Hyppää pääsisältöön
Aktivointiliikkeet auttavat löytämään kehon koko potentiaalin
Fibaco

Mitkä ihmeen aktivaatioliikkeet? Oikeita lihaksia käyttämällä golf helpottuu

Ihmisellä on kropassaan paljon lihaksia, joissa on potentiaalia, mutta niiden käyttäminen ei ole mahdollista. Pienillä aktivaatioliikkeillä voit löytää kehostasi täysin uusia vaihteita.

Tiesitkö, että kävellessä pitäisi käyttää pakaralihaksia, mutta suurin osa ihmisistä joutuu altistamaan paineen reisilihaksiin. Kompensointi on yksi yleisimmistä syistä suurempaan kulutukseen ja heikompaan voimantuottoon arkisessa elämässä ja golfissa. Mikko Karhu Fibacolta taustoittaa mitä tekemistä lihasten aktivoinnilla on golfin ja normaalin elämän kannalta. 

"On liikkeitä, jotka ovat ihmisille luonnollisia ja niihin on helppo aktivoida oikeat lihakset. Golfsvingi ei ole luonnollista liikettä nähnytkään ja siihen oikeiden lihasten aktivointi on suurimmalle osalle äärimmäisen vaikeaa."

"Pakaralihas on monelle vaikea saada käyttöön. Yleensä lihaksia on vaikea löytää sieltä mistä ollaan erityisen jumissa. Usein asiakkaiden kanssa moni liike alkutaipaleella tuntuu siltä kuin osa kehosta olisi halvaantunut. Pienillä aktivoinneilla ja lihasta ärsyttämällä saadaan niin sanotusti uusia kierroksia koneeseen ja lihaksia takaisin arkiseen käyttöön", Mikko Karhu kertoo aktivointiliikkeiden saloja. 

Tämän takia fysiikkaharjoittelussa Karhu näkee, että liian usein lähdetään toteuttamaan liikkeitä, joihin oma kroppa ei ole vielä valmis. 

"Tottakai se on ajoittain jopa turhauttavaa treenattavalle kuin valmentajalle teetättää liikkeitä, joiden tekeminen ei ole kovin fyysistä tai mieluisaa. Aktivointiliikkeiden pitäminen osana treenaamista mahdollistaa kuitenkin nopeamman kehityksen kohti tavoitteita niin sanotusti pienemmällä vaivalla. Toisilla on vaikeaa löytää pakaran lihaksia käyttöön, toiset eivät osaa käyttää syviä vatsalihaksia."

Golfissa liikkeen pitäisi lähteä suurista lihaksista mahdollisimman suuren voimantuoton takaamiseksi. Oikean liikkeen oppiminen oikeilla lihaksilla toteutettuna on usein mahdotonta ilman pientä fyysistä treeniä. 

"Golfsvingi on aika hienosäätöä. Kun oppii käyttämään kroppaa edes vähän paremmin, sekin voi kerralla helpottua huomattavasti", Fibacolla yksityisvalmennusta tekevä Mikko päättää. 

Seuraavassa Karhun kolme yksinkertaista liikettä, joilla lihasaktivaatiota harjoitellaan. 

Näytä tämä julkaisu Instagramissa.

Tämän viikon teemana on aktivaatioliikkeet 👊 ! Ensimmäinen liike, sopii erityisen hyvin golfareille, sillä se parantaa tasapainoa ja helpottaa täten svingin tuottamista 🏌‍♂ Sivukyykky + tasapaino (kumpparivedolla) • Tämä on avaava liike, jossa myös paljon painonsiirtoa • Liike on loistava nilkka-lonkka -hallinnan kannalta • Golfin kannalta hyvin lajinomainen liike, joka toimii osittain myös voimantuottaliikkeenä . . #golf #golffi #treeni #sport #urheilu #liikunta #fibaco #fibacogroup #hyvinvointi

Henkilön Fibaco ⛳️🏒🏋🏼🎾🏃🏼‍♀️🚴🏻⚽️⛷ (@fibacogroup) jakama julkaisu Loka 28, 2019 kello 7.16 PDT

Näytä tämä julkaisu Instagramissa.

Päivän liike on yhden jalan maastaveto💥 Tämän liikkeen avulla saat entistä vahvemman alkuasennon golfiin!🏌️‍♂️ Liike on myös erinomainen takareiden ja pakaran aktivaatioliike. Samalla myös nilkanhallinta paranee😌 Pistä testiin!👊 . . #fibaco #fibacogroup #treeni #urheilu #liikunta #maastaveto #mave #sport #golf #golfer #golffi

Henkilön Fibaco ⛳️🏒🏋🏼🎾🏃🏼‍♀️🚴🏻⚽️⛷ (@fibacogroup) jakama julkaisu Loka 29, 2019 kello 10.49 PDT

Näytä tämä julkaisu Instagramissa.

Tämän aktivaatioliikkeen myötä opit pitämään paketin kasassa svingatessa! 😉 Staattinen askelkyykky ja kierto auttaa syvien vatsalihasten löytämisessä ja onkin liikkeenä erittäin lajinomainen🏌️‍♂️ Tee staattinen lihastyö jaloilla ja pidä vatsatiukkana. Kun tämä liike on hallussa, sinun on myös helpompi lyödä isommilla tehoilla hallitusti👌 Ja eikun testaamaan👊 . . #golf #golffi #golfer #treeni #urheilu #sport #liikunta #fibaco #fibacogroup

Henkilön Fibaco ⛳️🏒🏋🏼🎾🏃🏼‍♀️🚴🏻⚽️⛷ (@fibacogroup) jakama julkaisu Loka 30, 2019 kello 7.35 PDT