Hyppää sisältöön

Legendaarinen Golf Digest myytiin – uusi omistaja on tv-yhtiö, joka on satsanut valtavasti golfiin

Golf Digestin uusi omistaja tunnetaan paremmin televisiotoiminnastaan.

Discovery on ostanut maailman tunnetuimman golflehden Golf Digestin. Discovery tunnetaan paremmin televisioyhtiönä.

Golflehtien ikoni, yhdysvaltalainen Golf Digest vaihtaa omistajaa. Lehden uusi omistaja on Discovery, joka on viime aikoina satsannut vahvasti golfiin.

”Golf Digest on maailmanluokan brändi ja suuri golfauktoriteetti golffanien, ammattilaispelaajien ja mainostajien keskuudessa. Se osuu strategisesti luontevalla tavalla Discoveryn tavoitteeseen olla maailman johtava golfalusta eri puolilla maailmaa”, Discoveryn toimitusjohtaja David Zaslav perustelee kauppaa tiedotteessa.

Golf Digestin julkaisijana toimi aiemmin Condé Nast -niminen kustannustalo. Lehden työntekijät siirtyvät uuden omistajan palvelukseen.

Discovery perusti jokin aika sitten internetissä toimivan GolfTV:n, jolla on puolestaan sisällöntuotantosopimus esimerkiksi Tiger Woodsin ja Francesco Molinarin kanssa.

PGA Tour on Discoveryn pääyhteistyökumppani, ja tiedotteen mukaan organisaatioiden tavoitteena on syventää yhteistyötä ja luoda GolfTV:stä maailman suurin digitaalinen verkkopalvelu golfissa.

GolfTV:llä on tv-oikeudet esimerkiksi PGA Tourille Yhdysvaltain ulkopuolella. Sopimus kiertueen kanssa on voimassa vuoteen 2030 saakka.

”Ne (tv-oikeudet) astuvat eri markkinoilla voimaan sen mukaan, miten edeltävät sopimuksen päättyvät”, sanoo Sports Manager Antti Haajanen Discovery Networks Finlandista.

Esimerkiksi Tanskassa ja Norjassa Discovery näyttää jo PGA Tourin kilpailuja, mutta Suomessa sopimus astuu ainakin näillä näkymin voimaan vasta vuonna 2022, kun C Moren televisiointioikeus PGA Tourin kanssa päättyy. 

Golf Digest -kaupan ansiosta GolfTV:n tarjoamaa videosisällöissä laajenee, sillä lehden verkkosivuille on tuotettu vuosien saatossa valtavasti esimerkiksi golfopetus- ja välineaiheista sisältöä. Discoveryn tiedotteessa kerrotaan, että Golf Digestin nettivideoita katsotaan peräti 60 miljoonaa kertaa kuukausittain. Sen verkkolehdellä lähes viisi miljoonaa lukijaa.

Lehti toimii varmasti myös hyvänä markkinointikanavana maksulliselle GolfTV:lle, sillä Yhdysvaltojen lisäksi se julkaisee sisarlehtiä eri puolilla maailmaa. Suomessa Golf Digest toimi aiemmin yhteistyössä Golflehteä julkaisevan Otavamedian kanssa, mutta sopimus päättyi viime vuoteen.

Etsi luettavaa