Hyppää sisältöön

Tässä pallomerkit joihin huiput luottavat pääkiertueilla – markkinajohtaja on vuosikymmenestä toiseen omassa luokassaan

Christiaan Bezuidenhout (vas.) pääsee alkavalla kaudella mukaan kaikkiin majoreihin. Richard Bland (oik.) voitti keväällä 48-vuotiaana ensimmäistä kertaa DP World Tourin kisan

Viisi pallomerkkiä kilpailee tähtien suosiosta ja maksaa merkittäviä bonuksia etenkin voitoista. Ykkösmerkin markkinaosuus tähdistä on käsittämättömän suuri, pitkälti yli 70 prosenttia.

Välinemerkit käyvät kovaa taistelua tilasta lajin supertähtien bägin sisällöstä osana markkinointiponnistelujaan.
 Mailojen osalta vahvimpia tässä markkinassa ovat Titleist, TaylorMade, Callaway, Ping ja Srixon/Cleveland.

The Mastersin hallitsevan mestarin Hideki Matsuyaman lisäksi Srixonin pallolla pelaavista menestyneimpiä ovat The Openin 2019 valloittanut Shane Lowry, sekä japanilaismerkin kanssa syksyllä sopimuksen tehnyt Brooks Koepka

The Mastersin hallitsevan mestarin Hideki Matsuyaman lisäksi Srixonin pallolla pelaavista menestyneimpiä ovat The Openin 2019 valloittanut Shane Lowry, sekä japanilaismerkin kanssa syksyllä sopimuksen tehnyt Brooks Koepka

GETTY IMAGES

Golfpalloissa samat merkit ovat kilpajuoksussa mukana sillä poikkeuksella, että Pingin tilalle viidenneksi tässä markkinassa nousee mukaan Bridgestone.

Käytännössä kaikilla maailman pääkiertueilla pelaavilla miehillä ja naisilla on sopimus jonkun pallomerkin käytöstä. Pallojen käytöt tilastoidaan hyvin tarkkaan kilpailukohtaisesti. 
Merkillepantavaa on se, että kun kaikkien tilastoinnissa mukana olevien kiertueiden pallojen käytöt lasketaan yhteen, paljastuu kuinka pieniä vuosittaiset muutokset markkinaosuuksissa tässä segmentissä ovat. 

Nike aloitti golfvälineiden valmistuksen ja markkinoinnin vuonna 2002. Yritys ei kuitenkaan 15 vuoden aikana päässyt liiketoiminnan osalta tavoitteisiinsa ja lopetti kenkiä ja asusteita lukuunottamatta golfvälineiden tuotannon ja markkinoinnin.

Tiger Woods oli Niken ensimmäinen ja kallein signeeraus  golfareista. Bridgesstonen pallon käyttäjäksi hän siirtyi 2017 kauden lopulla tultuaan pitkältä sairaulomalta takaisin kilpagolfiin

Tiger Woods oli Niken ensimmäinen ja kallein signeeraus golfareista. Bridgesstonen pallon käyttäjäksi hän siirtyi 2017 kauden lopulla tultuaan pitkältä sairaulomalta takaisin kilpagolfiin

GETTY IMAGES

Pallojen osalta Nike ei missään vaiheessa saavuttanut merkittävää asemaa huippupelaajien keskuudessa muiden kuin täydellä varustesopimuksella varustettujen tähtien keskuudessa. 

Titleist ollut markkinajohtajana vuodesta 1949

Muutokset markkinaosuuksissa ovat varsin pieniä, joka perustuu pitkälti markkinajohtajana jo yli 70 vuoden ajan olleen Titleistin ylivoimaiseen asemaan.

Acushnet Companyn kuuluisimman tuotemerkin osuus kaikkien Tourien pallonkäytöstä on hurja, 75 prosenttia. PGA Tourilla osuus on lähes sama 73 %.

Seuraavassa tuorein virallinen, puolueettoman tahon ylläpitämä listaus (Worldwide Ball Count) pallojen käytöstä kalenterivuoden 2021 aikana:

  • Titleist          75%
  • Srixon            9%
  • Callaway       8%
  • TaylorMade   6%
  • Bridgestone   2%
  • Muut       alle 1%

Tilasto yllättää useimmat siihen ensimmäistä kertaa törmäävät laji-ihmiset sekä markkinoinnin ammattilaiset.
Luonnollinen kysymys kuuluukin, kuinka ihmeessä yksi tuotemerkki voi olla näin dominoiva vuosikymmenestä toiseen?

”Titlestin pallojen vahvuuksista tärkein on tasalaatuisuus. Pelaaja voi luottaa siihen, että jokainen pallo on läpikäynyt ennen kaupan hyllylle tuloa kattavan laatuun liittyvän testauksen”, painottaa Acushnetin Suomen maajohtaja Teemu Vinni.

Toinen merkittävä valttikortti on se, että Titleistilla on hallussaan yli 50 % kaikista palloihin liittyvistä patenteista. Kilpailijat eivät kykene kopioimaan yrityksen kehittämiä tuotantoprosesseja palloihinsa.

Kilpailevat merkit nostavat selitykseksi myös sen, että Titleist maksaisi pelaajille muita suurempia sopimusrahoja ja bonuksia menestyksistä, lähinnä voitoista yksittäisissä kisoissa ja kiertueiden pistelistoilla.
Golfpallojen markkinoinnissa ja myynnissäkin pelaavat kuitenkin samat lainalaisuudet kuin muilla toimialoilla.

Ylettömästi ei kenenkään kannata kumppaneitaan rasvata, jotta liiketoiminta tuottaisi myös voittoa.

TaylorMade on sitouttanut tallipelaajansa yrityksen palloihin, mutta ei ole yltänyt kiertueilla toistaiseksi kuutta prosenttia suurempiin markkinaosuuksiin

TaylorMade on sitouttanut tallipelaajansa yrityksen palloihin, mutta ei ole yltänyt kiertueilla toistaiseksi kuutta prosenttia suurempiin markkinaosuuksiin

GETTY IMAGES

Suomalaistähdistä viisi kuudesta pelaa Titleistin palloilla

Kotimaisista DP World Tourin pelaajista kolme neljästä luottaa alkavalla kaudella Titleistin palloon:

Voitosta viimeiselle reiälle asti Prahanssa kisaillut Tapio Pulkkanen ilahdutti nuoria fanejaan jakamalla heille pallojaan taiston tauottua

Voitosta viimeiselle reiälle asti Prahanssa kisaillut Tapio Pulkkanen ilahdutti nuoria fanejaan jakamalla heille pallojaan taiston tauottua

GETTY IMAGES

  • Tapio Pulkkasella on sopimus sekä Titleistin mailojen käytöstä, kuin myös pallon, hanskan ja kenkien (Foot-Joy) käytöstä
  • Mikko Korhonen pelaaa Titleistin pallolla, sekä käyttää Foot-Joyn hanskaa sekä kenkiä.
  • Kalle Samooja siirtyi vuodenvaihteessa Titleistin mailoista Callawayn työkaluihin. Hän pelaa kuitenkin Titleistin pallolla
  • Sami Välimäki siirtyi TaylorMaden mailoista Callawayn sopimuspelaajaksi myös pallon osalta

 LPGA:lle ja LET:lle pelioikeuden omaavat Matilda Castrén ja Sanna Nuutinen lukeutuvat myös sopimuksen kautta Titleistin pallojen käyttäjiin.      

  • Matilda Castrénin bägissä on sopimuksen kautta Titleistin mailat ja pallo. Kengät tulevat Nikelta ja asusteet J. Lindebergilta.
  • Sanna Nuutisen bägissä rautamailat ovat Wilsonin tuotteita. Bägistä löytyy muiden tuotemerkkien mailoja. Pallo on Titleist.

Kuluttajamarkkinoilla, kaupan hyllyillä ja yrityksille suuntautuvassa myynnissä Titleist on erittäin vahva. 
Suomen markkinoilta tilastoja eri pallomerkkien myynnin jakaumasta on erittäin vaikea koostaa.

Iso-Britannian markkinoilla Titleistin markkinaosuus Golf Datatechin tekemän tutkimuksen mukaan oli pallojen määrässä mitattuna vuonna 2019 peräti 51,7 prosenttia.
Titleistin palloista suuri osa lukeutuu kalliimpiin, premium-luokan tuotteisiin, joten liikevaihdolla mitattuna prosentti saarivaltakunnassa oli kaudella 2019 huomattavastikin korkeampi kuin pallomäärissä.

Etsi luettavaa