Hyppää sisältöön

PGA Tour naulaa ovea lukkoon kilpailijalta – palkitsee brändilähettiläitään 40 miljoonalla dollarilla

Justin Thomas

Kisa on jo käynnissä, kymmenen eniten pisteitä ansainnutta tähteä jakaa keskenään potin, josta voittajan osuus 8 miljoonaa taalaa (20 %) on hieman tavanomaista suurempi.

Golfweek uutisoi alkuviikosta lähteisiinsä viitaten, että PGA Tour on käynnistänyt tammikuun alussa 2021 jäsenilleen Player Impact Programin.
Sen tavoite on aktivoida ja palkita yhteisön jäseniä, jotka näkyvyydelläään ja toiminnallaan nostavat eniten PGA Tourin huomioarvoa ja imagoa.

Porkkanakin on muhkea. Kymmenen eniten pisteitä keränneen kesken (kts. tarkemmin alempana) jaetaan 40 miljoonaa taalaa.

Nurinkurista tarinassa on ainakin se, että PGA Tour ei vielä ole virallisesti tiedottanut hankkeesta, joka on Golfweekin tiedon mukaan ollut käynnissä  siis jo nelisen kuukautta.
PGA Tourilla on sadoissa lasketava määrä jäseniä, joille kaikille  päätös yhteisön rahankäytöstä on avattava. 

Joku tai jotkut näistä ovat vuotaneet salaiseksi luokiteltavan tiedon, josta PGA Tour tulee varmuudella kertomaan paljon muutakin, kuin nyt julkisuuteen tulleet kohdat. 

Rory McIlroy valittiin PGA Tourin pelaajien yhdistyksen  hallituksen puheenjohtajaksi helmikuussa 2021

Rory McIlroy valittiin PGA Tourin pelaajien yhdistyksen hallituksen puheenjohtajaksi helmikuussa 2021

GETTY IMAGES

PGA Tourin radikaalia liikettä vauhditti yleisen olettamuksen mukaan samoille markkinoille pyrkivän The Premier Golf Leaguen suunnitelmat oman kiertueensa pystyttämisestä  PGA Tourin ja ET:n kilpailijaksi.
European Tourille PGL oli lyönyt eteen jo rahakkaan yhteistyösopimusehdotuksen. Tämä torppaantui kun PGA Tour ja ET tekivät strategisen yhteistyösopimuksen, jonka yksityiskohtia ei luonnollisestikaan ole medioille vuodettu.

The Premier Golf League haki kiertueensa perusmalliksi tapahtumia, joissa olisi 48 pelaajaa, näiden joukossa luonnollisesti kirkkaimmat tähdet.
Suunnitelmia ja pelaajien kosiskelua pidemmälle PGL ei toistaiseksi ole päässyt. Eikä näillä näkymin pääsekään, sillä suurin osa maailmanhuipuista on julkisesti ilmoittanut olevanasa ”ulkona” PGL:n kiertueelta.

Varmemmaksi vakuudeksi jossain vaiheessa  kauden 2020 aikana PGA Tour päätti käynnistää ”sitouttamisohjelman ja kilpailun jäsenille.”

PGA Tourin parhaat brändilähettiläät –  pisteytys viideltä eri osa-alueelta

PGA Tourin tähtien näkyvyys julkisuudessa, erityisesti sosiaalisessa mediassa palvelee myös PGA Touria. Tämän johdosta parhaiden brändilähettiläiden arvioinnissa on päädytty seuraaviin viiteen kriteeriin:

1. Pelaajan suosio Google-haulla mitattuna

2. Pelaajan ”Nielsen Brand Exposure rating” näkyvyys yhteistyökumppaneiden edustamille tuotteille eri medioissa

3. Pelaajan ”Q Rating”, pelaajan brändin tunnettuisuus ja vetovoima 

4. Pelaajan ”MVP Index rating”, jolla mitataan pelaajan saamaa huomiota sosiaalisessa mediassa ja digitaalisissa kanavissa

5.Pelaajan ”Meltwater Mentions”, mittaa huomiota jota pelaaja  toiminnallaan saavuttaa  eri media-alustoilla.

Tässä arvioinnnissa ei siis pisteytetä lainkaan kentillä saavutettua menestystä. Luonnollista tietysti on, että sen vaikutus edellä lueteltuihin kohtiin on erityisen merkittävä.

Tiger olisi ollut ykkönen vuonna 2019

PGA Tour julkisti pelaajille lähettämässään tiedotteessaan samoin kriteerein kuvitteellisen listauksen vuodelta 2019.

Vähemmän yllättävästi ykkönen oli Mastersin sensaatiomaisesti voittanut Tiger Woods.
Muut yhdeksän kärkinimeä järjestyksessä olivat Rory McIlroy, Brooks Koepka, Phil Mickelson, Rickie Fowler, Jordan Spieth, Dustin Johnson, Justin Thomas, Justin Rose ja  Adam Scott.
Bryson DeChambeu oli kaudella 2019 menestyksen osalta varjossaa.

GETTY IMAGES

 

Brooks Koepkalla oli Golfweekin haastattelussa selvä mielipide aiheeseen ilman mittauksiakin.”Tigerin pitää olla ykkönen. Hän on päällimmäinen syy sille, miksi me pelaamme niin suurista rahoista. Woods on myös ollut valtavalla osalle huipuista ja harrastelijoista motivaation lähde ja syy golfin aloittamiselle”, Koepka yksinkertaisti asiaa.

Päätyvätkö brändilähettiläiden palkintodollarit hyväntekeväisyyteen?

40 miljoonaa dollaria kymmenenelle maailmanhuipuille joista käytännössä kaikki saavat kentän ulkopuolisista sopimuksistaan miljoonittain korvauksia,  tuntuu monesta ensikuulemalta huonolta vitsiltä tai ylimitoitetulta kumarrukselta tähdille 
PGA Tourin tapauksessa kyse on paitsi suojautumisesta aggressiivista kilpailijaa vastaan, myös pyrkimyksessä nostaa sekä pelajien kuin myös Tourin  profiilia. 

PGA Tour on alusta, näyttämö joka tarvitsee jokaikisen maailmanhuipun tähdittämään tapahtumiaan. Pienenikin siivun menettäminen The Premier Golf Leaguelle olisi ollut  iso lommo omalle tuotteelle ja sen vetovoimalle kilpailussa muiden urheilulajien kanssa.
Nyt tämä uhka tuntuu poispyyhkäistyltä.

Ryder Cupissa on kaikille osallistuville pelaajille jo pitkään annettu asiaa suuremmin nostamatta esiin osuus tapahtuman tuotosta heidän valitsemilleen hyväntekeväisyyskohteille. 
PGA Tourin toimintamalleihin hyväntekeväisyys on kuulunut jo vuosikymmenten ajan.

Luonnollinen jatkumo brändilähettiläskisan palkittujen osalta olisikin se, että melkoinen osa 40 miljoonasta taalasta ohjautuisi yhteisellä sopimuksella pelaajan osoittamaan kohteeseen.

Lähde: Golfweek

Etsi luettavaa