Hyppää sisältöön

Uusi käänne Lindellin holikka-autossa – palkinto-Ford jäänee Keniaan

Vielä puolisen vuotta sitten Oliver Lindell ajoi kisoihin mopoautolla.

Oliver Lindell teki hole-in-onen ja voitti Ford Ranger -lava-auton. Autoa tuskin kuitenkaan kannattaa tuoda koti-Suomeen.

173 metriä, pieni vastatuuli ja rautaseiska. Pallo uppoaa reikään oikeassa paikassa, sillä palkintona kyseisellä reiällä on Ford Ranger Wildtrak -lava-auto.

Auton lähtöhinta on Suomessa 46 000 – 67 000 euroa riippuen mallista. Yhdellä lyönnillä Oliver Lindell ansaitsi siis suurinpiirtein yhtä arvokkaan palkinnon kuin tienasi palkintorahaa Nordic Leaguessa koko viime kaudella.

Nyt kuitenkin pitää laittaa jäitä hattuun. Ei nimittäin ole lainkaan varmaa, kannattaako Lindellin tuoda autoa Suomeen, sillä asiassa on muutamia ”muttia”.

Ongelmista pienin on se, että auton ratti on väärällä puolella – Keniassahan on vasemmanpuoleinen liikenne. Toinen ja suurempi ongelma auton maahan tuomiselle olisivat veroseuraamukset, jonka auton tuominen Suomeen aiheuttaisi.

Esimerkiksi mäkihyppääjä Janne Ahonen jätti vuonna 2003 tuomatta Keski-Euroopan mäkiviikon voitto-Audinsa Suomeen juuri veroseuraamuksien takia. Tuolloin asia ratkesi niin, että Audin maahantuoja solmi Ahosen kanssa sponsorisopimuksen, jonka ansiosta hän sai vastaavan auton käyttöönsä muttei siis omaksi.

Sen sijaan pari vuotta myöhemmin hän päätti tuoda maahan palkinto-Nissanin, joka oli paljon Audia paljon edullisempi.

Ahonen joutui maksamaan autosta ensin autoveron. Sen jälkeen häneltä perittiin  voittoautosta vielä tulovero sekä arvonlisävero.

Verojen lisäksi Oliver Lindellille aiheuttaisi lisäksi kustannuksia auton kuljettaminen Suomeen. Sitä ei voi Afrikasta ajaa kotimaahan, joten se pitäisi lähettää tänne rahdin mukana. Sekin tulisi maksamaan hänelle vähintään tuhansia euroja.

Fiksuin tapa hyödyntää voittoauto taitaakin olla yrittää ”myydä” se paikan päällä Keniassa. Tällöin hän joutuisi tinkimään auton myyntihinnasta ja toki maksamaan auton myynnistä saamistaan tuloista veroa.

”Autoa ei ole mitään järkeä lähteä tuomaan Suomeen. Se tulisi maksamaan yhtä paljon kuin koko auton hinta”, Oliver Lindellin Antero-isä sanoi GoGolfille.

Isä-Lindellin mukaan Oliver ja  pyrkivät muuttamaan auton järjestäjien avustuksella rahaksi. Tarvittaessa Oliver ja caddiena oleva Tuomas Pollari jäävät selvittämään asiaa aiottua pitemmäksi aikaa Keniaan.

 

Etsi luettavaa