Hyppää sisältöön

Koeajossa BMW X3 xDrive30e – Ympäristöystävällinen, äänetön ja tehokas.

BMW X3 xDrive30e kipuaa vaivatta huomattavasti vaikeampiinkin paikkoihin kuin Kytäjän  North Westin 17:n backtii

BMW:n uudessa X3-hybridissä hiilijalanjälki on yli puolet pienempi kuin vastaavassa bensiinimallissa.

Keväällä markkinoille tullut BMW X3 xDrive30e on jälleen uusi askel saksalaisvalmistajan hybridimallien yleistymisessä. BMW:n katumaastureista X5-nelivetohybridi lanseerattiin viime vuoden puolella. Tämän vuoden aikana markkinoille on tuotu niin ikään nelivetoisina lataushybrideinä myös BMW X1 ja BMW X2.

Baijerin ylpeydeltä on tulossa lisää hybridimalleja loppukesän ja syksyn aikana. Sen jälkeen BMW:n mallistossa on yhteensä 11 ladattavaa mallia. Lisäksi luvassa on kokonaan uusi BMW iX3, joka on täyssähköauto.

Matalapäästöisten hybridien suosiota Suomessa on lisännyt etenkin korkean hintaluokan autoissa hiilidioksidipäästöihin pohjautuva verotus. Alkuvuonna BMW on myynyt Suomessa enemmän hybridejä kuin perinteisellä polttomoottorilla varustettuja autoja.

BMW:n hybridimallistosta valikoitui koeajoon X3 xDrive30e, koska se sopii erityisen hyvin golfareille. Kytäjälle suuntautuneella pelimatkalla autoasiantuntijana toimi Riku Tahko, joka on saksalaismerkin brändilähettiläs ja moottoriurheilun moniosaaja sekä intohimoinen golfari.

Riku Tahko hyödyntää omassa BMW:ssaan  sähköominaisuutta etenkin taajamissa

Riku Tahko hyödyntää omassa BMW:ssaan sähköominaisuutta etenkin taajamissa

Teemu Tyry

Golfia harrastavalle bägin ja sen pisimpien mailojen mahtuminen tavaratilaan on perustesti. Koeajoautoon kahden henkilön bägit ja laukut mahtuvat vaivatta, ja silti tilasta jää puolet käyttämättä.

”Sähkömoottorin akustot ovat taka-akselin alla, minkä vuoksi koroke muuttaa tavaratilan muotoa. Tavaratilaa on 450 litraa. Tässä autossa matkustaa mukavasti välineineen neljästä viiteen henkilöä”, Tahko toteaa.

Sähkömoottorin äänettömyys tekee vaikutuksen

Etupenkillä huomaa istuvansa mukavasti rahtusen normaalia ylempänä. Kuljettajan istuimen ergonomia on BMW:n korkeiden laatukriteerien mukainen, takana istuville jää hyvät jalkatilat.

Auton sähkömoottori sijaitsee polttomoottorin ja automaattivaihteiston välissä. Käytettävästä voimalähteestä riippumatta voima välitetään aina kaikille neljälle pyörälle.

Kun starttaamme sähkömoottorin voimin kohti Kytäjä Golfia, Tahko muistuttaa auton äänettömyydestä, joka nostattaa helposti hymyn huulille. Tätä on autoilun tulevaisuus.  Kytäjälle johtavaa, mutkittelevaa tietä pitkin ajaminen on nautinnollisen tasaista ja hiljaista etenemistä, kuin rauhoittumista tulevaa golfkierrosta varten.

”Rakennan golfin kannalta sopivaa mielentilaa siten, että hiivin hybridillä lajia kunnioittaen ja muita pelaajia häiritsemättä sähkön voimin väylien lomitse parkkipaikalle”, Tahko fiilistelee.

Rallin lisäksi rallicrossissa ja ajovalmennuksessa mittavan kokemuksen omaava Tahko on ihastunut BMW X3 -hybridissä sen mainioon, henkilöauton tasoiseen ajettavuuteen ja tarkkaan rattituntumaan.

”Tämä sopii myös vauhdikkaampaan ajoon myös rata-olosuhteisiin, eroa isoihin maastureihin on BMW X3:n uuden hybridin hyväksi tältä osin merkittävästi. Todella varteenotettava auto paitsi katu-uskottavalle golfarille ja kaikille, jotka arvostavat autossaan suorituskykyä, tyylikkyyttä ja ympäristöystävällisyyttä.”

Uutuushybridillä pystyy ajamaan 46 kilometriä sähköllä yhdellä latauksella.

Kytäjällä ilmaiset pistokepaikat hybrideille ja sähköautoille ovat useiden muiden golfkeskusten tavoin paalupaikalla, lähellä klubitalon sisäänkäyntiä.

Hiilijalanjälki jää alle puoleen

Kierroksen aikana sähkömoottorin akustot ovat latautuneet täyteen virtaa. On aika suorittaa koe-ajon maasto-osuus. Se suuntautuu Kytäjän North West -kentän 16. väylän takatiille, joka sijaitsee korkean mäen laella. Jyrkähkön rinteen pitkin kipuaminen ei tuota hankaluuksia.

”Ominaisuudet riittävät vaikeisiin olosuhteisiin ja keleihin. Vetokoukun myötä vetopainoakin kulkee mukana peräti 2 000 kiloa”, Tahko muistuttaa.

Auton tärkeitä myyntiargumentteja ovat ympäristöarvot, ajamisen mukavuus ja huokeus sekä pienten päästöjen myötä hankintahinnan edullisuus. Koeajetun auton hiilijalanjälki on BMW:n mukaan peräti 54 prosenttia pienempi kuin samaan tuoteperheeseen lukeutuvan, bensiinikäyttöisen BMW X3 xDrive 30i -mallin.

Ero hybridin hyväksi muodostuu koko elinkaaren aikana sisältäen auton valmistuksen raaka-aineiden materiaaleista, tuotannon käsittelyvaiheista, käyttövaiheeseen ja kierrätykseen.

”Hybridi on autoilussa jo tätä päivää ja tulevaisuutta. Suosittelen lämpimästi asiantuntevan BMW-myyjän avustuksella tutustumaan aiheeseen, jotta nykyaikaisista hybridiautoista löytää itselleen sopivimman mallin ja ominaisuudet”, Tahko muistuttaa.

BMW X3 xDrive 30e autoon ja BMW:n muuhun autovalikoimaan pääset tutustumaan valtuutettujen jälleenmyyjien toimipisteissä ympäri Suomen.

BMW X3 xDrive30e

Ajoasetuksiksi voidaan valita: ECO PRO, COMFORT, SPORT, SPORT+

Kukin ohjelma vaikuttaa käyttövoiman hallintaan ja alustan  sovituksiin

Sähkömoottorilla ajomatka yhdellä latauksella 46 kilometriä

Riku Tahkon vinkki: 

“Akun varauksen ollessa vähäinen käytä maantiellä sport-vaihteistoa. Näin auto generoi mahdollisimman paljon varausta akkuun, ja voit siirtyä seuraavassa taajamassa jälleen sähköiseen ajamiseen.”

Polttomoottori: 1 998 cm3, R4-turbo

Teho 135 kW (184 hv) / 5 000–6 500 r/min

Sähkömoottori: Teho 80 kW (109 hv)

Yhteisteho: 215 kW (292 hv)

Akun kapasiteetti: 12,0 kWh

Vaihteisto: 8-vaihteinen automaatti

Kiihtyvyys: 0-100 km/h 6,1 s

Huippunopeus: 210 km/h (sähköllä 135 km/h)

Yhdistetty polttoaineenkulutus: 2,1 l/100 km

Näyttötaulu kertoo auton toiminnoista ja sähkövarauksen tilasta kaiken oleelliisen

Näyttötaulu kertoo auton toiminnoista ja sähkövarauksen tilasta kaiken oleelliisen

Teemu Tyry

CO2-päästöt: 49 g/km

Omamassa: 2 065 kg

Perävaunumassa jarruin 2 000 kg

Tavaratila 450– 1 500 l

Hinta alk: 64 211,83 €

Lisätietoja BMW:n hybrideistä

Etsi luettavaa