Hyppää pääsisältöön
Markus Sommers

Lataa vartalo taakseviennissä: "Kun ylävartalo kiertää, alavartalo vastustaa"

Vartalon kierron tarkoitus golflyönnissä on saada lihasten esivenytyksen avulla vahva vastavoima, kirjoittaa huippuvalmentaja Timo Karvinen.

Tehokas vartalon liikkeiden hyödyntäminen lyönnin aikana kiehtoo kaikentasoisia pelaajia. Vaikka mailapeleissä täytyy ensisijaisesti hallita käden ja mailan välinen koordinaatio on vartalon liikkeillä suuri merkitys puhtaaseen osumaan ja voimantuoton suuntaan.

Vartalon kierron tarkoitus golflyönnissä on saada lihasten esivenytyksen avulla vahva vastavoima. Liikettä voidaan kuvailla jämäkän jousen toimintaperiaatteella. Kun ylävartalo kiertää, alavartalo vastustaa. Kun hartiat kiertävät, polvet pysyy stabiilina aiheuttaen jännitteen oikeaan pakaraan ja selkään.

Epäedullisten liikkeiden aiheuttamien nivelkulmien vuotaminen on arkipäivää harrastelijapelaajien harjoittelussa. Kyse on asennosta, jossa lihaksisto ei pääse tuottamaan voimaa ja liikejärjestys on epäedullinen.

Tukeva alkuasento

Hyvä alkuasento on tasapainoinen ja aktivoi oikeita lihasryhmiä. Koska golflyönti on vartaloa kiertävä liike, tulee jalkaterien asento olla auki. Avoimet jalkaterät kontrolloi nilkan ja polvien nivelkulmia, eikä painopiste pääse liikaa ulkosyrjille.

Karvinen_kuva_1.jpg

Vankka alkuasento on tärkeää onnistuneen lyönnin kannalta.
Vankka alkuasento on tärkeää onnistuneen lyönnin kannalta.
Markus Sommers

Polvet erillään taakseviennissä

Taakseviennin aikana polvien tehtävänä on kontrolloida vartalon tasapainoa ja kiertoa. Kun hartiat kiertävät 90 astetta, kiertyy lantio vain puolet siitä.

Niinikään polvet kiertyvät vain puolet siitä mihin lantio kiertyy.

Polvien pitäminen erillään omien fyysisten edellytysten mukaisesti auttaa vahvan kiertojännitteen luomisessa.

karvinen_2_3.jpg

Polvien pitäminen erillään omien fyysisten edellytysten mukaisesti auttaa vahvan kiertojännitteen luomisessa.
Polvien pitäminen erillään omien fyysisten edellytysten mukaisesti auttaa vahvan kiertojännitteen luomisessa.
Markus Sommers

Säilytä oikean reiden kulma

Oikean reiden kulma mahdollistaa oikean pakaran jännittymisen. Tähän tulisi pyrkiä jo heti backsvingin alussa. Tämä on yksi parhaista tavoista kontrolloida svingin pituutta.

karvinen_4_5.jpg

Kontrolloi taaksevientiä säilyttämällä oikean polven kulma.
Kontrolloi taaksevientiä säilyttämällä oikean polven kulma.
Markus Sommers

Aktivoi reidet alastulossa

Alastulo alkaa kasvavalla jalkojen paineella maata vasten. Paina aktiivisesti jaloilla maahan ennen kiihtyvän kiertoliikkeen alkua.

Näin luot impulssin maata vasten, jonka oikealla tavalla hyödyntäminen lisää merkittävästi mailanpään nopeutta.

karvinen-6.jpg

Alastulo alkaa kasvavalla jalkojen paineella maata vasten.
Alastulo alkaa kasvavalla jalkojen paineella maata vasten.
Markus Sommers

Timo Karvinen valmentaa muun muassa Suomen ykköspelaajaa Sami Välimäkeä. Hän opettaa GoGolf Rangella Leppävaarassa sekä GoGolf Loungessa Espoon Kerassa. Osoitteissa timokarvinen.com ja golfvalmennus.fi lisätietoa Timon opetustarjonnasta. Kuvauspaikka GoGolf Lounge, Espoo.

GoGolf suosittelee