Hyppää pääsisältöön
Pitkä lyönti viheriöbunkkerista kuuluu golfin haastavimpiin suorituksiin.

Ota haltuun golfin vaikein lyönti – näin selviät kunnialla 30–60 metrin bunkkerilyönnistä

Pitkä lyönti griinibunkkerista on yksi golfin haasteellisimmista suorituksista. Osumapuhtaus on ratkaisevassa roolissa lyönnin lopputuloksen kannalta. Yksinkertaiset perusteet auttavat onnistumaan vaativassa lyönnissä.

Pitkässä viheriöbunkkerilyönnissä kannattaa ensimmäisenä kiinnittää huomiota mailavalintaan.

Vaikka mailan pohjassa lukisi SW eli sandwedge, ei tätä mailaa ole järkevää käyttää hiekkalyönneissä, joissa matkaa on yli 30 metriä. Tämä johtuu siitä, että sandwedgellä joutuu lyömään kovempaa, jolloin osumatarkkuus kärsii.

30–60 metrin bunkkerilyönnissä kannattaa valita mailaksi esimerkiksi pitching wedge tai rauta 9. Niidenkin pohjassa, kuten kaikissa rautamailoissa on bouncea eli kulmaa, joka ponnauttaa mailaa ylöspäin hiekasta. Ei kuitenkaan yhtä paljon kuin hiekkamailassa.

Mailaa valitessa kannattaa kuitenkin huomioida, mahdollistavatko bunkkerin etulippa ja lipunpaikka vähemmän nostavan mailan valitsemisen!

Avoin lapa, loiva osumakulma 

Kun maila on valittu, avaa lapa ja lyö loivalla osumakulmalla hiekan kanssa. Lyödään siis hiekkaan, mutta hiekan määrä ei saa olla liian suuri, jotta hiekka lentää riittävän pitkälle. Pienemmän nostokulman ansiosta hiekka lentää pidemmälle ja matalana antaen lyönnille pituutta.

Pallo rullaa eteenpäin laskeutuessaan, eikä tarvita voimaa yhtä paljon kuin nostavaa mailaa käyttämällä.

KarvinenK1+K2.jpg

Pitkissä viheriöbunkkerilyönneissä mailavalinta on tärkeässä roolissa.
Pitkissä viheriöbunkkerilyönneissä mailavalinta on tärkeässä roolissa.


Tukeva alkuasento, suora svingi

Avaa vasen jalkaterä ja vie painopistettä kevyesti vartalon vasenta puolta vasten. Näin varmistat svingin syvimmän kohdan riittävän lähelle palloa.

Karvinen-K3.jpg

Avaa vasen jalkaterä ja vie painopistettä kevyesti vartalon vasenta puolta vasten. Näin varmistat svingin syvimmän kohdan riittävän lähelle palloa.
Avaa vasen jalkaterä ja vie painopistettä kevyesti vartalon vasenta puolta vasten. Näin varmistat svingin syvimmän kohdan riittävän lähelle palloa.

Pallon paikka vasemman posken eli vasemman kantapään kohdalla.

Pidä tukipiste vasenta vasten koko taakseviennin ajan ja svingaa kohteen suuntaisesti.

Pyyhkäise rohkeasti läpi

Lyö hiekkaan loivassa kulmassa ja svingaa tasaisella vauhdilla.

Karvinen-K4+K5.jpg

Tasapainoinen loppuasento on merkki normaalista vartalonkierrosta läpiviennissä.
Tasapainoinen loppuasento on merkki normaalista vartalonkierrosta läpiviennissä.

Tasapainoinen loppuasento on merkki normaalista vartalonkierrosta läpiviennissä.

Timo Karvinen on GoGolfin päävalmentaja. Osoitteessa golfvalmennus.fi lisätietoa Timon ja muiden GoGolf-valmentajien opetustarjonnasta ja suosituista talvikursseista pääkaupunkiseudulla ja Tampereen alueella.