Hyppää pääsisältöön
Jussi Miettinen

Perusteet kuntoon – grippi

Pelikauden jälkeen on oiva aika perusteiden tarkistamiseen. PGA-valmentaja Timo Karvinen kertoo, miten puristaa mailasta oikein.

Oikeanlainen grippi luo edellytykset vipuvarsien käytölle ja lavan asennon hallinnalle. Nyt perehdymme siihen, mikä paikka puristaa mailaa oikeanlaisessa otteessa.

Vasemman käden kolme ylintä sormea

timo_karvinen_grippi.jpg

Jussi Miettinen

Vasemman käden ote tulee olla riittävästi sormilla, jotta ranteet kääntyvät svingin aikana. Hypothenar alue vasemman kämmenen takaosassa tukee otetta samalla kun kolme ylintä sormea puristaa mailaa. Puristus aktivoi myös vasemman ojentajan, ainakin osuma-alueelle tultaessa. Vasemman peukalon ja kämmenenväliin muodostuva tumma linja osoittaa kohti oikeaa olkapäätä.

Grippaa keskeltä mailaa

Kämmenet ovat kehon lähin osa lapaa, joten niillä on suuri rooli kontrolloidessa lavan asentoa svingin aikana. Muista katsoa mailan varren keskilinja ja lavan asento gripatessa mailaa. Yhtä usein kuin gripin pieniä asioita korjatessa, olen törmännyt pelaajiin, jotka tarttuvat varren sivuosasta mailaan.

grippi_karvinen.jpg

Jussi Miettinen

Oikea kämmenmonttu, peukalo ja etusormi

Oikean käden kämmenmontun paineella vasemman käden peukaloa vasten on suuri rooli lavan kontrollissa. Kämmenmontun tulisi painaa vartta eteenpäin, kohti lyöntisuuntaa. Lisäksi oikean käden peukalo ja etusormi ovat varren vastapuolilla kynämäisen pehmeässä puristuksessa keskenään. Symmetrisessä otteessa molempien käsien peukalon ja kämmenen välinen tumma linja osoittaa kohti oikeaa olkapäätä.

Timo Karvinen on toiminut maajoukkuevalmentajana neljässä eri maassa ja valmentaa nykyään muun muassa huippulupaus Sami Välimäkeä. Karvinen opettaa Espoon Golfseurassa ja talvisin Season Golfissa. Osoitteessa timokarvinen.com lisätietoa Timon opetustarjonnasta. Kuvauspaikkana toimi Costa Navarino -golfresort Kreikassa.