Hyppää pääsisältöön
Kun taivutat oikeaa kylkeä alaspäin taakseviennin alussa, maila putoaa hyvälle tasolle, josta pääset kiertymään osumasta läpi ilman, että joutuisit kompensoimaan läpimenoa liikuttamalla käsiä. Slaissisvingissä maila tulee palloon ulkoa sisään.
Robert Lindström

Käännä slaissisvingi vahvuudeksi

Moni pelaaja kärsii vasemmalta oikealle kääntyvästä sivukierteestä. Peter Erofejeff kertoo, kuinka pääset eroon slaissiliikkeestä ja lyöt pitkiä ja suoria lyöntejä.

VASEMMALTA OIKEALLE kääntyvä kierre, siis sellainen kunnon banaanislaissi, jossa pallo päätyy useammin ongelmiin kuin keskelle väylää.

Kuulostaako tutulta? Todennäköisesti, sillä suuri osa klubigolfareista lyö slaissia etenkin puumailoilla ja pitkillä raudoilla.

Vaikka slaissi on usein ihan varma lyönti, kunhan ottaa kierteen tähtäyksessä huomioon ja väylän vasemmalla puolella riittää tilaa, niin moni haluaa päästä kierteestä eroon.

Nyt kerron, kuinka voit kääntää slaissisvingin vahvuudeksi.

SLAISSISVINGISSÄ VARTALOA kierretään usein oikeaan suuntaan, mutta vartalo ei kierry tarpeeksi ja jää jumiin, koska kädet ja vartalon kulmat eivät ole oikeassa suhteessa vartalonkiertoon nähden.

Tästä syystä maila tulee pallolle vahvasti ulkoa sisään, joka tuottaa sivukierrettä. Sitä vahvistaa se, että pelaajan lapa jää usein avoimeksi osumassa.

Avoimeksi jäävä lapa on helppo korjata vahvistamalla hanskakäden otetta. Kiertoliikkeen saat taas korjattua niin sanotulla lateral bend -liikkeellä.

"Liike tuntuu kehossa siltä, että oikea kylki rutistuu ja vasen ojentuu."

SUOMEKSI LATERAL BEND tarkoittaa sivutaivutusta, ja tässä tapauksessa kyljen sivutaivutusta.

Jos lyöt oikealta puolelta niin kuin suurin osa pelaajista, aloita downswing taivuttamalla oikeaa kylkeä alaspäin samalla, kun aloitat kiertymisen kohteen suuntaan.

Liike tuntuu kehossa siltä, että oikea kylki rutistuu ja vasen ojentuu. Tämän liikkeen ansiosta maila alkaa liikkua oikealla tasolla suhteessa vartaloon, josta pystyt vetämään sen osuma-alueen läpi kiertoliikkeen avulla.

Sivutaivutuksen ansiosta vartalo alkaa kiertyä oikeaan suuntaan ja maila liikkua suorana suhteessa kohteeseen.

patu_otteet.jpg

Kun vahvistat hanskakäden grippiä, lapa ei jää osumassa avoimeksi ja lyönnit suoristuvat. Normaali tai heikko grippi aiheuttaa slaissia, koska voimakkaaseen kiertoliikkeeseen perustuvassa svingissä lapa jää helpommin avoimeksi kuin sulkeutuu osumassa.
Kun vahvistat hanskakäden grippiä, lapa ei jää osumassa avoimeksi ja lyönnit suoristuvat. Normaali tai heikko grippi aiheuttaa slaissia, koska voimakkaaseen kiertoliikkeeseen perustuvassa svingissä lapa jää helpommin avoimeksi kuin sulkeutuu osumassa.
Robert Lindström

KIERTOLIIKKEESSÄ KIINNITÄ huomiota kahteen asiaan. Ensinnäkin sinun pitää pysyä pallon takana osumassa. Toisekseen sinun pitää välttää liukumista lantiosta sivusuunnassa.

Liukuminen johtaa siihen, että jäät jumiin, etkä pääse kiertymään kunnolla osumasta läpi.

Kun onnistut välttämään nämä sudenkuopat, vahvistat otetta ja aloitat downswingin yhdistämällä kiertoliikkeen sekä oikean kyljen sivutaivutuksen, lyöt pidempiä ja suorempia lyöntejä kuin aiemmin.

Patun pointit

1. Voimakäyttö on eri asia kuin voimantuotto

Golfsvingiin halutaan tuottaa voimaa kehosta kiertoliikkeen avulla, jolloin lyöminen tuntuu helpolta ja vaivattomalta, mutta silti mailanpäähän kertyy paljon nopeutta. Svingissä on vikaa, jos joudut käyttämään voimaa eli liikuttamaan mailaa käsillä.

2. Kierrä älä väistä

Lantio ei saa liukua pallon ohi, vaan kierron pitää tapahtua osumaan asti pallon takana. Vartalon paino- tai tukipiste sijaitsee kuitenkin downswingissä vasemman kantapään kohdalla.

3. Vahva grippi ei valehtele

Vahva grippi auttaa sinua kiertämään vartaloa oikein. Mikäli lyöt quick hookia, olet lyönyt palloa käsillä etkä vartalolla. Korjaa virhe kiertämällä kehoa ja antamalla käsien seurata kiertoliikettä.

Peter Erofejeff on ammattilaispelaaja, joka on kiertänyt muu muassa European ja Asian Tourilla. Juttu on julkaistu aiemmin GoGolf-lehden numerossa 1/16.

GoGolf suosittelee