Hyppää pääsisältöön
Jussi Miettinen

Svingi planelle – viisi harjoitetta, jolla saat pystymmän liikeradan

Ranteiden ja käsivarsien liikesuunta nostaa svingiä pystymmäksi, vartalon kierto taas madaltaa. Näiden muuttujien yhteisvaikutuksesta muodostuu svingin muoto. Usein pelaajilla liikerata madaltuu, osumapuhtaus heikkenee. Silloin on aika korjata liikkeen kulmaa pystymmäksi. Tällä viikolla PGA pro Timo Karvinen antaa harjoitteet pystympään svingin rataan.

Kädet erillään harjoite

Ota mailasta ote jossa oikea käsi on noin 5-10cm irti vasemmasta kädestä. Tunne kuinka taakseviennin alussa lavan kärki nousee ylös nostaen mailan pystympää rataa yläasentoon. Alempana oleva oikea käsi voi aktiivisesti ohjata lavan kärjen halkomaan ilmaa.

Symmetriset pumput

Pysäytä taaksevienti puoliväliin, jossa vasen käsivarsi on lyöntilinjan suuntainen. Mailan varsi on tuolloin oikean olkapään kohdalla. Jatka käsillä olkapään kohdalta yläasentoon, josta takaisin puoliväliin. Tunne kämmenten ja varren symmetrinen liike olkapäänkohdalta ylös-alas.

Ohjuri lyöntilinjan sisäpuolella

Käytä suuntatikkua tai bägiä lyöntilinjan sisäpuolella estämään mailan putoamista liian matalalle liikeradalle. Usein lapa putoaa huomaamatta käsien taakse alastulon loppuvaiheessa. Aloita harjoittelu vajaavauhtisilla lyönneillä edeten vähitellen kohti täyttä lyöntiä.

Pelaa fade

Aseta suuntatikku 5–7 metrin päähän kohdelinjan eteen. Starttaa pallo kepin vasemmalta puolelta ja kaarra takaisin kohteeseen. Harjoite kehittää mailan kulkusuunnan kontrollia ja sillä on erityisen vahva vaikutus osuman jälkeiseen liikesuuntaan.

Timo Karvinen on toiminut maajoukkuevalmentajana neljässä eri maassa ja valmentaa muun muassa European Tour -pelaaja Sami Välimäkeä. Timo opettaa Espoon Golfseurassa ja talvisin Season Golfissa.

Lähde mukaan Costa Navarinoon, jonne järjestetään maalis-huhtikuun vaihteessa GoGolf-lehden opetusmatka Timon johdolla.