Hyppää sisältöön

Logo huippupelaajan päähineeseen maksaa miljoonia – suomalaispelaajan hattuun pääsee asiantuntijan mukaan edullisesti

Justin Rose ja Phil Mickelson kuuluvat pelaajiin

Lippis, lierihattu tai lätsä ovat golfarin parhaan paikat yrityksille. Maailman top 30 -pelaajat tienaavat mainospaikalla miljoonan tai enemmän. Otimme selvää, paljonko suomalaispelaajien hattupaikkojen markkina-arvo on.

Se, paljonko pelaaja tienaa sponsorisopimuksillaan, riippuu pitkälti siitä, kuinka hyvästä pelaajasta on kyse. 

Golf.com-sivusto selvitti, paljonko mainospaikka ammattilaisgolfarin lippiksessä maksaa. Paljon, sikäli mikäli pelaajaa kuuluu tähtikategoriaan.

Sivustolle asiaa kommentoi nimettömänä pelaaja-agentti, jonka mukaan päähinepaikka on pelaajan arvokkain näkyvyyselementti, jota se voi yhteistyökumppanilleen tarjota.

Esimerkiksi maailman 30 parhaan joukkoon kuuluvat pelaajat ansaitsevat lippispaikasta vähintään miljoonan, top 10 -pelaajat vähintään kolme miljoonaa ja aivan korkeimmalla huipulla summa voi olla jopa kahdeksannumeroinen.

Toki yhteistyökumppanuuteen sisältyy myös muita velvollisuuksia. Amerikkalaissivuston haastatteleman agentin mukaan diiliin sisältyy yleensä kolmesta neljään päivään esimerkiksi opetusklinikoita pelaajan kanssa.

Aivan kärkipelaajilla sponsorisopimukset muodostavat leijonanosan heidän vuosituloistaan. Forbes-lehti listaa vuosittain parhaiten ansaitsevat urheilijat, ja esimerkiksi tämän artikkelin pääkuvassa oleva Phil Mickelson tienasi erilaisilla diileillään lähes kymmenen kertaa enemmän kuin kilpailemalla.

Ollie Schniederjans ja Robert Rock pelaavat yleensä ilman päähinettä.

Ollie Schniederjans ja Robert Rock pelaavat yleensä ilman päähinettä.

Getty Images

Toisaalta kaikki pelaajat eivät ole persoja rahalle. Esimerkiksi parhaimmillaan maailmanlistalla sijalla 55 ollut Englannin Robert Rock tunnetaan siitä, että hän pelaa avopäin. PGA Tourilla pelaava Ollie Schniederjans ei myöskään käytä hattua pelatessaan kilpaa.

Tällä hetkellä kumpikaan heistä ei mahdu maailmanlistalla sadan parhaan joukkoon, joten heidän osaltaan ilman päähinettä pelaaminen ei tarkoita miljoonien tulonmenetyksestä, pikemminkin kymmenien tuhansien.

Suomalaispelaajat kärsivät pienestä kotimarkkinasta

Mikko Ilonen, Tapio Pulkkanen ja Mikko Korhonen oli kova suomalaiskolmikko European Tourilla kaudella 2018.

Mikko Ilonen, Tapio Pulkkanen ja Mikko Korhonen oli kova suomalaiskolmikko European Tourilla kaudella 2018.

Getty Images

GoGolf haastatteli suomalaista kansainvälisen urheilumarkkinoinnin ja sponsoroinnin asiantuntijaa. Halusimme tietää, minkäarvoisia ovat suomalaisten golfin pelaajien hattupaikat.

Suomalaisista tunnetuin hattupää on tietenkin Tapio Pulkkanen, joka tunnetaan lierihatuistaan. Pulkkasen hattu säilyi pitkään koskemattomana, sillä hän tunnisti sen markkina-arvon ja piti sen hinnan korkealla. Noustuaan viime kaudeksi European Tourille Pulkkasen hattuun ilmestyi hänen välimerkkinsä Callawayn logo. Muitakin kiinnostuneita tiettävästi oli.

Asiantuntijan mukaan kokonaissopimus Callawayn kanssa nousee reilusti yli 100 000 euron, jopa 150 000 euroon, sillä se pitää sisällään kaiken päästä varpaisiin, myös amerikkalaisen välinemerkin mailat.

”Itse hatun arvo on noin 50 000 euroa vuodessa”, hän näkee.

Mikko Ilosen hatussa on lukenut Kone vuodesta 2007 lähtien. Ilonen on myös ylivoimaisesti tunnetuin ja menestynein suomalainen golfari, joten hänen hattupaikkansa arvo on eri luokassa kuin Pulkkasen. Lojaalius ja pitkäaikainen suhde hissiyritykseen näkyy siinä, että hänen sopimuksensa arvo on jopa satoja tuhansia euroja vuodessa, sanoo suomalainen golfvaikuttaja.

Suomen nykyisen ykköspelaajan Mikko Korhonen markkina-arvo on kasvussa. Tähän kauteen Korhosella mahtuu uran avausvoitto ja ensiesiintyminen major-kilpailussa. Korhosen hatussa paraatipaikalla on Mercedes-Benzin logon. Asiantuntijamme arvioi sen tuottaneen Korhosen matkakassaan 30–40 000 euroa – ilman bonuksia menestyksestä.

”Kaikissa ammattilaispelaajien sopimuksissa on tietenkin merkittävät menestysporkkanat, ja Mersulle Korhosen voittobonus voi olla jopa kuusinumeroisesta summasta”, asiantuntija arvioi.

Asiantuntijan mukaan suomalaisgolfareiden hattuun pääsee vielä erittäin edullisesti verratuna esimerkiksi Ruotsiin ja Tanskaan. Hän korostaa, että yksilöurheilussa päähine on tunnetusti näkyvin elementti, mutta se on vain yksi osa markkinointikokonaisuutta.

”Suomessa on noin 50 yritystä, joille kansainvälinen näkyvyys golfin yhteydessä on luontevaa, mikä pitää heidän hintansa matalana”, hän sanoi. ”Kotimarkkinoiden ulkopuolista brändiä on vaikea saada mukaan tämänkokoiselta markkina-alueelta. Pitäisi olla oman lajinsa crème de la crèmeä eli ehdotonta huippua, että saisi esimerkiksi jonkun sveitsiläisen kellomerkin sponsoroimaan itseään.”

Etsi luettavaa