Hyppää sisältöön

Väärennetyt golftuotteet ovat satojen miljoonien dollarien bisnes – Shanghaissa poliisi teki jättiratsian

Golftuotteiden väärennöksistä 5-7 prosenttia onnistutaan The Golf Groupin arvion mukaan eliminoimaan ennen kaupankäyntiä

Golfalan väärennöksistä pystytään kitkemään markkinoilta pois vain pieni osa. Suomessa alan liikkeet eivät korjaa ulkomailta tuotuja väärennettyjä golfmailoja.

Golfvälinemarkkinoilla väärennettyjen tuotteiden sekä kopioiden kaupalla on monta vuosikymmentä pitkät perinteet. Internetin ja verkossa tapahtuvan kaupankäynnin myötä rikolliset ovat saaneet uuden ja volyymiltään täysin ylivertaisen markkinapaikan.

Maailman suurimpiin kuuluvat golflalan yritykset perustivat vuonna 2004 väärennettyjen tuotteiden vastaiseen taisteluun oman yksikkönsä The U.S. Golf Manufacturers Anti-Counterfeiting Working Group (The Golf Group). 

Sen tärkeimmät tavoitteet on maailmanlaajuisesti jäljittää ja yhdessä paikallisten viranomaisten, poliisin sekä oikeuslaitoksen kanssa kitkeä markkinoilta väärennetyt tuotteet, joita niiden kehittämien tuotemerkkien avulla rikollisesti myydään.

Yksikön toinen merkittävä tehtävä on valistustyö, joka kohdistetaan ensisijaisesti golfvälineitä hankkiviin kuluttajiin, jotta eivät nämä erehdyksessä (tai tietoisesti) hanki väärennettyjä golftuotteita.

The Golf Groupiin kuuluvat seuraavat yritykset tuotemerkkeineen:

  • Acushnet Company, (Titleist, FootJoy ja Scotty Cameron)
  • Callaway, (Callaway ja Odyssey)
  • Srixon, (Srixon, Cleveland Golf ja XXIO)
  • Ping
  • PXG
  • TaylorMade ( TaylorMade ja Adams Golf) 

Shanghain ratsiassa mukana toistasataa poliisia

The Golf Group julkaisee työstään ja sen tuloksista säännöllisesti raportteja ja yhteenvetoja nettisivuillaan Keep Golf Real. Toiminta kohdistuu pitkälti Aasian maihin, erityisesti Kiinaan, jossa arvioidaan tuottettavan 90 prosenttia kaikista väärennetyistä golftuotteista

Torstaina julkistettiin uutinen uusimmasta samanaikaisten ratsioiden sarjasta joka toteutettiin yhdessä Shanghain poliisilaitoksen kanssa.

Iskut tehtiin kuuteen eri varastoon, mukana oli toistasataa poliisia.

Takavarikoituja tuotteita oli yli  21 000, näiden lisäksi väärennettyihin liitettäväksi tarkoitettuja brändien logoja eri muodoissa oli lähes 52 000.

Poliisin iskujen yhteydessä pidätettiin seitsemän henkilöä. Vastaavia toimia tehdään Shanghain alueella, muualla Kiinassa ja Aasiassa säännöllisin väliajoin.

The Golf Group on oman ilmoituksensa mukaan ollut vaikuttamassa vuodesta 2004 noin kahden miljoonan väärennetyn golftuotteen takavarikointiin. Toinen merkittävä saavutus taistelussa golfvälineidenväärennöksiin liittyvää rikollisuutta vastaan on myyntikanavien tarkkailu ja niiden tukahduttaminen yhdessä viranomaisten kanssa. 

Noin 1 500 nettisivustoa, joilla golfvälineillä on tehty rikollista kauppaa tai järjestetty huutokauppoja on kyetty sulkemaan.

Väärennettyjen golftuotteiden myynti lasketaan sadoissa miljoonissa dollareissa vuosittain

The Golf Groupin ja viranomaisten työllä ei ole saavutettu ratkaisevaaa läpimurtoa rikollisuuden poistamiseksi. Uusia yrittäjiä ja myyntikanavia syntyy kitkettyjen tilalle.

The Golf Groupin arvion mukaan markkinoille valmistetaan vuosittain kaksi miljoonaa väärennettyä mailaa.

Kun tähän lisätään väärennettyjen pallojen, kenkien, hanskojen, bägien ja muiden golfalan kuluttajatuotteiden myynti, arviot satojen miljoonien pimeästä busineksesta alan merkittävimpien brändien nimissä vaikuttavat hyvinkin uskottavilta.

”Golfin suosion kasvaessa väärennettyjen tuotteiden valmistajat ja myyntikanavat kehittävät jatkuvasti uusia tapoja toimilleen”, määrittelee asianajaja  Daryl Rocco, joka toimii Callawayn yhtenä edustajana The Golf Groupissa. 

Positiivisena asiana Rocco näkee Golf Groupin toimintojen vaikutuksen asteittaisen kasvun, sekä Kiinan viranomaisten tiukentuneen kannan väärennettyjen golftuotteiden eliminointiin markkinoilta.

Vain valtuutetulta jälleenmyyjältä ostetulla aidolla tuotteella on takuu

Keep Golf Real -sivustolla on paljon mielenkiintoisia esimerkkejä alkuperäisen ja väärennöksen välisistä eroista etenkin mailojen ominaisuuksiin, kestävyteen, jopa turvallisuuteen liittyen. Taitavimmin tehtyjä tuotteita on vaikea erottaa aidosta. 

Perusohje The Golf Groupin ylläpitämillä sivuilla on, että vain valtuutetuilta jälleenmyyjiltä hankituilla ja aidoilla tuotteilla on takuu. Kotimaisten alan kauppiaiden linja on se, että ne eivät huolla tai korjaa mailoja, jotka ovat merkkituoteväärennöksiä

The Golf Groupin sivujen kautta väärennöksen ostanut, tai sitä epäilevä voi ottaa yhteyttä alkuperäisten tuotteiden valmistajiin selvittääkseen omaa tapaustaan ja ehkäistäkseen rikollisen toiminnan jatkumisen.  

Suomessa väärennösten osuus on erittäin pieni

Acushnetin Suomen maajohtaja Teemu Vinni on työskennellyt Titleistin, Footjoyn ja Scotty Cameronin parissa vuodesta 1996.

”Suomessa, Ruotsissa ja Pohjoismaissa kokonaisuutena tilanne on varsin hyvä. Meille maahantuojana tulee vuosittain 5-10 yhteydenottoa kuluttajilta, joiden tuote on osoittautunut muuksi, kuin mitä sen kylkeen on tuotemerkkinä liitetty”

Mailojen varsiin tuotetunnuksin varustettuja teippejä tehtaillaan Kiinassa suljettujen ovien takana tiiviiseen tahtiin tuorempien ratsioiden jälkeenkin

Mailojen varsiin tuotetunnuksin varustettuja teippejä tehtaillaan Kiinassa suljettujen ovien takana tiiviiseen tahtiin tuorempien ratsioiden jälkeenkin

The Golf Group

”Koska jälleenmyyjämme eivät väärennöksiä korjaa, maahantuojalle tulee etenkin niitä hankkineilta tiedusteluja siitä, miten ongelmatilanteissa voisi edetä.” 

Vinnille on 25 vuoden kokemuksella muodostunut käsitys, miten ja missä väärennettyjä mailoja on suomalaisille kaupattu.

”Valtaosa niistä lennätetään  Kaukoidän tuliaisina Suomeen. Hämäriltä nettisivuilta ostaneilta olemme saaneet tietoa lähes sadasta kauppapaikasta, jotka olen The Golf Groupin tietoon saattanut.”

Lyömättömän kova hinta premium-tuotteesta houkuttaa. Kuinka suuri osa väärennöksiä hankkineista on tiennyt tai osannut pelätä sitä, että tuote ei ole aito?

”Näitäkin on varmasti joukossa. Siitä voimme olla iloisia, että golfvälinetuotteiden rikollisesssa toiminnassa ei ole maailmalla mukana suomalaisia. Myös kotimaassa vaikuttavien jälleenmyyjien tili on puhdas. Vastuullisella ja tulevaisuuteen katsovalla kauppiaalla ei ole mitään syytä lähteä leikkimään väärennösten kanssa.”

Pallojen väärentäminen on hyvin vaikeaa

Ratsiassa takavarikoitu väärennös (vas.) ja aito Titleist Pro VI (oik.) eroavat sisällöltään ratkaisevasti toisistaan

Ratsiassa takavarikoitu väärennös (vas.) ja aito Titleist Pro VI (oik.) eroavat sisällöltään ratkaisevasti toisistaan

Kuvakaappaus Keep Golf Real

Acushnetin brändeistä tunnetuin, Titleist, on pallomarkkinoilla käsite ja ylivoimaisesti käytetyin pallo huippuammattilaisten sekä kilpapelaajien keskuudessa ympäri maailman.

”Pallon, etenkin Titleist Pro VI:n väärentäminen uskottavasti on hyvin vaikeaa. Laatikon ulkokuoren ja kolmen boxin kykenee väärentämään, mutta palloa tuotantoteknisistä syistä johtuen ei. Ominaisuudet eivät ole läheskään samalla tasolla. Koko työurani aikana väärennöksiä on Suomessa tullut esiin kolmen tusinan verran.”

Suomalaisten kulutuskäyttäytymisen osalta Vinni näkee tulevaisuuden golfalalla positiivisessa valossa.

”Kotimaiset valtuutetut jälleenmyyjät osaavat asiansa. Tuotteet ovat aitoja tulevaisuudessakin. Merkkituotteiden osalta ulkomailta hankkivat  suomalaisgolfarit ovat valistuneita, ja osaavat enimmäkseen tutkia oikein sen, onko myyjätaho virallinen jälleenmyyjä”, Teemu Vinni määrittää lopuksi.

Keep Golf Real

Etsi luettavaa