Hyppää sisältöön

Golfliiton budjetti pienenee – uusien pelaajien löytämiseksi panostetaan ensi vuonna

Golfliitto on esitellyt uutta ilmettään golfin toimialapäivillä tänään Seinäjoella.

Suomen Golfliiton liittokokous järjestetään lauantaina Seinäjoella. Kokouksessa vahvistetaan muun muassa budjetti vuodelle 2019. Vaikka

Viikonloppuna kokoontuvalle liittokokoukselle esitetään 200 000 euroa pienempää budjettia kuin tämän vuoden ennuste. Käytettävän rahan väheneminen johtuu pitkälti liiton jäsenmäärän putoamisesta.

Tänä vuonna suomalaisissa golfseuroissa oli noin 139 000 rekisteröitynyttä jäsentä, kun vuotta aiemmin jäsenmäärä oli yli 142 000. Lähes 3 500 jäsenen väheneminen jättää liiton talouteen yli 100 000 euron loven, sillä seurojen liitolle tilittämiin jäsenmaksuihin ei esitetä ensi vuodelle korotuksia.

Seurojen jäsenmaksu perustuu jäsenmäärään. Maksu tulee olemaan myös ensi vuonna 30 euroa per aikuisjäsen.

Liiton tuottoja pienentävät viime vuoteen verrattuna muun muassa valtion erityisavustuksen pieneminen 30 000 eurolla. Tällä ei ole kuitenkaan käytännön merkitystä liiton toimintaan, sillä 30 000 euron avustus oli korvamerkitty viime vuonna Suomessa pelattujen kahden  kansainvälisen amatöörien joukkuekilpailun järjestämiseen.

Kumppanuusmyyntiä varaa lisätä

Tuloja liitto saa myös kumppanimyynnistä. Tänä vuonna liitto myi yhteistyökumppanuuksia ainoastaan 266 000 eurolla. Ensi vuodeksi on budjetoitu 324 000 euron myynti, mikä on samalla tämänhetkinen sopimustilanne.

Tässä ollaan vielä jäljessä vuoden 2017 tasoa, jolloin liiton kassaan tuli rahaa noin 400 000 euroa yhteistyöyrityksiltä. Myyntitavoite ensi vuodelle on kuitenkin budjettia kovempi.

Golfliiton kumppanuusmyynti on ollut melko pientä verrattuna moneen muuhiin lajiliittoihin. Sen osuus liiton ensi vuoden budjetista on ainoastaan 6,5 prosentin luokkaa.

Tänä vuonna liiton pääyhteistyökumppanit ovat OP, Catmandoo ja Golf Balance. Yhteistyökumppanuus hyödyttää myös liiton pääyhteistyökumppaneita, sillä liitto tekee yhteistyökumppaneilta suuria vastaostoja.

Catmandoo pääyhteistyökumppanina vaatettaa maajoukkueet ja henkilökunnan. Vastaavasti OP:n omistamalta Pohjolalta liitto ostaa ainakin jäsenvakuutuksensa. Ensi vuoden vakuutusmaksuihin liitto on budjetoinut 250 000 euroa ja materiaaleihin ja asusteisiin 138 000 euroa.

Henkilöstökulut laskevat, ostopalvelut kasvavat

Suurimmat säästöt liitto höylää henkilöstökuluista ja viestinnän ostopalveluista. Liiton viestintäkulut pienenevät ensi vuonna 250 000 eurolla tämänvuotiseen ennusteeseen verrattuna. Golflehti ilmestyy ensi vuonna kuusi kertaa vuodessa, kun aiemmin lehti on kolahtanut postiluukuista kahdeksan kertaa vuodessa.

Neljännesmiljoonan säästö ei täysin vertailukelpoinen, sillä liitto on ostanut viestintäpalvelut Otavamedialta. Tämä sopimus päättyy vuodenvaihteessa, ja liitto onkin parhaillaan rekrytoimassa viestintävastaavaa omille palkkalistoilleen, joten ensi vuoden budjetissa uuden työntekijän aiheuttamat kulut kohdistuvat eri paikkaan.

Lehden ilmestymiskertojen vähentymisestä johtuvat säästöt ovat arviolta 150 000 euron luokkaa.

Henkilöstökulut putoavat 186 000 eurolla. Tätä selittää se, että ensi vuodeksi liitto ei enää palkkaa päävalmentajaa, kun ruotsalaisen Fredrik Jendelidin sopimus päättyy. Lisäksi seurapalvelutoiminnasta vastanneen Aleksi Vallan tilalle ei palkata uutta henkilöä, vaan hänen työtehtävänsä jaetaan liitossa sisäisesti.

Toisaalta Jendelidin jättämää aukkoa paikataan ensi vuonna muun muassa valmennukseen käytettävillä ostopalveluilla. Kaikkiaan liitto ostaa henkilöresursseja alihankintana ensi vuonna yhteensä 655 000 eurolla, missä on 183 000 euroa lisäys tähän vuoteen verrattuna.

Yksi merkittävä kuluerä liiton budjetissa ovat matkakulut. Niissä liitto aikoo säästää hieman, ja summa putoaa 565 000 euroon, mikä on noin 30 000 euroa vähemmän kuin tänä vuonna. Matkakuluista maajoukkueiden osuus on budjetin mukaan 400 000 euroa.

Lajimarkkinointiin panostetaan rahaa

Sen sijaan rahaa panostetaan lajimarkkinointiin, johon on tarkoitus käyttää ensi vuonna yhteensä 250 000 euroa eli yli 100 000 euroa enemmän kuin tänä vuonna.

Liiton tavoitteena on lisätä pelaajamäärää 3 000 ihmisellä eli käytännössä kuroa vuodessa umpeen tämän vuoden aikana hävittyjen pelaajien määrä. Markkinoinnin lisäksi liitto panostaa erityisesti golfyhteisöjen tukeen.

Mikäli tavoite toteutuu, liiton tulot vastaavasti lisääntyvät lähes yhtä suurella summalla.

Liitto on julkistanut tänään käynnistyneillä toimialapäivillä uuden ilmeensä. Sen on suunnitellut mainostoimisto Mirum. Jatkossa liiton markkinointinimenä toimii Suomi Golf.

Tämän vuoden tulos lievästi pakkasella

Ennusteen mukaan Golfliiton tulos painuu tänä vuonna 5 000 euroa miinukselle, mikä on noin 5 miljoonan euron budjetissa mitätön summa. Eniten paineita taloudelle on budjetin perusteella aiheuttanut IT-kulujen paisuminen peräti 70 000 eurolla budjetoidusta.

Liitto oli budjetoinut täksi vuodeksi IT-kuluihin noin 228 000 euroa, mutta ennusteen mukaan ne ovatkin peräti 375 000 euroa. Lähes 150 000 euron ylitystä voi pitää merkittävänä. Golfliitto vaihtoi maaliskuussa lennosta eBirdie-sovelluksen toimittajaksi Gamebookin. Ensi vuonna it-kuluihin uppoaa budjetin perusteella noin 300 000 euroa.

Hieman budjetoitua enemmän liitto käytti rahaa myös markkinointikuluihin, sillä liitto on uusinut tämän vuoden aikana brändiään. Uusi ilme esiteltiin tänään golfin toimialapäivillä, jotka pidetään tänään ja huomenna Seinäjoella.

”Talouden osalta näyttää siltä, että ollaan pääsemässä lähelle nollatulosta huolimatta budjetin ulkopuolisista panostuksista tietojärjestelmien uudistamiseen ja markkinoinnin brändiuudistukseen sekä poistojen suunniteltua suuremmasta määrästä. Operatiivinen toiminta ollaan siten saatu pyöritettyä budjettia tiukemmalla otteella”, Golfliitto tiedotti aiemmin tässä kuussa.

 

Etsi luettavaa