskenään. Esimerkiksi rauta 5:llä Hogan löi 155 jaardin päähän, kun keskivertopelaaja PGA Tourilla paukuttaa samalla raudalla 195–205 jaardin lyöntejä.
Hoganin käyttämässä mailassa saattoi hyvinkin olla yli 10 astetta enemmän nostokulmaa kuin nykystandardien mukaisessa "rautafemmassa".
73 vuotta sitten Hoganin bägiin kuului kahden puumailan lisäksi raudat ykkösestä yhdeksikköön sekä kaksi wedgeä. Nostokulmien vahventumisen sekä hybridien ja ns. driving ironien myötä rautaykkösiä tuskin enää edes valmistetaan, rautakakkoset ovat harvinaisia huippupelaajillakin ja pian saadaan heittää hyvästit myös rautakolmosille.
Esimerkiksi DeChambeaulla pisin rautamaila bägissä on nelonen, jolla hän muuten lyö pidemmälle kuin Hogan sotien jälkeen puukolmosellaan (255 jaardia). Hänellä on bägissään kaksi wedgeä enemmän kuin Hoganilla.
Puma lanseeraa kahdeksan mini-vaatemallistoa tämän vuoden aikana. Ensimmäisenä teemana on Havaiji, jossa pelataan tällä viikolla vuoden ensimmäinen PGA Tourin kilpailu.
Puma on julkaissut kauden golfvaatteet ovat teemoitettu kauden isojen tapahtumien mukaan. Merkki on valinnut kahdeksan suurta golftapahtumaa, jotka määrittävät vaatteiden kuosit ja värimaailman. Jokaisen tapahtuman ympärille julkaistaan oma Puma Tracks -niminen minimallisto.
Tiedotteensa perusteella Puma haluaa vaatteiden kautta viedä golfarit matkalle ympäri maailman ja kokemaan maailman hienoimpia golfkohteita. Pelaajien halutaan kokevan paikat, kuten Havaijin ja Floridan, vaikka pandemian vuoksi emme voi näihin paikkoihin matkustaa.
Inspiraatiota asuihin on haettu 80-luvun videopeleistä, joissa pelikenttää oli mahdollista vaihtaa tason tai mieltymyksen mukaan. Puma Tracks kertoo tarinaa näistä paikoista, kulttuurista ja kilpailusta.
Ensimmäisenä on tämän viikon Tournament of Champions kisan aikana julkaistava Havaiji-teemainen mallisto nimeltä Daybreak Collection. Turnauksessa Puman värejä kantaa luonnollisesti heidän isoin tähtensä, BrysonDeChambeau.
Leucadia-golfpaidassa palmut muodostavat säännöllisen kuvion.
Puma
Mallistoa hallitsevat palmut ja saarille tyypillisesti väritykset. Hana Polo -paidassa rintaa koristaa iso palmu, kun taas Leucadia Polo -paidan pienet palmut muodostavat maltillisemman printin. Malliston viittä paitaa täydentää samassa värimaailmassa saatavat shortsit ja housut.
Puma on DeChambeaun ja RickieFowlerin kaltaisten tähtien kautta tuonut lajiin väriä ja räväkkyyttä. Merkki edustaa atleettisuutta ja teknistä innovaatiota ilman eksklusiivista hintalappua.
Tässä vaiheessa ei ole vielä tietoa siitä, miten minimallistojen aikataulutus istuu kotimaan golfkauteen ja miten tuotteet ovat saatavilla Suomessa, mutta ehkäpä näemme näitä mallistoja myös meidän viheriöillä.
Jon Rahm pelaa tällä viikolla ensimmäistä kertaa Callawayn mailoilla
Uudenvuoden ensimmäinen merkittävä välinemerkin vaihtaja on tässä: JonRahm vaihtaa TaylorMaden mailat Callawayn keppeihin. Samaan syssyyn hän vaihtaa Adidaksen vaatteet TravisMathew'n kuoseihin.
Callawaylle yhteistyösopimus on merkittävä, sillä 26-vuotias espanjalainen on maailmanlistalla kakkosena. Rahmista yhdysvaltalaismerkki sai toisen pelaajan maailmanlistan kymmenen parhaan pelaajan joukkoon.
Aiemmin TaylorMadella oli kovin kattaus pelaajia maailman huipulla ja edelleen sen mailoilla pelaa kolme pelaajaa maailmanlistan kymmenen parhaan pelaajan joukossa: DustinJohnson, RoryMcIlroy ja CollinMorikawa. Kaikkein nimekkäin TaylorMaden brändilähettiläs on tietenkin Tiger Woods.
Sijoitus maailmanlistalla
Nimi
Välinemerkki
1.
Dustin Johnson
TaylorMade
2.
Jon Rahm
Callaway
3.
Justin Thomas
Titleist
4.
Rory McIrloy
TaylorMade
5.
Bryson DeChambeau
Cobra
6.
Xander Schauffele
Callaway
7.
Collin Morikawa
TaylorMade
8.
Webb Simpson
Titleist
9.
Patrick Cantlay
Titleist
10.
Tyrrell Hatton
Ping
TaylorMaden ohella myös Titleistin välineillä pelaa kolme pelaaja maailmanlistan tämänhetkisestä kärkikymmeniköstä: JustinThomas (3.), WebbSimpson (8.) ja PatrickCantlay (9.).
Maailmanlistan viitonen BrysonDeChambeau pelaa Cobran mailoilla. Kymmenentenä olevan TyrrellHattonin välinekumppani on Ping.
Rahm pelaa ensimmäistä kertaa kilpaa Callawayn mailoilla tällä viikolla Havaijilla PGA Tourin Tournament of Champions -kisassa. Hakiessaan kisasettiinsä tuntumaa, Rahm onnistui alittamaan maagisen rajan – harjoituskierroksella tosin.
"Olen niin iloinen, että voin Callawayn tiimiin ja tuskin maltan odottaa kauden alkua", Rahm sanoi.
"Uudet välineet toimivat hyvin ja ensimmäisellä kierroksella uusilla välineillä tein kenttäennätyksen 59 lyöntiä Silverleafin kentällä. Minulla on suuri luottamus Callawayn mailoihin ja erityisesti palloon, joka teki minuun testijaksolla suuren vaikutuksen."
Callaway on Rahmille tuttu merkki, sillä hän pelasi yliopistogolfia juuri Callawayn mailoilla. Rahmin bägin kaikki 14 mailaa tulevat Callawaylta, kun mukaan laskee Odysseyn putterin.
Sekä puut että raudat ovat prototyyppejä, joten kaupoihin ei kannata vielä kiirehtiä hankkimaan samoja mailoja, joilla Rahm nykyisin pelaa. Espanjalaisen pelurin pallovalinta on Chrome Soft X.
Cobra julkisti tänään King RadSpeed-malliston. Mitä uutta mailat tuovat tullessaan?
Cobran uuteen Rad-mallisto sisältää draiverin, väyläpuut, hybridit ja raudat. Yhdysvaltalaisen golfvälinemerkin uusi tuoteperhe korvaa kaksi vuotta sitten markkinoille tulleen Cobra F9 Speedback- ja Speedzone-malliston.
Mailoihin on ujutettu paljon "vanhaa" teknologiaa edellisestä tuoteperheestä, mutta myös uusia innovaatioita, joista merkittävin on Radial Weighting -konsepti, josta myös tuoteperheen nimi on peräisin.
Cobran mukaan tässä on ideana se, että mailoihin on laitettu ekstrapainoa sekä lähelle osumapintaan että mahdollisimman kauas taakse, jolloin painot ovat kauempana toisistaan kuin koskaan. Valmistajien testien perusteella tämä tuottee enemmän pallonlähtönopeutta ja anteeksiantavuutta.
Radical Weightin -teknologia on käytössä kaikissa King Radspeed -mailoissa draiverista rautoihin.
Mailat tulevat myyntiin tammikuun lopulla.
Kolme uutta draiveria
Lippulaivatuote on tietenkin uusi draiveri, joita Cobra esitteli kerralla kolme kappaletta: King Radspeed, King Radspeed XD ja King Radspeed XB. Naisille tulee myös oma versio samoilla ominaisuuksilla.
Cobra King Radspeed -draiveri sopii hyville pelaajille.
Cobra Golf
Maila on tarkoitettu hyville pelaajille, siis sellaisille lyövät palloa vähintään 100 mailia tunnissa ja kykenevät työstämään palloon kierteitä oikealle ja vasemmalle.
Mailan pohjassa oleva 28 gramman siirrettävä paino on edessä ja kevyempi 10 gramman paino takana.
Cobra Radspeed Hybrid -mailat saa jatkossa myös tasapitkillä varsilla.
Cobra Golf
Hybridimalleja löytyy kolme: tavallinen, tasapitkillä varsilla varustetut versiot sekä naisten malli eli King Radspeed Hybrid, King Radspeed One Hybrid ja naisten King Radzpeed Hybrid.
Väyläpuiden tapaan mailan pohjasta löytyy maakontaktia sujuvoittavat raiteet.
Oletko ostamassa uutta draiveria? Suosittelemme testaamaan myös standardia lyhyempää vartta. Tässä jutussa kerromme, miksi lyöt sillä todennäköisesti keskimäärin pidemmälle kuin pitkävartisella mailalla.
Bryson DeChambeau testaa alati maksimimittaista 48 tuuman draiveria, jotta saisi entistäkin pidempiä lyöntejä. Samasta syystä Dustin Johnson harkitsi 47-tuumaiseen draiveriin vaihtamista Mastersin alla.
Draivien pituudesta onkin tulossa entistä suurempi pituusetu ammattilaisgolfissa. Mutta mitä tästä pitäisi ajatella klubipelaajan? Kannattaisiko myös tavallisen golfarin harkita aiempaa pidempään draiveriin siirtymistä saavuttaakseen pidempiä lyöntejä?
Todennäköisesti ei.
Tämä johtuu siitä, että pitkällä draiverilla palloon osuminen on vaikeampaa kuin lyhytvartisella mailalla – ja osumanlaatu sanelee paljon myös pituutta, koska huonosti osuessaan pallon lähtönopeus lavasta putoaa.
Huippuammattilaiset osuvat keskelle lapaa pitkälläkin varrella, joten he hyötyvät pidemmän varren tuottamasta mailanpäännopeuden kasvusta, mutta klubipelaajille tuottaa vaikeuksia osua sweetspotiin myös standardimittaisella draiverilla.
Ja draivereissa mailojen standardimitta on jo itseasiassa pidentynyt parissakymmenessä vuodessa merkittävästi. Nykyään draivereissa varret ovat poikkeuksetta yli 45-tuumaisia, jopa 46-tuumaisia varsia, kun aiemmin grafiittivartisissa draivereissa standardi oli 44 tuumaa.
Tämän on mahdollistanut se, että lavan ja samalla tehokkaan osuman alue on suurentunut materiaalien ja välineteknologian kehittymisen myötä.
Varren pidentymisen myötä virhemarginaali kuitenkin kasvaa ja varren pituuden tuoma hyöty mailanpäännopeuteen sulaa helposti huonoon osumaan.
Siksi klubipelaajan kannattaa uutta draiveria ostaessaan kokeilla myös standardia lyhyempää vartta. Palloja kannattaa lyödä vähintään 20 palloa per maila esimerkiksi Trackmaniin ja kiinnittää yksittäisen hyvän lyönnin sijaan huomio monitoriin lyötyjen pallojen keskipituuteen.
Tiesitkö?
Trackman kuvaa osumanlaatua Smash Factor -arvolla, jonka maksimi on 1,5:n luokkaa. Hyvänä osumana voi pitää kaikkea, mikä ylittää arvon 1,44. Mikäli arvo putoaa kymmenyksellä 1,34 eroa lyönnin pituudessa on jopa 20 metriä, kun mailanpäännopeutta on 94 mailia tunnissa.
Smash Factor tarkoittaa sitä, millä vauhdilla pallo lähtee lavasta suhteessa mailanpään nopeuteen. Esimerkiksi jos mailanpään vauhti on osumahetkellä 100 mailia tunnissa ja lähtee pallo lavasta 150 mailia tunnissa, Smash Factor on 1,5.
On tietenkin selvää, että kun pitkällä varrella palloon osuu hyvin, mailanpäähän kertyy enemmän vauhtia ja pallo lentää yksittäisellä lyönnillä lentää pidemmälle.
Tavallinen harrastaja tarttuukin usein tähän houkutukseen, mutta suosittelemme laittamaan jäitä hattuun, sillä lyöntien keskimittoja vertaillessa tulos voi usein olla toinen: lyhyempivartisella mailalla pallo voikin lentää keskimäärin pidemmälle kuin pitkällä draiverilla parempien osumien ansiosta.
Eikä klubipelaajan kannata katsoa pelkästään lyöntien mittaa vaan myös tarkkuutta. Avauksen jälkeen peliä on keskimäärin kivempaa jatkaa väylältä kuin karheikosta, ellei eroa ole kymmeniä metriä. Tällaisen eron saaminen tuuman tai kaksi pidemmällä mailalla on kuitenkin epätodennäköistä tavalliselle pelaajalle.
Sitä paitsi tuuman lyhyempi varsi tuskin edes vaikuttaa merkittävällä tavalla mailanpäännopeuteen!
Golfopettaja ja välineasiantuntija AriKoutuaniemi myös muistuttaa, että huono osuma tuottaa palloon sivukierrettä. Kun pallo ei osu keskelle, lapa kääntyy ja tuloksena on ennakoimaton kierre.
"Jos osumat ovat huonoja, palloa on vaikea hallita, kun ei ole hajua, mihin pallo lentää. Ellei sitten osu aina toistuvasti huonosti samaan kohtaan", Koutuaniemi sanoo.
Vinkkimme siis kuuluu on, että kun lähdet mitoittamaan välineliikkeessä itsellesi uutta moukkua, kokeile myös esimerkiksi tuuman standardia lyhyempää varttaa.
Vaikka yksittäiset lyönnit eivät lennä yhtä pitkälle kuin standardipituisella mailalla, lyöt sillä todennäköisesti keskimäärin pidemmälle ja tarkemmin kuin taitoihisi nähden liian pitkällä varrella.
Mainos: Kun olet ostamassa uutta draiveria, varaa aika Golf Skyn mailamitoitukseen. Golf Skyltä löytyvät myymälät Nokialta, Espoosta, Vantaalta ja ensi vuoden maaliskuusta lähtien myös Raisiosta.