Hyppää pääsisältöön
Marko Kumm auttaa GoGolfin lukijoita pelaamaan paremmin.
Jussi Miettinen

Opi golfia Markon kanssa: Näin harjoittelet järkevästi osumaa, jossa on painetta

Tällä viikolla GoGolf-valmentaja Marko Kumm kertoo, miten alkuasentoon on järkevä asettua ja hyvän harjoitteen paineisen osuman treenamiseen.

Hyvä alkuasento ja pallonpaikka ovat golfin perusasioita, jotka luovat pohjan golfsvingille.

Usein kuitenkin huomaa, että rautamailalla lyötäessä monella pelaajalla pallon paikka on usein liian takana, mikä voi johtaa myös siihen, että pelaaja joutuu seisomaan vinosti alkuasennossa.

Hyvää alkuasentoa kannattaa lähteä rakentamaan siten, että seisoo ensin mahdollisimman suorassa ja taivuttaa sen jälkeen lantiosta rintakehää kohti palloa. Tällöin näkee paremmin, onko pallo oikeassa kohtaa stanssia.

Harjoittelussa kannattaa hyödyntää myös suuntaustikkuja tai mailoja osoittamaan lyöntisuunnan ja pallon paikan. 

Yksi syy siihen, miksi palloa pidetään välillä jopa tietoisesti takajalalla on se, että pelaaja hakee näin osumaan painetta. Tämä voi kuitenkin johtaa siihen, että käsien ja vartalon yhteys katkeaa ja pelaaja itse asiassa joutuu flippaamaan mailan käsillä läpi osumasta, eli käykin itse asiassa päinvastoin kuin pelaaja ensin ajatteli: painetta katoaa osumasta.

Hyvä harjoite paineiseen osumaan onkin laittaa pallo hieman enemmän eteen ja pyrkiä paineiseen osumaan siten, että tavoitteleekin etujalalta matalaa lyöntiä. Tämä onnistuu, kun keskittyy osumassa vartalon etupuolella pitämään kädet.

Tällä videolla esittelen tarkemmin, kuinka pallolle kannattaa käydä ja äsken esittelemäni painetta osumaan synnyttävä harjoite. Ne ovat erinomaisia harjoituksia erityisesti talviharjoitteluun.

PGA professional Marko Kumm on kokenut golfopettaja, joka kuuluu GoGolfin kokeneeseen golfvalmennustiimiin. Talvisin Marko opettaa GoGolf Loungessa ja kesäisin GoGolfin eri kentillä ja rangeilla.

GoGolf suosittelee