Mitä löytyy Tiger Woodsin bägistä – tiedätkö miksi golfikonin varsiin asennetaan puutappi?
Tiger Woodsin rautojen kehittämisessä menee pitkä aika, ennen kuin ne ovat hänen mieleisensä. Varretkin ehtivät kulkea monen käden kautta, ennen kuin ne ovat Tiger-kelpoiset.
Ei ole mikään helppo nakki valmistaa Tiger Woodsille rautamailat. Woodsin siirtyessä TaylorMaden pelaajaksi talvella 2017 kesti pitkään, ennen kuin yhdysvaltalaismerkki sai valmistettua mestaria miellyttäneet raudat.
Siihen asti Tiger pelasi samantyyppisillä raudoilla, jotka Nike oli aiemmin hänelle valmistanut. Mailassa ei kuitenkaan lukenut Nikeä tai TaylorMadea, vaan lyhenne golfikonin etunimestä: TGR.
Vasta toukokuussa 2018 Woods korvasi vanhat blade-rautansa TaylorMade Phase 1 -raudoilla. Noin vuosi myöhemmin pitkällisen kehitystyön jälkeen Tiger vaihtoi mailat P7TW-malliin. Hän voitti juuri niillä raudoilla huhtikuussa Masters Tournamentin, uransa 15. majorin.
Vahvasti mukana kehitystyössä
Woods oli ollut kehittämässä P7TW-mallin rautoja alusta lähtien. Hän sanoo, että lapoihin kiteytyy kaikki se, mitä hän on kokenut ja oppinut yli 20 vuotta kestäneen ammattilaisuransa aikana.
Vaikka kyseessä on blade-malliset lavat, niissä on hyödynnetty myös korkeaa teknologiaa. Esimerkiksi osumakohdan taakse on upotettu volframipaino, joka tekee osumatuntumasta Tigeria miellyttävän. Lisäksi lavan pohjaan on konejyrsitty uria, joiden idea on parantaa lavan ja maan kontaktia.
Valmistusmenetelmä mahdollistaa myös sen, että mikäli mailat kuluvat käytössä, korvaavat lavat saadaan valmistettua tismalleen samanlaiseksi kuin vanhat ilman, että Tiger joutuisi jälleen valtavan testiurakan ja muokkausten eteen.
Kun GolfWRX-sivusto kysyi vahvasti mailojen kehitystyössä mukana olleelta Matt Boveelta, olisiko mailoja vielä jotenkin mahdollista parantaa, vastaus kertoo paljon.
”Koska rautasetti on erityisesti tehty hänelle ja hänen toivomustensa mukaan, emme olisi voineet oikeastaan rakentaa parempia mailoja, ellei hänen svinginsä tai tapansa pelata muutu”, Bovee sanoi.
Varret käyvät monen käden kautta
Mailan lavoista on julkaistu paljon artikkeleja, mutta yllättävän vähän on ollut puhuttu Woodsin käyttämistä varsista, jotka käyvät läpi monta vaihetta, ennen kuin niistä tulee Tiger-kelpoiset.
Tigerin raudoissa on True Temperin Dynamic Tour Issue X100 -varret, joita lyhennetään kärjestä neljäsosa tuumalla. Varret painavat prikulleen 130 grammat, eikä niissä ole etikettiä.
Ennen kuin varret kiinnitetään lapoihin, ne lähetetään varsiekspertti Scott Garrisonille, joka tekee varsille SST Pure -analyysin. Siinä selvitetään, ovatko varret suorat ja tasaisen pyöreät. Harvoin ne ovat, joten analyysin jälkeen varret suoristetaan ja muokataan tasalaatuisiksi. Menetelmää hyödyntää noin puolet PGA Tourin pelaajista.
Kun varret on tarkistettu, Artisan Golfiin David Richey yhdistää varret ja lavat toisiinsa. Richey mm. varren ja lavan liitoskohtaan puutapin, jonka idena on vaimentaa osuman aiheuttamaa värinää ja parantaa osumatuntumaa. Woodsin on käyttänyt puista tappia välineissään jo pitkään.
Tiger palaa kisakentälle
Tiger ja hänen mailansa ovat ajankohtaisia tällä viikolla, kun hän palaa kilpakentille Zozo Championshipissä, jonka voittoa hän puolustaa. Hänellä on myös jälleen mahdollisuus tehdä historiaa, sillä voittamalla kilpailun hän nousisi yksin tilastokärkeen kaikkien aikojen eniten voittoja PGA Tourilla ottaneena pelaajana.
Woods jakaa johtopaikan Sam Sneadin kanssa. Molemmilla on 82 PGA Tour -voittoa vyöllään.
Zozo Championship piti alunperin pelata Japanissa, mutta koronaepidemian vuoksi se siirrettiin Kaliforniaan, Woodsille hyvin tutulle kentälle Sherwood Country Clubille..
Woodsin isännöimä Hero World Challenge pelataan samalla kentällä, ja Tiger on voittanut kilpailun peräti viisi kertaa.
Kilpailu alkaa torstaina, ja Tiger pelaa kaksi ensimmäistä kierrosta Matthew Wolff ja Xander Schauffelen kanssa.
Tässä Tiger Woodsin koko bägin sisältö Zozo Championshipissä:
Draiveri
TaylorMade SIM (9-asteinen)
Varsi: Mitsubishi Diamana D+ Limited 60 TX
Puukolmonen
TaylorMade M5 (15 säädetty 14,25-asteiseksi)
Varsi: Mitsubishi Diamana D+ Limited 70 TX
Puuviitonen
TaylorMade M3 (19 säädetty 18,25-asteiseksi)
Shaft: Mitsubishi Diamana D+ Limited 80 TX
Raudat
TaylorMade P7TW (3–PW)
Varret: True Temper Dynamic Gold Tour Issue X100
Tigerin rautojen nostokulmat
Rauta 3: 22,5 astetta
Rauta 4: 25,5 astetta
Rauta 5: 29 astetta
Rauta 6: 32,5 astetta
Rauta 7: 36 astetta
Rauta 8: 40,5 astetta
Rauta 9: 45 astetta
Pitching wedge: 49 astetta
Wedget
TaylorMade MG2 TW/MT Grind (56-12, 60-11)
Varret: True Temper Dynamic Gold Tour Issue S400
Putteri: Scotty Cameron GSS Newport 2
Grippi: Lamkin Deep Etched Pistol Cord
Pallo
Bridgestone Tour B XS
Lähteet: GolfWRX ja TaylorMade