Hyppää sisältöön

Uusi päivitys teki TrackManin virtuaalisesta pelaamisesta juuri paljon aidomman tuntuista – ja vähän haastavampaa

Uuden päivityksen myötä pallo käyttäytyy jatkossa aiempaa realistisemmin pompuissa ja rulleissa. KUVA: TRACKMAN

TrackMan teki viime viikolla uuden ohjelmistopäivityksen, jonka ansiosta lähipelaaminen virtuaaligolfissa muuttui aiempaa selvästi realistisemmaksi.

Jos olet joskus pelannut TrackManissä simulaattorigolfia, olet varmasti kiinnittänyt huomiota siihen, että pallo pysähtyy chipeissä ja bunkkerilyönneissä usein kuin seinään wedgellä lyötäessä.

Tämä on tehnyt lähipelistä melkein kuin tikanheittoa, jossa pallo yritetään saada ilmassa lähelle reikää, johon se sitten välittömästi epätodellisen suuren spinnin avulla pysähtyy.

Onhan se ollut näyttävää ja helppoakin, kun viheriön kallistuksista ei juurikaan ole tarvinnut välittää, mutta ei valitettavasti kovinkaan aidon tuntuista lähipelaamista. En ainakaan itse pysty kirkkain silmin väittää, että saisin ulkona tuotettua chipissä niin suuren määrän spinniä kuin TrackManin virtuaaligolfissa.

Nyt tilanne on nyt muuttunut. TrackMan teki nimittäin viime viikolla ohjelmistopäivityksen, jossa tämä virhe tai ominaisuus – miten sen haluaakaan ajatella – on poistunut. Päivityksen myötä pallo käyttäytyy paljon aidommin lyhyissä pitcheissä, chipeissä ja bunkkerilyönneissä.

Ensimmäisen pompun jälkeen pallo vapautuu nyt rullaamaan viheriön pintaa pitkin, mikä aiheuttaa alkuun tietysti hieman päänvaivaa vanhaan mallinnukseen tottuneille. Kun itsekin testasin uutta lähipelimallinnusta, koin haastavaksi saada pallon pysähtymään ajoissa. Monta kertaa pallot vierivät usein jonkin verran pitkäksi melko lyhyeltäkin matkalta.

Esimerkiksi 58-asteisella wedgellä lyötäessä pallo jarrutti vähän alas tullessaan hieman, mutta ei enää pysähdy vaan jatkaa rullia jonkin verran.

Myös sivuttaiskallistukset pitää tämän vuoksi ottaa paremmin huomioon, joten lähipelissä suosittelen ottamaan käyttöön viheriön gridin eli kallistuksen näyttävän ruudukon.

TrackManin mukaan muutokset tehtiin asiakkailta saadun palautteen johdattamana. TrackMan ei mennyt uutiskirjeessä sen tarkemmin yksityiskohtiin, mutta muutos toteutettiin lähipeliä ja erityisesti pallon pomppimista ja rullaamista käsitteleviä algoritmeja muuttamalla.

Puhdasta fysiikkaa siis.

Mitä bägissä -ominaisuus uudistuu

TrackManin sovelluksessa kannattaa käydä lisäämässä itselleen omaan bägiin kuuluvat mailat. KUVA: TRACKMAN

Toinen TPS 9,1 -ohjelmistopäivityksen myötä tullut uudistus koskee My Bag -ominaisuutta (Mitä bägissä), jossa pelaaja voi syöttää TrackMan-sovelluksessa käyttämänsä mailat muistiin.

Tämä pieni vaiva kannattaa nähdä, sillä jatkossa peli ei enää suosittele muita mailoja kuin niitä, jotka pelaajat on itse sovelluksessa bägiinsä lisännyt.

Esimerkiksi itselleni tästä on apua, sillä käytössäni on ainoastaan kymmenen mailaa ja usein peli on ehdottanut minulle sellaista mailaa, jota bägistäni ei edes löydy.

Jatkossa tätä osiota kehitetään siten, että TrackMan kerää dataa My Bagiin eri mailojen keskimääräisestä mitasta myös virtuaaligolfissa. Tästä tiedosta on paljon iloa myös ulkona pelatessa, kunhan muistaa aina ennen lyöntiä tarkistaa, että kädessäsi on sama maila, jonka tekoäly sinulle ehdottaa.

Jos siis haluat, että jatkossa TrackManin keräämä data on kuranttia, muista aina vaihtaa oikea maila TrackManin kosketusnäytön valikosta ennen lyöntiä!

Rautamailoilla ja wedgeillä sovellus kertoo pallon lentomatkan ilmassa keskimäärin. Puumailoilla ja hybrideilla se puolestaan kertoo kokonaismitan.

Aiemmin dataa lyöntimitoista on voinut kerryttää TrackManin Rangella Find my Distance -toiminnolla. Toivotaan, että päivitys tästä tulee pikaisesti käyttöön myös virtuaaligolfiin.

Mainos

Hyvä Suomi – hopeahumussa huippualennus GoGolf Play -pelioikeuksiin

Alennuskoodilla HIIHTONIILO saat 50 € alennuksen kaikista GoGolf Play -pelioikeuksista. Tarjous ei koske Golf kuuluu kaikille -pelioikeutta. Tarjous on voimassa 6.3. saakka.

Etsi luettavaa