Hyppää pääsisältöön

Treenihaaste viikko 12: Älä liitä svingin harjoitteluun turhaa draamaa

Kesän peleihin on yhä aikaa. Jos ei vielä ole ehtinyt niin nyt on oikea aika aloittaa treenit. Tässä Antin uusin treenihaaste.

Viime viikolla pidin tauon tekniikan harjoittelusta. Kerroin kokevani pientä ähkyä jatkuvasta teknisestä hinkkaamisesta, joten piti lyödä vain lyömisen ilosta. Pistin huomion asioihin, jotka mahdollistivat svingaamisen ilman ''tee näin'' -svingiajatuksia.

Nyt palaan takaisin liikkeen parantamiseen. Moni golfari liittää svingin harjoittamiseen ylimääräistä draamaa. He puhuvat remontista. Edessä on mittava korjausprojekti minkä takia peli tulee olemaan sekaisin pitkän aikaa.

Jos tämä kuulostaa tutulta niin mietipä, onko asia oikeasti näin? Meillä on monesti taipumus liioitella asioita, ainakin minulla. Voisiko remontoinnin sijasta ajatella vain kehittävänsä liikettä paremmaksi? Sellaista pientä koordinaation hiomista, jota voi aina halutessaan tehdä.

Kerrataan treenien perusrakenne: ensin 30 minuuttia lyöntiä, sitten 15 minuuttia lähipeliä ja 15 minuuttia puttia. Voit ottaa harjoituksen suoraan omaksesi tai nappaa siitä ideoita omiin treeneihin.

30 minuuttia lyöntiä

Kun kysyn itseltäni mikä se yksi merkityksellinen asia svingissä on, jonka pitäisi mennä paremmin niin vastaukseni yleensä on suunnanvaihto. Joten hiotaan sitä.

Pari viikkoa sitten harjoittelin sillä idealla, että mailan lapa on yhä kiipeämässä backsvingiä ylös, kun alavartalo jo lähtee kohti loppuasentoa. Idea toimii muuten hyvin, mutta itselläni väistämättä johtaa turhan hätäiseltä tuntuviin svingeihin.

Joten tällä viikolla teen toisin. Sen sijaan että yrittäisin lähteä alavartalolla aiemmin, yritän rauhoittaa ylävartalon liikettä. Sen pitäisi tietysti antaa alavartalolle lisää aikaa toimia suunnanvaihdossa. Videolta näet tarkemmin, kuinka asiaa harjoittelin.

Kun puolet lyöntiajasta on mennyt, jätän tekniikan hiomisen taka-alalle. Siirryn lyömään palloja täydemmällä rutiinilla, nyt lopputuloksella on merkitystä. Lyön neljän pallon satseissa ja pidän mielessäni kirjaa griiniosumista.

15 minuuttia lähipeliä

Viime viikolla laitoin ''tikapuut'' maahan ja löin vuorotellen eri mittaisia lyöntejä. Tällä kertaa siirrän rakennelman maasta seinään, vaakatasosta pystyyn.

Pujottelen tähtäystikkuja verkkoon ja lyön 58-asteisella wedgellä lyöntejä, jotka lähtevät eri kulmissa. Tehtävä osoittautuu vaikeaksi. Ennen tätä olin kaikista aiempien viikkojen tehtävistä selviytynyt jotenkin kunnialla läpi, ehkä en ollut vain haastanut itseäni riittävästi.

15 minuuttia puttia

Kameramies antaa idean: harjoittele puttia sandwedgellä. Sitä teimme paljon junnuina, otimme jatkuvasti limu- tai pullamatseja. Se oli välillä hauskempaa putata wedgellä kuin aina putterilla.

Mutta sandwedgellä puttaaminen on myös vakavasti otettava harjoitus. Se opettaa oikeaoppista osumaa palloon, osumaa jossa maila on nousemassa. Joudut tosissaan myös keskittymään osumaan. Koordinaatio paranee kummasti tällä harjoituksella. Junnujen pitäisi ehdottomasti opetella puttaamaan wedgellä, eikä aikuisillekaan treenistä voi olla muuta kuin hyötyä.

Wedgeputtien jälkeen harjoittelen hetken sitä, että pallo lähteen suoraan. Tällä kertaa teen sen keskittymällä asiaan, jota olen kutsunut rauhalliseksi silmäksi tai katseeksi. Seuraavaksi haen rytmiin pientä terävyyttä pitämällä katseen reiässä. Lopuksi palaan aiemmilta viikoilta tuttuun 1, 2, 3 ja 4 treeniin.

Jatketaan harjoituksia ensi viikolla. Silloin on luvassa tämän sarjan viimeinen eli 13. treeni.

Antti Vaalas on GoGolfin headpro, joka opettaa kesäisin Kytäjällä, Kurk Golfissa ja Leppävaaran GoGolf Rangella. Talvella hänen opetuspaikkanansa ovat Golf Skyn uusi myymälä Espoon Suomenojalla ja Planmeca Areena Vuosaaressa, Helsingissä. Antin valmennuksesta ja matkoista löydät lisää täältä.

GoGolf suosittelee