Hyppää pääsisältöön

Harjoittele kierteitä kehittäen lyönnin ajoitusta – näin lyöt draw'n ja faden

Tässä jutussa käsitellään erästä suosikkiharjoitettani, joka laajentaa svingin liikemallia ja kehittää ajoituksen tunnetta. Pienen svingin muuntelun avulla pelaaja kehittää kropan ja mailan yhtenäisyyttä tasolle, jossa aistitaan pienikin muutos ajoituksessa.

Usein pelaajat harjoittelevat lukuisia tunteja toistaen omaa ”peruslyöntiä”. Sheippausharjoituksen tarkoituksena on tuottaa erilaisia lentokaaria samasta alkuasennosta. Tämä kehittää tunnetta mistä suunnasta maila tulee osumaan, miten lavan ja vartalon liike ajoitetaan sekä miten release vaikuttaa lavan asentoon.

Rakenna harjoitusasema, jossa rangen lyöntimatto osoittaa kohdelinjan suuntaisesti. Sen jälkeen laita suuntakeppi pallon ja kohteen väliin noin 5-8 metriä pallon eteen. Voit myös käyttää suuntakeppiä pallon ja jalkojen välissä varmistaaksesi vartalon linjaamisen neutraalisti suoraan.

Käy mailasetti läpi lyöden 2 draw'ta ja 2 fadea aloittaen keskiraudoista edeten pitkien rautojen kautta driveriin. Harjoitellessa on oleellista muistuttaa, miten kierre syntyy ja mitkä muuttujat muuttuvat jotta oikea pallon lennon muoto toteutuu heti kaarta vaihdettaessa.

Päätä harjoitus normaaleihin lyönteihin.

Fade

Svingaa normaalia pystymmin, jotta lapa kulkee osuma-alueella ulkoa sisälle. Osumaan tultaessa siirrä kropan painopiste vahvasti eteen, jotta mailan nostokulma ei lisäänny liikaa ja varmistat pallon lähtösuunnan vasemmalle kohteesta. Pidätä releasea. Tunne kuinka lapa osoittaa kohteeseen ja pysyy käsien ulkopuolella läpiviennissä.

Draw

Svingaa sisältä ulos ja pidä vartalon painopiste osuman takana. Tämä edesauttaa voimakasta releasea.

¨

Timo Karvinen on toiminut maajoukkuevalmentajana neljässä eri maassa ja valmentaa nykyään muun muassa huippulupaus Sami Välimäkeä. Karvinen opettaa Espoon Golfseurassa ja talvisin Season Golfissa. Osoitteessa timokarvinen.com lisätietoa Timon opetustarjonnasta.

GoGolf suosittelee