Hyppää pääsisältöön
Kuvan pallo ei liity tapaukseen

Sääntöpulmia Midien SM-kisoissa: Pallo outissa vai ei?

Midien SM-kisoissa nähtiin erikoinen tilanne, jossa pallo tuomittiin outiin vaikka tolppien mukaan se oli sisällä.

Midien SM-kisat käytiin Pickalan Forest -kentällä. Kilpailun päätuomari Osmo Vatanen joutui tiukan sääntöpulman kohteeksi väylällä numero 12, sillä yksi out-paalu oli poissa sen tarkoitetulta paikalta. Pelaaja ja tuomari eivät lopulta löytäneet täyttä yksimielisyyttä tuomiosta. 

Tilanne eteni seuraavalla kaavalla: Pelaaja löi pallonsa vasemmalle, jossa kulki out-raja. Pallo jäi ensimmäisestä tolpasta lyhyeksi, mutta linjaan jossa se olisi ollut out jos merkkaus olisi ollut systemaattinen tolppien jatkumisen suhteen. 

Paalua ei kuitenkaan ollut, joten pallo oli pelaajan mielestä pelissä. Tuomari oli paikalla ja totesi, että kohta olisi pitänyt merkitä out-rajaksi. Tuomari löysi "puuttuvan paalun" noin 50 metriä pallosta, ilmeisesti kenttätyöntekijä tai vastaava oli poistanut paalun. 

Tuomari käveli kohtaan, jossa hän oletti paalun oikean paikan olevan, laittoi sen pystyyn ja totesi pallon olevan kentän rajojen ulkopuolella. 

 Tapauksen pelaaja ei täysin ymmärtänyt ratkaisua. Hän ei kuitenkaan pahoittanut mieltään tapahtuneesta ja nukkuu myös tulevat yönsä ilman painajaisia out-paaluista. 

"Mielestäni se olisi pitänyt tulkita sillä tavalla, että niillä merkinnöillä mennään mitä on ja sen jälkeen lisätä out-paalu peliin. Nyt avausta ja se kohta ei ollut outia, mutta kun toinen lyönti oli lähdössä merkintä oli muuttunut. Siitä olen samaa mieltä, että se olisi loogisin merkein pitänyt olla out", tapauksen pelaaja kommentoi. 

Hän ei kuitenkaan halua nostaa asiaa sen enempää framille taikka tunne kokeneensa vääryyttä. 

"Ei se peliä kaatanut, oli hyvät kisat Pickalassa ja peli oli muutenkin aika huonoa. Golfin säännöt ovat välillä aika tulkinnanvaraisia ja tällä kertaa tuomari teki tämän päätöksen", pelaaja kertoo puhelimessa. 

GoGolf suosittelee