Hyppää sisältöön

Näin hyödynnät vastavoimia golfsvingissä – vartalonkierto tuottaa energiaa lyöntiin

Tällä viikolla GoGolfin päävalmentaja Timo Karvinen pureutuu vartalonkiertoon ja vastavoimien hyödyntämiseen svingin aikana.

Kierto on tärkeä energianlähde golfsvingissä. Se synkronoi mailan, käsivarsien ja vartalon liikeradat yhdeksi kokonaisuudeksi, jolloin lantio johtaa hartioita, hartiat käsivarsia ja käsivarret ranteita, jotka välittävät liikevoiman mailaan.

Taakseviennissä ladataan kroppaan vahvat lähtökohdat alastulon tehokkaalle kierrolle. Alastulossa hyödynnetään vastakkaisen suuntaisia liikkeitä tukipistettä vasten. 

Kierrä oikeassa kulmassa taakse

Alkuasennossa selkärangan kulma muodostaa akselin, jonka ympäri kierto tapahtuu.

Oikeansuuntainen vartalon kierto taakseviennissä lataa energiaa ja luo tasapainoisen lähtökohdan alastulolle. Lisäksi oikeanlainen kierto pitää kädet kehon etupuolella.

Alkuasennossa selkärangan kulma muodostaa akselin, jonka ympäri kierto tapahtuu. Hartioiden kierryttyä suoraankulmaan selkärankaan nähden säilyy tasapaino niin, ettei se vaikuta käsien ja mailan sijaintiin kesken lyönnin.

Niskan ja häntäluun korkeus suhteessa maahan säilyy muuttumattomana alkuasennon ja taakseviennin yläasennossa. Kierron aikana tulee kontrolloida alavartalon nivelkulmia, jotta reisiin ja keskivartaloon saadaan ladattua vahva tunne alastuloa varten.

MAINOSGoGolfin tammikuussa alkavat kurssit on jo myynnissä. Varaa paikkasi täältä.

Hyödynnä vastavoimia 

Kun voimaa tuotetaan tiettyyn suuntaan, tulee lyönnissä olla myös vastakkainen liikesuunta, jotta voimme hyödyntää vastavoimia.

Oikein ajoitettuna lantion ja vasemman jalan vertikaalinen eli pystysuora liike tuottaa suuren määrän voimaa osumassa.

Alastulon alkaessa vasen jalka painuu maata vasten lisäten painetta. Paineen lisääntyessä alkaa vartalonkierto.

MAINOS

Oletko päättänyt olla parempi golfari ensi kaudella?

Varaa paikka Riku Soravuon teemaopetuksesta tai Reima Kaijan kahden tunnin kertauskursseilta – ja nautit kesän peleistä aiempaa enemmän.

Kun kiertyminen alkaa, voit harjoittaa vastavoimien tunnetta työntämällä oikealla hartialla kohdelinjasta ulospäin, jolloin lantion vasemman puolen tulee kiertyä samassa suhteessa auki, jotta tasapaino säilyy. Jos oikean puolen työntäminen ottaa yliotteen, menee paino liikaa vasemman jalan päkiälle. Jos taas manipuloit lantion kiertoa, menee painopiste liiaksi vasemmalle kantapäälle.

Yhtä tärkeää kuin vastavoimien tunteminen on liikkeen oiva ajoittaminen, jotta hyöty voimantuotossa mahdollistuu. Tämä helpottuu laadukkaan harjoittelun myötä. 

Jutun pääkuvan paikalla olevalta videolta voit katsoa tarkemmin harjoitteen, jossa Timo Karvinen näyttää hyvän harjoitteen, kuinka vastavoimia hyödynnetään.

Lisää aiheesta

Timo Karvinen valmentaa ja opettaa talvisin GoGolf Loungessa Espoon Kerassa. Osoitteessa golfvalmennus.fi lisätietoa Timon ja muiden GoGolf-valmentajien opetustarjonnasta sisäharjoittelukaudella.

Etsi luettavaa