Hyppää pääsisältöön
Antti Vaalas ideoi joka viikko tämän talven ajan tunnin treenin, jonka voit toteuttaa omatoimisesti.

GoGolfin treenihaasteen viikko 10: harjoittele energialla ja innolla

GoGolfin head pro Antti Vaalas veti jo talven kymmenennen treenin. Lähde mukaan harjoittelemaan.

Hei gogolfarit, miten paljon treenaattekin, oli se sitten tunti viikossa tai jotain muuta, niin tehkää se innolla ja energialla. Löytäkää harjoittelusta jotain mielenkiintoista, jotta treenisessiot olisivat jopa viikon parhaita hetkiä.

Monelle golftreenaaminen on pelkästään toistoja. Kuinka monta toistoa tarvitaan? Kuulosta minusta tylsältä, eikä edes ole se varsinainen juttu. Toistojen sijasta kehotan ajattelemaan harjoittelun koordinaation, fiiliksen ja aistimuksen parantajana.

Kerrataan jälleen peruskuvio: ensin 30 minuuttia lyöntiä, sitten 15 lähipeliä ja lopuksi 15 minuuttia puttia. Voit kopioida treenin suoraan omaksesi tai ottaa siitä ideoita omaan harjoitteluun.

30 minuuttia lyöntiä

Olen monta viikkoa harjoittanut parempaa kiertoa backsvingiin. En hylkää backsvingi-ajatusta täysin, mutta lisään siihen idean dynaamisemmasta suunnanvaihdosta. Parhailla pelaajilla suunnanvaihto backsvingistä downsvingiin on alkanut mailan vielä kiivetessä bäkäriä ylös. Tuota harjoittelen ensimmäiset 10 minuuttia, katso videolta, miten onnistun. Ehkä huomaat jotain eroa svingissä verrattuna aiempiin viikkoihin.

Seuraavat 10 minuuttia kiinnitän huomioni siihen missä katseeni on. Aika ajoin katseeni lähtee harhailemaan backsvingin aikana, se ärsyttää ja haluan totutella siitä eroon. Itse osumahetken näkeminen on sula mahdottomuus, siihen ei ihmissilmä pysty.

Osuman läpi haluan katseeni seuraavan palloa mahdollisimman nopeasti. Näin olen tarvittaessa opettanut pian 30 vuotta.

Viimeiset 10 minuuttia lyön palloja täydellä rutiinilla. Yritän eläytyä tilanteisiin täysillä. Kuvittelen lipun olevan joko aivan griinin oikeassa tai vasemmassa laidassa ja seuraan kuinka tiukasti uskallan lyödä sitä kohti joutumatta liikaa vasemmalle tai oikealle.

15 minuuttia lähipeliä

Aloitan muistuttamalla mieleeni erot matalamman chipin ja korkeamman pitchin välillä. Teen tätä säännöllisesti, haluan osaa puhua itselleni olennaisimmat tekniikka-asiat. Tällä kertaa lisään lyöntivalikoimaan myös pitchiä korkeamman lobbin.

15 puttia

Jokaiseen puttiin on oma sopivan mittainen (back)svingi. Sopivan mittainen tarkoittaa sitä, että mailaa ei tarvitse ylikiihdyttää tai jarruttaa osuman läpi. Treenaan ensin tuntumaa tuohon sopivan mittaiseen svingiin.

Sen jälkeen testaan upottaa noin 3 metrisiä putteja. Idea 10 pallon testiin on Mark Broadien kirjasta Every Shot Counts, mutta olen yksinkertaistanut testin sääntöjä. En saa putteja uppoamaan kunnolla, pelaan testin tulokseen 3 alle. Menkääpä testaamaan itse ja kommentoikaa oma parempi tulos tuohon alle.

Jatketaan taas ensi viikolla. Treeni-iloa!

Antti Vaalas on GoGolfin headpro, joka opettaa kesäisin Kytäjällä, Kurk Golfissa ja Leppävaaran GoGolf Rangella. Talvella hänen opetuspaikkanansa ovat Golf Skyn uusi myymälä Espoon Suomenojalla ja Planmeca Areena Vuosaaressa, Helsingissä. Antin valmennuksesta ja matkoista löydät lisää täältä.