Hyppää sisältöön

Rahaa menee, kello näkyy

Miguel Ángel Jiménez johti kilpailua avauskierroksen jälkeen.

Sveitsiläiset kellomerkit näkyvät vahvasti golfkisoissa ja pelaajien ranteissa. Vierailimme syksyllä Omega European Mastersissa.

SERGIO GARCIA ja Rory McIlroy kikkailevat nenäni edessä golfpallolla. Eivät kuitenkaan golfkentällä, vaan heijastuksena pienessä lasikuutiossa sveitsiläisen kellomerkin Omegan pop-up-myymälässä Crans-sur-Sierressa.

Kolmiulotteiset pikku-ukot vangitsevat hetkeksi monen kisaturistin katseen, ennen kuin he jatkavat matkaansa seuraamaan viereisellä golfkentällä parhaillaan pelattavaa Omega European Masters -kilpailua.

Garcia ja McIlroy ovat paitsi golfin supertähtiä myös kellomerkin brändilähettiläitä.

Tänä vuonna kaksikko ei kuitenkaan osallistu kisaan, sillä he keskittyvät Yhdysvalloissa meneillään olevaan FedEx Cupin pudotuspeleihin.

Sen sijaan sveitsiläiseen alppikylään on saapunut muita European Tourin nimekkäitä pelaajia, kuten kiertueen rahalistan kärkinimi Tommy Fleetwood ja kisan aikana maailmanlistan 12:ntena ollut Alex Norén. Ja tietenkin mukana on myös Miguel Ángel Jiménez, joka johtaa kilpailua avauspäivän jälkeen. Suomalaisia kisassa kiinnostaa tietenkin eniten Mikko Ilosen menestyminen.

Jiménez tunnetaan paksuista sikareistaan ja punaisesta Ferraristaan, joten hän on oivallinen mainoskasvo sveitsiläiselle arvokellolle. Jiménezin pelipaidan hihaan onkin brodeerattu toisen täkäläisen kellomerkin, Audemars Piguet’n, logo.

Sergio Garcia voitti huhtikuussa Masters Tournamentin.

Sergio Garcia voitti huhtikuussa Masters Tournamentin.

Getty Images

MEKAANINEN ARVOKELLO kannattaa riisua ranteesta ennen kierrokselle lähtöä. Kellon koneisto saattaa ajan kuluessa vaurioitua golflyönneistä. Kello myös häiritsee monien pelaajien lyöntisuoritusta.

Siitä huolimatta golf tuo hyvää näkyvyyttä arvokelloja valmistaville yrityksille. Golfin avulla ne tavoittavat hyvin toimeentulevia ihmisiä, joista moni haluaa kohottaa statustaan pukemalla arvokellon ranteeseensa ja kenties hankkia juuri samanmerkkisen kellon kuin suosikkipelaajallaan. Siksi lähes poikkeuksetta maailman parhailla pelaajilla on yhteistyösopimus jonkun sveitsiläisen arvokellomerkin kanssa.

Kellomerkkien kannattaa panostaa erityisesti huippupelaajiin, sillä kellot saavat hyvää medianäkyvyyttä etenkin silloin, kun pelaaja voittaa kilpailun ja pitää pokaalia kädessään. Varsinkin jos kyseessä on major-kilpailu.

Esimerkiksi kun Sergio Garcia voitti viime huhtikuussa Masters Tournamentin hän esiintyi valokuvissa ja televisiohaastatteluissa kello ranteessaan myös useana päivänä kisan jälkeen.


”Jotkut merkit ovat aina olleet mukana urheilussa, ja Omega on yksi niistä.”

– Raynald Aeschlimann


VAIKKA GOLFISSA suoritusta ei mitata ajassa, kellomerkit näkyvät kilpailuissa luontevalla tavalla esimerkiksi lähtöaikojen yhteydessä. European Masters -turnauksessa Omegan kello näytti aikaa muun muassa harjoitusviheriöllä, rangella ja tiiauspaikoilla.

Sveitsin-kisan lisäksi Omega toimii pääsponsorina myös Dubai Desert Classic -kisassa sekä Ryder Cupissa silloin, kun kisa järjestetään Yhdysvalloissa. Omega sponsoroi myös joka toinen vuosi major-kilpailu PGA Championshipissä ja on myös Ladies European Tourin kumppani. Se muun muassa lahjoittaa jokaiselle virallisessa kilpailussa hole-in-onen tehneelle LET-pelaajalle kellon muistoksi onnistumisestaan.

“Jotkut merkit ovat aina olleet mukana urheilussa, ja Omega on yksi niistä. Me olimme olympialaisten virallinen ajanottaja jo vuonna 1932”, Omegan pääjohtaja Raynald Aeschlimann on sanonut lehtihaastattelussa.

Aeschlimannin mukaan ihmisiä on nykyaikana vaikea puhutella johdonmukaisesti. Monimutkaisessa maailmassa Omega pyrkii viestimään yksinkertaisesti ja brändinsä mukaisissa yhteyksissä.

“Olemme päättäneet keskittyä niihin urheilulajeihin, jotka edustavat meidän arvojamme. Pohjimmiltaan olemme menestyjien brändi, ja golfissa on juuri kyse asioiden saavuttamisesta”, Aeschlimann näkee.

Myös Omegan pääkilpailija Rolex on vahvasti mukana golfissa, mutta tällä viikolla Crans Montanan katukuvassa se jää pääsponsorin varjoon. Ei tainnut olla sattumaa, että Omegan punainen kisateltta oli noussut juuri pääkilpailijan kelloliikkeen eteen alppikylän pääkadulla.

Rolex on ollut pitkään kelloalan suurin ja kaunein, mutta viime vuosina Omega on onnistunut hieman kuromaan Rolexin pitkää etumatkaa kiinni.

Omega on onnistunut rakentamaan brändiään erityisesti Aasiassa. Vaikeiden vuosien jälkeen se on ollut edesauttamassa kellomerkkiä uuteen nousuun.


“Ylellisyys syntyy yksityiskohdista.”


NÄKYVYYDEN LISÄKSI golf tarjoaa yrityksille muutakin hyötyä. Kisaviikolla Omegan maaorganisaatiot ovat kutsuneet Crans-sur-Sierreen jälleenmyyjiä ja toimittajia eri puolilta maailmaa seuraamaan kilpailua.

Lauantaina kisakierroksen jälkeen Crans-sur-Sierren kentällä pelataan sateisessa säässä myös julkkisten hyväntekeväisyyskilpailu, jonka päätähti on Michael Phelps. Yhdysvaltalainen uimari on innokas golfari ja yksi Omegan tunnetuimpia mainoskasvoja. 23-kertaisena olympiavoittajana hän on Aeschlimannin peräänkuuluttama menestyjä isolla M-kirjaimella. Kisaviikolla Omega julkaisi Phelpsille oman nimikkokellon, jota on valmistettu rajoitettu määrä.

Julkkiskisan jälkeen isännät järjestivät illalla gaalajuhlan rinneravintolassa, johon oli kutsuttu Omegan vieraita ja tietenkin golfkisaan osallistuneet julkkikset. Phelpsin lisäksi kisassa pelasivat muun muassa ex-jääkiekkoilija Peter Forsberg ja Hollywood-näyttelijä Michelle Monaghan.

Omega osaa järjestää juhlia ja tapahtumia. Niitä varten yrityksellä on Bielessä sijaitsevassa pääkonttorissaan oma osastonsa. Viihdyttäjät olivat paikallisia tähtiä, mutta erityisen suuren vaikutuksen kisaviikolla teki se, kuinka kaikki pienet asiat oli mietitty loppuun asti.

Esimerkiksi menomatkalla rinneravintolaan gondolihississä oli shamppanjatarjoilu, ja kun ovet aukesivat  väliasemalla, tarjoilija oli kaatamassa lasiin lisää kuplivaa. Juhlien jälkeen myöhään illalla rinteessä liekehti valtavankokoinen Omegan logo.

“Ylellisyys syntyy yksityiskohdista”, myhäili isäntämme gondolissa.


Arvokellot golfarien ranteessa

Lokakuussa maailmanlistan kärkikymmenikön jokaisella pelaajalla oli diili jonkun merkittävän kellobrändin kanssa. Eniten yhteistyökumppanuuksia on Rolexilla, jollainen löytyy esimerkiksi Jordan Spiethin, Hideki Matsuyaman ja Justin Thomasin ranteesta. Omegan brändilähettiläitä ovat Rory McIlroy ja Sergio Garcia.

Maailmanlistan ykkösellä Dustin Johnsonilla on sopimus Hublot’n kanssa, ja ruotsalaistähti Henrik Stenson kuuluu Audemars Piquet’n talliin.

Kukaan edellä mainituista ei pelaa kisoissa kello kädessä, kuten Bubba Watson. Hän ei säästele maskuliinista Richard Milleään, joka muuten maksaa yli 700 000 euroa! Phil Mickelson käyttää pelatessaan siroa Rolexin pukukelloa.

Sekä Mickelson että Watson ovat vasureita. Siltä puolelta kello ei häiritse lyöntiä yhtä paljon kuin oikealta puolelta.


ISOT BRÄNDIT investoivat urheilutapahtumiin suuria summia rahaa ja pyrkivät ottamaan niistä kaiken irti. European Mastersissa pääjohtaja Raynard Aeschlimann ui kuin kala vedessä erilaisissa tapahtumissa ja piti välillä henkilökohtaisesti huolta siitä, että kutsuvieraat varmasti viihtyivät tapahtumassa.

Nuorekkaan pääjohtajan tavaramerkki on taakse kammattu tukka. Aeschlimannin sanotaan tuoneen uudenlaista avoimuutta ja nuorekkuutta sveitsiläiseen kelloteollisuuteen. Kellobisnes tunnetaan hieman mystisenä toimialana, jossa yrityksiä johtavat usein pelottavat, vanhat miehet. Kelloteollisuuden salamyhkäisyyttä on lisännyt se, että kellomerkit paljastavat sveitsiläiseen tapaan hyvin vähän talouslukujaan.

Omega on osa pörssilistattua Swatch Groupia, jonka liikevaihto oli viime vuonna yli kuusi miljardia euroa. Vuosikertomuksessaan se ei esimerkiksi kerro, paljonko Omegan osuus on yrityksen liikevaihdosta. Omega on Swatch Groupin kruununjalokivi, mutta sen lisäksi se valmistaa noin 20 muun merkkistä ja myy koneistoja myös kilpailijoilleen.

Raynald Aeschlimann lahjoitti "Rolexin miehelle" uuden Omegan.

Raynald Aeschlimann lahjoitti ”Rolexin miehelle” uuden Omegan.

Omega

SUNNUNTAINA AESCHLIMANN on näkyvässä roolissa palkintojenjaossa. Hän pitää lyhyen puheen ja jakaa palkinnot kisan voittajalle, joka ei ole kokenut Miguel Angél Jiménez. Hän hyytyi avauskierroksen jälkeen.

Voittaja ei ole myöskään viikonloppuna loistavasti pelannut Mikko Ilonen, mutta hän pelasi Sveitsissä kauden parhaan kisansa ja sijoittui viidenneksi.

Sen sijaan voiton vei 23-vuotias englantilainen Matthew Fitzpatrick. Nuorelle lahjakkuudelle voitto oli jo uran neljäs European Tourilla.

Suuren shekin ja pokaalin lisäksi Fitzpatrick sai voitosta muistoksi Omegan rannekellon. Kellon luovutuksen yhteydessä otetussa valokuvassa voittaja näyttää kuitenkin hieman vaivaantuneelta. Syy vaisuun ilmeeseen saattaa johtua siitä, että yksi hänen pääyhteistyökumppaneistaan on Rolex.

Sen sijaan pääjohtaja Aeschlimann hymyilee vuolaasti. Ja mikä on hymyillessä, kun tukka on hyvin ja kello näkyy.

Kirjoitus on julkaistu GoGolf-lehdessä 4/2017. Lehti lähetetään postitse GoGolfin jäsenille ja sitä myydään myös Lehtipisteissä.

Etsi luettavaa