Hyppää pääsisältöön
Antti Vaalas testasi Cobran Radspeed -rautoja.

Testissä Cobran Radspeed-raudat: Mitä eroa on hyvän pelaajan ja harrastajan raudoissa

GoGolfin Antti Vaalas kokeili Cobran Radspeed-rautoja, jotka erottuvat muista 3D-tulostuksen ansiosta. Samalla hän kertoo, miten klubipelaajien ja ns. parempien pelaajien mailat eroavat toisistaan.

Testasin kesällä Cobran Radspeed-rautoja. Ne ovat klubipelaajan mailat, joiden suunnittelussa Cobra on tehnyt kaikkensa saavuttaakseen maksimaalisen anteeksiantavuuden ja pallon lähtönopeuden. Ja onnistunut siinä mielenkiintoisella tavalla.

Rad on lyhenne sanoista Radius of  Gyration. Se tarkoittaa sitä, että rautojen lavoissa painoa on siirretty kohti kärkeä ja kantaa niin paljon kuin suinkin mahdollista. Tämä painotus tekee mailasta vakaamman.

Mutta painotuksen siirtämisessä kärkeen ja kantaan ei ole mitään uutta. Paljon mielenkiintoisempaa on mielestäni mailan vertaaminen niin sanottuun paremman pelaajan mailaan. Videossa pohdinkin Radspeedin ja omien King Tour -mailojeni eroja.

Paremman pelaajan mailalla tarkoitetaan yleensä mailaa, jonka suunnittelussa ensisijainen ajatus on pelattavuus, ei anteeksiantavuus. Siis sitä, että osaava pelaaja pystyisi mailalla kontrolloimaan omaa lyöntiään, eli lentokaaren korkeutta ja kierrettä.

Anteeksiantava maila sen sijaan pyrkii aina suoristamaan ja nostamaan lentokaaria. Se tekee kierteen tai matalamman lyömisen tarkoituksella vaikeammaksi. Tyypillisesti anteeksiantavien rautojen lavat ovat isompia ja leveämpipohjaisia kuin pelurin raudat. Niissä on myös reilusti offsettiä, eli varsi on lavan etureunan etupuolella.

Yllätys Radspeed-raudoissa on niiden kohtuullisen siro rakenne. Lavat eivät juurikaan ole isommat kuin omissa mailoissani. Eikä pohjakaan ole niin ylileveä kuin monissa anteeksiantavissa mailoissa.

Sopivan kokoinen logo

Anteeksiantavia klubipelaajien mailoja haukutaan monesti lapioiksi. Mielestäni Cobra on onnistunut välttämään tämän.

Kysymys kuuluu kuinka Cobra on saanut painopisteen riittävän alas maksimoidakseen anteeksiantavuuden ja samalla tekemättä mailasta kömpelön isoa ja leveäpohjaista.

Merkittävä osa vastauksesta lienee 3D-tulostettu laatta lavan selkäpuolella. Cobra on toistaiseksi ainoa valmistaja, joka hyödyntää 3D-tulostusta. Sen sijaan laattojen käyttäminen on yleistä.

Moderneissa rautaseteissä, joissa on erittäin ohut ja taipuisa lyöntipinta, laattojen käyttö vaimentaa osuman tärähdystä. Ongelma kuitenkin on laattojen paino, mikä nostaa mailojen painopistettä ylös ja pois kehältä.

Cobran 3D-tulostettu laatta on erittäin kevyt. Sen ansiosta painopiste on saatu alas tekemättä pohjasta ylileveää.

Toki monta muuta pientä asiaa avustavat painopisteen siirrossa alas. En mainitse asiasta videolla, mutta tarkasti katsoessa huomaat, kuinka kaularakenne Radspeedeissä eroaa verrattuna omiin mailoihini. Radspeedin lyhyempi kaula siirtää painoa alemmaksi.

Mainitaan vielä mailan yläreuna, jota pitkin kulkee hiilikuitunauha. Tämäkin painoa alas siirtävä ratkaisu on tuttu jo edellisistä Speedzone-raudoista. Mutta Radspeedeihin yläreunan hiilikuitua on kavennettu, mikä on ilmiselvästi ulkonäkökysymys. Kapeampi on sirompi ja saa mailan näyttämään paremmalta.

Todetaan lopuksi, että Radspeedeissä on kaikki tämän päivän rautamailojen ominaisuudet höystettynä vielä lisäksi ainutlaatuisella 3D-tulostuksella. Joten jos sinua kiinnostaa moderni anteeksiantava maila, mutta et halua mitään kömpelöä möhkälettä, niin kokeile ehdottomasti Cobran Radspeed-rautoja.