Hyppää pääsisältöön
Myös putissa kannattaa alkuasentoon asettua huolellisesti.
Robert Lindström

Puttaa tasoitus uusille lukemille

Suuri osa golfkierroksen lyönneistä on putteja. Siksi myös sinun kannattaa panostaa puttiharjoitteluun.

PUTTITYYLEJÄ ON erilaisia, mutta taitavia puttaajia yhdistää yksi asia: hyvä alkuasento. Se luo vakaan perustan puttiliikkeeseen.

Teknisesti putti on yksinkertainen liike. Siinä pyritään toistettavaan heilurimaiseen puttiliikkeeseen. 

Patu-venyttelee.jpg

Ensin kaarelle, sitten pallolle. Näin pääset helposti hyvään alkuasentoon.
Ensin kaarelle, sitten pallolle. Näin pääset helposti hyvään alkuasentoon.
Robert Lindström

Hyvässä alkuasennossa käsien tulee olla rentoina ja niiden roolina on tukea puttiliikettä. Näin heilurin tekeminen tuntuu luonnolliselta ja helpolta.

Seuraavien ohjeiden avulla päästään hyvään alkuasentoon ja tekemään helposti toistettava puttiliike.

  • Tartu mailaan normaalilla puttigripilläsi ja asetu tasapainoiseen putin alkuasentoon. Jalkojen haara-asennon leveys voi olla hieman hartioiden leveyttä kapeampi.
  • Vie maila pääsi yli taivuttaen selkää kaarelle. Jos liikkuvuutta riittää, putteri varsi osoittaa maata kohti.
  • Taivuta vartalosi takaisin normaaliin alkuasentoon, jossa kädet roikkuvat vapaasti olkapäistä alaspäin ja hartialinja on samansuuntainen kohdelinjan kanssa.
  • Aseta pallo maahan vasemman silmän alapuolella. Voit esimerkiksi pudottaa pallon vasemman silmän kohdalta. Tämä helpottaa tähtäystä.

"Pelinomaiset harjoitteet kehittävät myös paineensietokykyä"

Varmuutta lyhyisiin putteihin

Peter-Erofejeff-puttiharjoite.jpg

Kun harjoittelet tähtäämistä tiettyyn osaan reiästä, golfkierroksella reikä alkaa näyttää yllättävän suurelta.
Kun harjoittelet tähtäämistä tiettyyn osaan reiästä, golfkierroksella reikä alkaa näyttää yllättävän suurelta.
Robert Lindström

Tämän harjoitteen avulla saat lyhyet putit uppoamaan. Tarvitset kolme palloa, neljä tiitä ja riittävästi aikaa.

Aseta yksi tii reiän vasempaan reunaan, toinen keskelle ja kolmas oikeaan reunaan kuvan mukaisesti. Neljännen tiin voit asettaa metrin päähän reiästä. Puttaaminen tapahtuu siitä.

Tähtää ensimmäinen pallo reiän vasemmalta puolelta, toinen keskeltä ja kolmas oikealta puolelta. Tiit auttavat sinua tähtäämisessä.

Mikäli pallo ei uppoa tai se menee sisään väärästä kohtaa, aloita alusta. Ole rehellinen itsellesi!

Olet läpäissyt harjoitteen vasta silloin, kun saat kolme palloa sisään oikeasta kohtaa reikää.

Kun harjoite alkaa tuntua helpolta, voit siirtyä hieman kauemmaksi reiästä. Haastetta voit hakea myös puttaamalla alamäkeen tai sivukallistukseen.

Kun läpäiset harjoituksen toistuvasti harjoitusviheriöllä, puttiesi määrä putoaa takuuvarmasti golfkierroksilla.

Pelinomainen upotusharjoite

peter_erofejeff_putti_III.jpg

Aseta tiit metrin päähän toisistaan. Ensimmäisen tiin paikka on metrin päässä reiästä.
Aseta tiit metrin päähän toisistaan. Ensimmäisen tiin paikka on metrin päässä reiästä.
Robert Lindström

Nappaa bägistä kolme tiitä ja palloa. Aseta tiit yhden, kahden ja kolmen metrin päähän reiästä samalle puttilinjalle ja pallot tiiden viereen.

Aloita puttaamalla metrin kohdalta. Kun pallo menee reikään, etene kahteen metriin. Mikäli pallo uppoaa reikään kahdesta metristä siirry kauimpana olevalle tiille. Jos pallo menee ohi kahden tai kolmen metrin merkiltä, aloita treeni alusta metrin päästä reiästä.

Kun olet lyönyt kolme puttia peräkkäin reikään, vaihda paikkaa ja tee harjoite uudestaan.

Kokeile tehdä harjoite esimerkiksi neljästä eri suunnasta eli kello kahdestatoista, kolmesta, kuudesta ja yhdeksästä. Näin saat treenattua putteja ylä- ja alamäkeen sekä eri sivuttaiskallistuksiin. 

Jos olet aloittelija, voit asettaa tiit puolen metrin, metrin ja puolentoista metrin päähän reiästä.

Juttu on ilmestynyt alunperin GoGolf-lehden numerossa 2/2016. GoGolf-lehti on yksi monista GoGolfin jäseneduista. Liity jäseneksi.

GoGolf suosittelee