Hyppää sisältöön

Cobra King F6 – erinomainen draiveri, joka sopii kaikille

Cobra King F6 draiveri

Cobra on tuonut markkinoille hyviä draivereita viime vuosina. Tämän vuoden malliston King F6 -maila on suunnattu laajalle pelaajajoukolle. Draiveri lupaa anteeksiantavuutta, säädettävyyttä ja cobramaista ulkonäköä. Lupaukset täyttyvät hienosti.

Cobra King F6 -perustiedot
Säädettävyys: nostokulma välillä 9–12° (+ kolme draw-asentoa) ja painopisteen säätö eteen–taakse
Värivaihtoehdot: musta, valkoinen, sininen ja oranssi
Vakiovarsi: Matrix OZIK Red Tie 60Q4 (paino 54–65 grammaa jäykkyydestä riippuen)

Cobran draiverit ovat viime vuosina tulleet tunnetuksi värivaihtoehdoista ja tasaisen varmasta suorituksesta. Tämän vuoden mallisto keskittyy olennaiseen: ulkonäkö on hillitympi, mutta hyödyllisiä ominaisuuksia on lisää. F6 on huippumaila hintaan, joka kestää vertailun kilpailijoihin hyvin.

King F6 asettuu pallolle sopivan neutraalisti ja suoraan.

King F6 asettuu pallolle sopivan neutraalisti ja suoraan.

Aki Reinimäki

Keskeiset ominaisuudet

Säädettävä nostokulma ja lavan painopiste: Cobran MyFly-kiinnityssysteemi on yksi markkinoiden parhaista ja SmartPad-pohja pitää lavan suorassa joka nostokulmalla. Lavan painopistettä voi siirtää helposti eteen tai taakse, mikä vaikuttaa pallon lentokaareen. 10 gramman painoinen painoruuvi on nopea irroittaa ja siirtää toiseen kohtaan. Säätöjen tekeminen on erittäin nopeaa ja helppoa, eikä harrastajankaan pää mene pyörälle.

Anteeksiantava lavan muoto ja lyöntipinta: Lyöntipinta on suunniteltu niin, että sweet spot on isokokoinen ja anteeksiantava lavan muoto auttaa pitämään lyönnit suorina. Huonoilla osumilla pallon nopeus ei pahemmin putoa, sillä osumapintaa kiertävä Speed Channel toimii mielestäni hyvin.

Ulkonäkö ja tuntuma: Cobra on tullut tunnetuksi räväköistä värivaihtoehdoista. King F6:n ulkonäkö on mielestäni sopivasti hillitympi kuin aiemmin. Kruunun hento kuviointi toimii ja varren väritys sopii hyvin yhteen ainakin mustan lavan kanssa. Grippi on Cobralle tyypillinen Lamkinin grippi, joka pitää hyvin, ja kuusikulmainen kuviointi on kiva yksityiskohta. Osumaääni on juuri sopivan voimakas ja ”kuuma”: tuntuu, että pallo lähtee tiin päältä kovaa ja kauas.

Lavan painoruuvin säätäminen on helppoa ja yksinkertaista.

Lavan painoruuvin säätäminen on helppoa ja yksinkertaista.

Aki Reinimäki

Miten maila kentällä toimi?

Otin rangella tuntumaa mailaan ja hain säädöt kohdalleen. Tehdasasetuksissa mailan nostokulma oli 10,5° ja painoruuvi takana, ”towering”-asetuksessa. Muutama koelyönti osoitti, että minun svingilläni pallo nousi liian korkealle, joten säädin nostokulman tuttuun yhdeksään asteeseen ja painoruuvin eteen. Muutos näkyi heti: pallon lentokaari muuttui juuri sopivan purevaksi ja pituuttakin tuli lisää. Suoraan sanoen yllätyin, miten hyvin säätö vaikutti. Lähdin luottavaisena kentälle.

Kurkin Valley & Lake -kentän ykköstiillä jännitti. Uusi areena, uusi maila ja ensimmäisellä väylällä vielä tiukahko avaus doglegin kulmaan. Osuin keskelle lapaa ja pallo pakeni kuin ammus. Lyönti suuntautui korkeammalle kuin odotin ja lensi doglegin mutkan puiden yli väylän takalaitaan. Mittaa lyönnillä oli noin 240 metriä, mikä on keskiarvoni yläpuolella. Huhhuh, tästä oli hyvä jatkaa.

Käytin draiveria aina kun mahdollista: tiukoissa paikoissa ja leveällä baanalla, oikealle ja vasemmalle kääntyvissä avauksissa ja suorissa tykityksissä. Kertaakaan ei tullut tunnetta, että olisin ollut epävarma pallolla seistessäni, mikä on minulle harvinaista. Osumat olivat yleensä hyvin lähellä sweet spottia, mikä näkyi muutamana huippupitkänä pommina. Ennätys oli 275-metrinen tasamaan lyönti, jollaista en ole montaa kertaa pystynyt tekemään. Mitta on tällaiselle 105 mailia tunnissa lyövälle klubipelaajalle erittäin hyvä.

Cobran King F6:lla oli helppo osua keskelle. Maila ei rankaise sivuosumista kovin paljon.

Cobran King F6:lla oli helppo osua keskelle.

Aki Reinimäki

Sivuosumilla lyöntien mitta jäi huipusta, mutta F6 ei rankaissut niistä läheskään niin paljon kuin aiemmat draiverini. Maila todella on markkinoiden anteeksiantavammasta päästä, mikä on hyvä uutinen useimmille pelaajille. Suoraa ja pitkää lyöntiä ei tarvinnut erityisesti yrittää, vaan maila kuljetti pallon tasaisen varmasti peliin. Anteeksiantavuudesta huolimatta jopa minun taidoillani palloa pystyi kääntämään molempiin suuntiin.

Hyvin suunniteltu maila, joka lennättää pallon kauas

Cobra King F6 on merkin anteeksiantavin maila. Markkinointipuheen mukaan lavan painopisteen eteeen–taakse-säädöllä pystyy maksimoimaan pallon lähtökulman ja spinnin. Mailan kerrotaan olevan ainutlaatuinen yhdistelmä titaanin keveyttä, anteeksiantavuutta ja säädettävyyttä.

Olin positiivisesti yllättynyt siitä, että lupaukset tulevat hienosti lunastetuksi.

Vakiovarsi tuntui sopivan tunnokkaalta ja stiff-jäykkyys sopi omaan lyöntivauhtiini hyvin. Painoltaan maila tuntui hieman omia draivereitani kevyemmältä, mutta se oli oikeastaan hyvä juttu. Tuntui nimittäin, että F6:lla pystyi lyömään sekä rauhallisen fairway-finderin että tarvittaessa pidemmän voimalyönnin.

En kokeillut lyödä erityisen matalia lyöntejä, mutta en usko niiden olevan mahdottomia. Tyypillinen draiverilyöntini on melko korkea, eikä sellaisen lyöminen tuottanut mitään vaikeuksia. Pallo ei kuitenkaan edes vastatuuleen leijunut vaan puski eteenpäin tehokkaan näköisesti.

GoGolfin suuressa draiveritestissä keväällä King F6 oli suosikkini, eikä minun tarvitse muuttaa mielipidettäni nyt kenttätestin jälkeen. Maila toimii hienosti ja tekee, minkä lupaa. Viime vuoden menestysdraiverin Fly-Z:n jälkeen Cobra on tehnyt jälleen loistavan välineen kaikentasoisille pelaajille.

Selvää on, että tuotekehitys on mennyt jälleen eteenpäin, ja King F6 on huomattavasti parempi kuin muutaman vuoden takaiset mailat (joilla itse yleensä pelaan…). Olen melko varma, että King F6 löytyy bägistäni jatkossakin.

Cobran mailat näyttävät hyviltä, mikä on mielestäni tärkeää.

Cobran mailat näyttävät hyviltä, mikä on mielestäni tärkeää.

Aki Reinimäki

Vakiovarsi toimii loistavasti yhteen lavan kanssa.

Vakiovarsi toimii loistavasti yhteen lavan kanssa.

Aki Reinimäki

Driverin voi ostaa omakseen esimerkiksi Golf Skyn verkkokaupasta hintaan 289 €

Tsekkaa myös kilpailu GoGolfin Facebookissa.

Etsi luettavaa